23948sdkhjf

Oumph lanseras hos amerikansk storkedja

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Från september kommer Food for Progress sälja produkter via kedjan Whole Foods brittiska butiker. Vd:n: "En liten spelare i Storbritannien, men såklart desto större globalt".

Livsmedelsföretaget Food for Progress meddelar att deras varumärke Oumph, det köttliknande sojaproteinet, kommer att lanseras på brittiska marknaden i september.

Lanseringen sker hos kedjan Whole Foods, som har tio brittiska butiker i dagsläget. Dessutom kommer produkterna, som till en början är fyra stycken inom Oumph-sortimentet, även att kunna beställas av kunder inom bland annat hotell och restaurang.

– Vi har haft en stark efterfrågan ifrån konsument ända sedan starten och Whole Foods, tillsammans med ytterligare några aktörer, uppmärksammade oss tidigt, skriver Food for Progress vd Anders Wallerman, som just nu befinner sig på mässan Just V Show i London där man ska möta konsumenterna för första gången.

Förhoppningen är att man vid ett senare tillfälle ska kunna lansera hela produktsortimentet i Storbritannien, ett område som företaget ser som oerhört intressant, enligt Anders Wallerman.

Gällande volymökningar har man ännu inte några beräkningar på vad lanseringen kan innebära, men ser samtidigt att man är väl förberedda och har kapaciteten att växa snabbt. Dessutom säger Anders Wallerman att det inte är en omöjlighet att även komma in hos Whole Foods amerikanska butiker i framtiden, då man för dialoger på många marknader.

Läs också: Oumph lanseras hos snabbmatsjätte

– Whole Foods i sig är en liten spelare i Storbritannien, men såklart desto större globalt. Vi hoppas självklart att den engelska konsumenten ska ta till sig våra koncept och produkter såsom skett i Skandinavien, skriver han till Food Supply.

Sedan starten har företaget, som i dag expanderat försäljningen till alla nordiska länder och samarbetar med bland annat hamburgerkedjan Max, vuxit kraftigt. Bara i år har bolaget ökat med 40 procent, och räknar med att landa på en omsättning strax under 200 miljoner kronor vid årets slut, enligt en kommentar från vd:n till sajten Breakit.

Läs också: Food for Progress rekryterar från Krav

Nästa steg i lanseringen är redan påbörjad, då Food for Progress under helgen kommer att närvara vid vegomässan Just V Show.

– Vi kickstartar vår närvaro på marknaden och möter konsumenter för första gången på riktigt. Det ska bli spännande att se hur konceptet tas emot på plats, skriver Anders Wallerman, och tillägger att man för tillfället jobbar vidare mot ett antal strategiska lanseringar.

Whole Foods är från början en amerikansk kedja, med totalt 466 butiker i USA, Storbritannien och Kanada. Kedjan är sedan några veckor tillbaka aktuella för att köpas upp av e-handelsjätten Amazon, i en affär värd 120 miljarder kronor.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Laxodlare stäms av amerikanska staten

De ska leverera nya processlinjer till Oatly

Förbättrat resultat i Mackmyras tredje kvartal

Höjd prognos för Rootfruit

Hon blir ny vd för Hemköp

Efter 113 år – familjeägt rökeri i konkurs

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Fortsatta brister i livsmedelskontrollen

Max byter kaffeleverantör

Något billigare mat i oktober

På nytt jobb
Maersks och Carlsbergs tidigare vd ny ordförande på Unilever

Onlinepizza och Hungrig försvinner – går upp i Foodora

Biodiversitet i fokus på Tetra Pak

USA:s största mjölkproducent ansöker om konkursskydd

Mat.se först i världen med unik klimatmärkning

Rootfruit säkrar miljonavtal

Förpackningen står för största klimatpåverkan

Så hamnade matavfallet i fokus

Heineken ratar plasten

På nytt jobb
Han ska digitalisera Krav

Efter 20 år i Sverige – Bodystore till Norge

Världens bästa matbutik finns i Finland – se bilderna

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Storpack för ägg helt utan plast

Livsmedelsföretagen vill se miljoner till forskning

Norsk skatt kan få laxpriset att skjuta i höjden

Nu kommer Coca-Colas hallon

Sjöstrand Coffee ökade intäkterna

Nu ska europeiska varumärken skyddas i Kina

Undersökning: Matavfallspåsar i fruktavdelningen en succé

Miljoner utlyses för att utveckla svensk matkultur

Oatly tar in miljoner i – främst från bryggeri

Impossible Foods ska sälja "fläsk" till Kina

De ska skapa direktkanal mellan jordbrukare och konsument

Så hållbara är branschens börsbolag

HK Scan ska bredda utbudet

Scandi Standard: Prishöjningar bidrog till ökad tillväxt

Se alla Företagens egna nyheter

Har du koll på din produktion?

Fatpump i hygieniskt utförande

Utveckla ert ledningssystem - Webbinarium 6 december

Spårbarhet uppnås med RFID-teknik!

Så bidrar Superfos till den cirkulära ekonomin

Lenze erbjuder Plug & Produce

Optisk filtrering, vad är det som krävs?

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Floatglas – Materialet som används överallt

Hydroscands nya slangpress underlättar arbetet i fält

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

KIPP ställer ut på Elmia Subcontractor 12-15/11

Dolphin vätskeringvakuumpumpar

Adsorptionstork för livsmedel- samt läkemedelsindustrin

Hydoscands SlangExpress växer i Göteborg

Allen-Bradleys 7 nya säkra I/O moduler förenklar integrering

Lasersvetsning av plast

Industrimässa i Arena Arctica

Ny koncernchef i Hydroscand Group

Lagafors representeras på Cibus Tec i Italien

Kipp pratar om LONG-LOK

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Blyglas för industriell och medicinsk användning

Ny kakförpackning som blivit återvinningsbar

Effektiv vakuumförsörjning för tillverkning av husbilar

Sänd till en kollega

0.155