23948sdkhjf

Oumph lanseras hos amerikansk storkedja

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Från september kommer Food for Progress sälja produkter via kedjan Whole Foods brittiska butiker. Vd:n: "En liten spelare i Storbritannien, men såklart desto större globalt".

Livsmedelsföretaget Food for Progress meddelar att deras varumärke Oumph, det köttliknande sojaproteinet, kommer att lanseras på brittiska marknaden i september.

Lanseringen sker hos kedjan Whole Foods, som har tio brittiska butiker i dagsläget. Dessutom kommer produkterna, som till en början är fyra stycken inom Oumph-sortimentet, även att kunna beställas av kunder inom bland annat hotell och restaurang.

– Vi har haft en stark efterfrågan ifrån konsument ända sedan starten och Whole Foods, tillsammans med ytterligare några aktörer, uppmärksammade oss tidigt, skriver Food for Progress vd Anders Wallerman, som just nu befinner sig på mässan Just V Show i London där man ska möta konsumenterna för första gången.

Förhoppningen är att man vid ett senare tillfälle ska kunna lansera hela produktsortimentet i Storbritannien, ett område som företaget ser som oerhört intressant, enligt Anders Wallerman.

Gällande volymökningar har man ännu inte några beräkningar på vad lanseringen kan innebära, men ser samtidigt att man är väl förberedda och har kapaciteten att växa snabbt. Dessutom säger Anders Wallerman att det inte är en omöjlighet att även komma in hos Whole Foods amerikanska butiker i framtiden, då man för dialoger på många marknader.

Läs också: Oumph lanseras hos snabbmatsjätte

– Whole Foods i sig är en liten spelare i Storbritannien, men såklart desto större globalt. Vi hoppas självklart att den engelska konsumenten ska ta till sig våra koncept och produkter såsom skett i Skandinavien, skriver han till Food Supply.

Sedan starten har företaget, som i dag expanderat försäljningen till alla nordiska länder och samarbetar med bland annat hamburgerkedjan Max, vuxit kraftigt. Bara i år har bolaget ökat med 40 procent, och räknar med att landa på en omsättning strax under 200 miljoner kronor vid årets slut, enligt en kommentar från vd:n till sajten Breakit.

Läs också: Food for Progress rekryterar från Krav

Nästa steg i lanseringen är redan påbörjad, då Food for Progress under helgen kommer att närvara vid vegomässan Just V Show.

– Vi kickstartar vår närvaro på marknaden och möter konsumenter för första gången på riktigt. Det ska bli spännande att se hur konceptet tas emot på plats, skriver Anders Wallerman, och tillägger att man för tillfället jobbar vidare mot ett antal strategiska lanseringar.

Whole Foods är från början en amerikansk kedja, med totalt 466 butiker i USA, Storbritannien och Kanada. Kedjan är sedan några veckor tillbaka aktuella för att köpas upp av e-handelsjätten Amazon, i en affär värd 120 miljarder kronor.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ikea försvann då gick livsmedelsföretaget i konkurs

Livsmedelsjättar vinstvarnar i spåren av coronaviruset

Fortsatt höga halter i Östersjölax – men på väg ner

Garant plastbantar 20 ton

Kopparbergs: Lägre resultat men framgång för Pink Gin

Ökad omsättning – men förlust för Veg of Lund

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Pepsi köper snacksförsäljare för 7 miljarder

Något lägre resultat än väntat för Lerøy

Svenskt Sigill på silvernivå i global standard

Matsvinnet från butiker tre gånger så stort

Ny mätmetod gav dramatisk ökning.

Vivino backar – halvvägs

Veg of Lund rullar ut konceptförsäljningsbil

Arla nästan klar med växtdryck

Sveriges Mästerkock blir Lönnebergas ambassadör

Cargill satsar på köttersättning

Bagerierna som säljer flest semlor

Första baren helt klädd i papper

De är Sveriges grönaste varumärken

Peckas nyemitterar igen

Samtidigt avgår företagets vd.

Laktosfritt dubblar Arlas brittiska export

Marknadsdomstolen stoppar stor grossistaffär

Steffo Törnqvist och matkooperativ i samarbete

Miljardaffär i USA efter mejerikonkurs

Norsk lax ökar sitt klimatavtryck

Max grundare instiftar stort livsmedelspris

Net Trading Group tappar i styrelsen

Dryckesbranschen gör gemensam sak för klimatet

Arlas vinst ökade marginellt

Systembolaget stämmer danska vinappen Vivino

Nestlé satsar på vegansk tonfisk

Ökad nötslakt och minskad mjölkproduktion

Plast på kartong ett minne blott?

Vinpriset sjunker globalt

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Fiskeriet bygger egen säljkår

17 av 21 olivoljor höll inte måttet

Se alla Företagens egna nyheter

Hur kan RFID öka din konkurrenskraft?

Snabbleverans av dit glas från Mirit Glas

Gör 2020 till året för smart tillverkning!

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

Nytt samarbete mellan HMS Networks och Wexoe AB

Protego Gummimagneter från Larko

Mobil CIP enhet från INOXPA.

Vad krävs för framgångsrika automationslösningar?

Du kan snabbt och enkelt se att muttrarna är rätt monterade!

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Microspot-lysdioder för exakta utvärderingar!

ebm-papst deltar med två montrar på mässan Mostra Convegno

Teltek expanderar

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

INOXPA hygieniska centrifugalpumpar.

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Värmeåtervinning av tryckluft genom unika ERU

KIPP Kulspärrbultar inom maskinbyggnad och konstruktion.

Framtidens plastpallsystem ger unika fördelar

ICA Maxi Stormarknad i Västervik byter till CO2

Miljöklassindelning underlättar rätt val av fläkt

ebm-papst EC-fläktar i kompakta högeffektugnar

Vakuumpumpar från Busch till kinesiska sjukhus

En kyllösning som ett steg i FN:s klimatrapport för 2030

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Sänd till en kollega

0.141