23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Nattsvart för godisföretaget

Resultatet faller rejält bland annat till följd av en fabriksincident.

Godistillverkaren Cloetta hade ett utmanande andra kvartal både vad gäller försäljning och vinst.

– Framåt måste vi fokusera ännu mer på vår organiska försäljnings- och vinstutveckling. Vår affärsstruktur förändras nu också väsentligt genom förvärvet av Candyking samt avtalet att avyttra Cloetta Italien, säger vd Henri de Sauvage-Nolting.

Rörelseresultatet försämrades rejält – till 90 miljoner kronor jämfört med 148 miljoner samma period föregående år.

Bolaget tvingades till en nedskrivning för den italienska verksamheten om hela 365 miljoner.

Produktionsvolymerna var lägre i kvartalet och kostnaden per enhet ökade.

Enligt företaget har också den ökade andelen lösviktsgodis påverkat lönsamhetsutvecklingen.

Vidare innebar en incident i en fabrik att en produktionslinje skadades vilket ledde till att viss produktion uteblev.

Företaget grundades år 1862 och är en stor aktör i Norden, Nederländerna och Italien. Totalt säljs produkterna i fler än 50 länder.

Bland varumärkesfloran märks Läkerol, Cloetta, Candyking, Jenkki, Kexchoklad, Malaco, Sportlife, Saila, Red Band och Sperlari.

Cloetta har totalt 12 fabriker i sex länder.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|