23948sdkhjf

Paradiset letar investerare bland kunderna

Matvarukedjan låter allmänheten investera i Paradiset – nu hoppas man dra in upp till 24 miljoner kronor genom att erbjuda alla som blir delägare rabatt i butikerna.
Från den 26 september kan alla bli delägare i den Stockholmsbaserade dagligvarukedjan Paradiset, som sätter målet att ta in minst 8 miljoner kronor i investeringar via plattformen Funded by Me.

Enligt Paradiset vill man, genom att ta in investeringar via crowdfunding, växa snabbare än tidigare och kunna lansera fler produkter under sitt egna varumärke.

Minsta investeringen ligger på 1 000 kronor, motsvarande tio aktier á 100 kronor styck. Förutom ett delägarskap i Paradiset erbjuds investerare dessutom rabatt i kedjans tre butiker.

– Alla som köper aktier för minst 1 000 kr får handla till 20 procent rabatt under ett år, vilket kan ge besparingar på flera tusentals kronor. Det här är en unik möjlighet att faktiskt kunna äga din egen matbutik samtidigt som du sparar en slant, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av Paradiset, i ett pressmeddelande.

Det finansiella målet för crowdfundingen är satt på minst 8 miljoner kronor, och som högst 24 miljoner kronor, vilket motsvarar 3 respektive 9 procent av alla aktier.

Utöver rabatten erbjuder kedjan incitament på högre investeringsnivåer, som bland annat inkluderar exklusiva produkterbjudanden, tillgång till olika events och inbjudan till att testa kedjans egna produkter i förväg.

Kampanjen pågår under 20 dagar och är enligt Paradiset ett sätt att förbereda sig inför en kommande börsintroduktion, som sägs komma inom de närmsta åren.

I en kommentar till sajten Market har man inspirerats till ett kooperativ-ägande genom New York-kedjan Park Slope Food Coop, där medlemsägarna får handla till lägre priser.

– Deras matbutiker är otroligt lönsamma och omsätter 700 000 kronor per kvadratmeter, säger Johannes Cullberg till sajten.

Paradiset, som tidigare i år vann priset för Årets butikskoncept på galan Retail awards, har bland annat gjort sig kända för inte sälja varor med artificiella smak- eller färgämnen. Den första butiken öppnades 2015 på Södermalm i Stockholm och sedan dess har två butiker till öppnats i Stockholmsområdet. Enligt uppgifter till Sydsvenskan har kedjan även planer på att öppna i Malmö inom de närmsta två åren.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094