Axfood först igen när Returpack öppnar för juicepant

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Från och med januari nästa år kommer Returpack kunna ta emot juiceprodukter i systemet – Axfood först att ansluta.

För två år sedan öppnade Returpack pantsystemet för saftprodukter, där producenter och importörer frivilligt kunde ansluta sig till systemet. Det blev ett lyckat införande, vilket nu öppnar för juiceprodukter.

I januari nästa år beräknar man att det ska gå att panta juiceprodukter, det vill säga produkter med mer än 50 procent frukt-, bär- eller grönsaksinnehåll. Det gäller både förpackningar i plast och metall.

När man öppnade för saftflaskor hakade flera större aktörer – bland annat Axfood, Coop och Orkla – snabbt på. Enligt Returpack hoppas man på en liknande utveckling som när saftflaskorna infördes i systemet.

– Öppnandet av pantsystemet för frivillig anslutning av saft fick ett väldigt positivt mottagande och pantningsgraden för saftflaskor ökar sedan starten. I den SIFO-undersökning vi gjorde i förarbetet inför frivillig anslutning av juiceförpackningar såg vi att majoriteten var positiva till att panta även dessa förpackningar och tror att det kan öka återvinningen, säger Bengt Lagerman, vd för Returpack och Pantamera, i ett pressmeddelande.

Och Returpack behövde inte vänta länge. Axfood, som var först ut att ansluta när saftflaskor börjades ta emot, reagerade blixtsnabbt på den nya öppningen hos Returpack och meddelar att man redan har förberett för en anslutning. Först ut blir kedjans juicer under varumärket Garant som kommer få de streckkoder som behövs för pant vid årsskiftet.

Returpack, som ägs Sveriges bryggerier, Svensk dagligvaruhandel och Livsmedelshandlarna, har som uttalad målsättning att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Vd-byte hos Reitan convenience

Arla UK-chef till dansk dagligvaruhandel

Tomas Pietrangeli byter brittisk chefspost mot toppuppdraget hos Dagrofa.

42 sätt att minska matsvinnet

Ny svensk handlingsplan går under namnet "Fler gör mer" – ska halvera matsvinnet fram till 2030.

Unilever tar stark ställning mot fejkföljare

Livsmedelsjätten bryter med alla influencers som köpt följare – vill främja transparens i annonseringen.

Färskpotatis – en förlustaffär

En riklig tillgång ger så lågt kilopris att odlare går back.

Rootfruit till Island via Danmark

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Bryggeriet gör öl-debut med nygammalt märke

Vasa bryggeri tar till en början hjälp av mer etablerade ölbryggare när Sundsvalls öl gör comeback.

Vegangodis-företaget i två nya avtal

Svenska Ec-go gör utlandsdebut hos Nordisk films danska biografer. Samtidigt äntrar man Bergendahls butiker med City gott-konceptet.

Nya riktlinjer för alkoholreklam

Fyra nya till Organic Sweden

25 producenter prisade för "bästa landskapsmat"

2

Findus återkallar persilja – "Kan vara hälsorisk"

Klart för Göteborgs kex Riga-flytt

Efter förvarningen i januari kommer slutbeskedet – då flyttas den traditionsrika kextillverkningen till Lettland.

Fontana vann nyinstiftat pris

Axfood och Lidl naggar på Coop

Norrmejerier: Brist på Västerbottensost

Kopparbergs startar större produktion i Storbritannien

Brexit en av anledningarna till bryggeriets nya satsning.

Livsmedelsverket ryter ifrån i sillfråga

"Grundlöst larmande i media", kommenterar myndigheten angående uppgifter om bristande ursprungsmärkning för svenska sillburkar.

Di Luca kungligt prisad

Zeta-grundaren om näringslivsmedaljen: "Lite av kronan på mitt livsverk"

Beuc sätter europeiska etikett-trick i rampljuset

Europeiska konsumentorganisationen Beuc:s medlemmar rapporterar om tre vanliga trick som tillverkare använder sig av vid märkning av produkter. Nu uppmanar man till hårdare regler.

På nytt jobb
Hon ska hålla i hållbarheten

Svensk Dagligvaruhandel rekryterar före detta chef från Lidl.

Investering ska ge nytt liv åt spillbröd

Blekinge-bageriet brottades med tonvis av överblivet bröd – genom miljoninvestering ska det nu bli till ny produkt.

Destilleriet får tillstånd för att dubbla

Max lanserar klimatpositiva burgare

Två graders skillnad – nu förstörs kött för miljoner

Grillkedja förlänger med Menigo

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Triumf glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande för Fiskbranschen

Dansk Supermarked byter namn

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Första färskpotatisen är här

Nu tar hon plats hos Lantmännen

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

Seminarie i Norge

NOVOnox Hygienic

AF Packaging Solutions

Plockstationer & Lean Ställage TRILOGIQ

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Snabba leveranser, fri retur och hög service

Är era livsmedel säkra för de allra minsta?

Enkel styrning av skyddsgrindssystemet PSENslock

Nomo visar upp smarta lösningar för gruvindustrin

Ny broschyr

Effektivare packning utan luft

IMA dairy food HAMBA

IMA dairy food BENHIL

Ny säljare i vårt tyska bolag Lagafors GmbH

Säkerhetsbrytaren PSENmag i rostfritt stål – hög säkerhet och maximal tålighet för extrema förhållan

ebm-papst fläktvägg löste problem med Media Markts luftkonditionering i Berlin

Tara Pac

Spårbarhet under rengöringen bidrar till säkrare mat och bättre lönsamhet

IMA dairy food ERCA

Hyllsystem R3000 - en lösning för alla behov 

Lokala experter, världens bästa automation

BITO lanserar miljövänlig lagerlåda av solroskomposit

Förpackningen i centrum

Ekologiska vegetabiliska Proteiner

Kvalitet OnLine Storträff 2018

Sänd till en kollega

0.182