23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

McDonald's lägger krutet på Kina

Nya ägare i regionen – antalet restauranger ska nästan fördubblas inom de fem närmsta åren.

Kort efter att McDonald's avslutat en affär som innebär att man säljer 80 procent av sin verksamhet i Kina och Hongkong till det statligt uppbackade kinesiska konglomeratet Citic och amerikanska investmentbolaget Carlyle meddelar de kedjan och nya ägarna sin plan.

Nu ska man visa musklerna i regionen – planen är att nästan fördubbla antalet restauranger de kommande fem åren, skriver Financial Times.

Dagens 2 500 ska bli 4 500, vilket är ett försök att hastigt öka lönsamheten för kedjan i landet. I dagsläget ligger man bakom rivalen Yum Brands snabbmatskedjor, som bland annat består av KFC och Pizza Hut.

– Kina kommer snart vara vår största marknad utanför USA, säger Steve Easterbrook, koncernchef på McDonald's, i ett pressmeddelande.

Samtidigt brottas McDonald's i Kina fortfarande med både omsättning och rykte efter att det i 2014 avslöjats att en kinesisk leverantör levererat ruttet kött till restaurangerna.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|instance-web02