23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Bryggerierna vädjar om tomflaskor

Nyfunnet intresse för glas innebär att branschen behöver få tillbaka minst 3 miljoner flaskor.

Branschorganisationen Sveriges bryggerier har på senare år sett att intresset för returglas ökat – något som skapat ett bristproblem.

Bryggerierna ber nu allmänheten att returnera fler tomflaskor, då branschen ser ett behov av minst tre miljoner 33 cl-flaskor inom den närmsta tiden.

– Vi tror att många av dessa tomflaskor och backar finns på landet eller i källare, och därför riktar vi den här vädjan till ägarna av dessa backar och flaskor: panta dem så vi kan diska dem och använda dem igen, säger Cecilia Giertta, vd för Sveriges bryggerier.

De senaste fem åren har försäljningen inom retursystemet för 33 cl-flaskor, det som kännetecknas av den röda backen i vilka glasflaskorna hanteras, minskat från 220 miljoner till dagens 100 miljoner.

Det beror främst på en minskad efterfrågan på förpackningen, något som börjar vända. Eftersom de har lång livstid – en returglasflaska kan i genomsnitt återanvändas 40 gånger – hoppas nu bryggerierna på en snabb insamling så man slipper tillverka nya flaskor.

Branschorganisationen representerar ölbryggerierna, cider-, vatten- och läsktillverkarna i Sverige, där styrelsen består av cheferna för de största medlemsföretagen: Carlsberg, Dugges, Spendrups, Åbro, Krönleins, Kopparbergs och Coca-Cola.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web04