23948sdkhjf

Pepsicos reklamtrick: Ostbåge-restaurang

Kändiskock, pop up-restaurang och rätter med ostbågen Cheetos som dominerande ingrediens är livsmedelsföretagets knep.
I förra veckan testade Pepsico ett helt nytt grepp för att lyfta fram sin produkt Cheetos (utvecklad av dotterbolaget Frito-Lay), ostbågen som är känd för det karakteristiska orangea "dammet" som blir kvar på fingrarna efter att man ätit dem.

Man tog ett hett koncept – pop up-restaurang – anlitade en kändiskock och hyrde in sig i en lokal i centrala New York. Rätterna som serverades var alla inspirerade av ostbågeprodukten, något som skapade så pass stor uppståndelse att det som mest var 1 000 personer på gästlistan under de tre dagarna man höll igång restaurangen, skriver Bloomberg .

Kocken Anne Burrell, känd från amerikanska tv-kanalen Food Network, serverade under dagarna bland annat Cheetos-friterade pickles, Cheetos-ostiga köttbullar och cheesecake med Cheetos Sweetos-överdrag.

Enligt Pepsico blev man själva inspirerade av den trend som pågår, där både amatör- och proffskockar alltmer börjat använda sig av Cheetos i matlagningen.

Även själva restaurangen (som vanligtvis går under namnet Distilled) fick en rejäl omstöpning – orangea mattor, ett porträtt av maskoten Chester Cheetah och orange toalettpapper i badrummen var bara några av detaljerna i pop up-restaurangen.

Bemötandet blev enligt Anne Burrell själv positivt, även om besökarna till och med hade velat se mer av ostbågen i maten – trots att varje rätt innehöll produkten, skriver Bloomberg.

– Cheetos är nästan som en kult. Folk som älskar Cheetos verkligen älskar dem, sade Anne Burrell till Bloomberg.

Enligt Pepsico har man inga fortsatta planer på att utöka pop up-konceptet i dagsläget.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109