Ett sött och salt år för Estrella

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Estrellas vd Carina Hanson berättar om både glädjeämnen och svårigheter för företaget under året, där en stor succé också förde med sig vissa problem.

Under flera veckor i september hade snackstillverkaren i Göteborg ett problem: leveranserna av färdigpoppade popcorn kunde inte komma iväg som de skulle. Bakom problemet låg främst tre saker, som inte bara var av det negativa slaget.

Det hela började redan i januari, när Estrella för första gången lanserade sina linschips. Nyheten, som görs på lins-, majs- och rismjöl, visade sig direkt vara en hit och "över all förväntan", som Estrellas vd Carina Hanson beskriver det.

Tillsammans med ett bra försäljningstryck på det vanliga chipssortimentet innebar det att linjerna gick för fullt fram till sommaren.

Bakslag efter sommaren
En vecka under semestern stängde man som vanligt linjer för att göra underhåll (förutom den för linschips, som fortsatte tugga på), men när man kom tillbaka välkomnades man med ett bakslag.

– På en av våra linjer som gör jordnötsringar och ostbågar, där var det ett maskinhaveri. Och det tog längre tid att hitta och åtgärda felet. Efter ungefär två-tre veckor kunde vi köra igång igen, men med lägre produktion, säger Estrellas vd Carina Hanson.

Det gjorde att man ställdes inför ett val: antingen leverera lite popcorn eller stänga ner linjen för att kunna flytta om personalen till annan produktion, där de behövdes. Det blev det senare valet.

– Sen inser vi att vi behöver få in fler människor, för det här går inte. På det kom invigningen av vår tredje chipslinje. Vilket vi hade planerat för, men i och med alla de här händelserna behövde vi snabbt ha in personal. Det har varit en utmaning, och är fortfarande en utmaning.

Hur tänker ni när ni prioriterar i denna typ av lägen?
– Nummer ett, och det är jätteviktigt för mig, det är att vi vill leverera allt till våra kunder, så är det. Men när det uppstår en sådan här prekär situation, då måste vi prioritera. Och vi prioriterar efter att leverera de mest populära produkterna och nyhetsprodukterna.

Nu tillbaka på banan
Valet ledde till att man inte kunde leverera popcorn under merparten av september, berättar Carina Hanson.

När man väl kunde komma igång med produktionen började man med att bygga upp ett lager, för att nu vara tillbaka på banan vad gäller både salta popcorn och cheddarpopcorn.

Under tiden har man hållit en dialog med kunderna om situationen, och i de fall slutkonsumenter har hört av sig har man varit transparenta, menar Carina Hanson, som sammanfattar hela händelseförloppet så här:

– Främsta anledningen till våra leveransproblem, det är kombinationen av bra försäljning, ett maskinhaveri som inträffade på en av våra linjer i augusti, tillsammans med svårigheten att hinna rekrytera rätt personal till produktion.

Nyrekryteringen framöver ska först och främst inriktas mot den senaste linjen, den för Estrellas Västkustchips, där man behöver totalt sex personer – två per skift.

Vad tar ni med er ifrån den här situationen?
– Inför nästa sommar måste vi känna oss trygga på både bemanning och serviceuppehåll. För att undvika ett maskinhaveri krävs det ständigt underhåll, men det var bara något som hände helt enkelt. Men vi måste också ha en större beredskap vad gäller bemanning, och det har varit en utmaning, absolut.

Linschipsen – oväntad framgång
Det positiva Estrella tar med sig ur popcornproblemet är trots allt övervägande.

Läs också: Estrellas nya chipslinje invigd

Linschipsen, som varit en bidragande orsak till att man behöver mer personal, har gått så pass bra att en variant till nyligen släpptes.

När Carina Hanson säger att mottagandet av produkten varit "över all förväntan", är det också precis det hon menar.

– Vi hade gjort bedömningen att det är en nischlansering, och jämförde med liknande produkter. Och linschipsen har överträffat det många, många gånger om.

Hon berättar vidare att linschipsen vid tidpunkten för vårt samtal ligger som den fjärde bäst säljande produkten i snackskategorien i hela Sverige, räknat på senaste fyra veckors-perioden.

Läs också: Estrella köps upp

När jag frågar vilka andra som ligger i topp, sträcker sig hon efter en fusklapp, och räknar upp:

– OLW:s ostbågar ligger etta, våra Sourcream and onion tvåa, Pringles sourcream and onion på tredje plats. Så det är ganska fantastiskt. Våra sourcream and onion har ju funnits på marknaden i snart 30 år.

Vad drar ni för slutsatser utifrån att de blivit så populära?
– Vi gör ju flera olika lanseringar, och det här med att lansera nyttigare snacks, det har vi gjort hela tiden. Vi jobbar mycket med konsumenttester, vi testar allt, prövar nytt och är med på trender. Men vad som slår och inte slår, det beror också på vad som ligger i tiden. Vi försöker hela tiden ligga i framkant.

Att ligga på latsidan och hoppas på att storsäljarna fortsätter att vara storsäljare är inget för Estrella, utan man kommer fortsätta att doppa tån i vattnet med nya produkter.

Ett av de senaste exemplen är nya chipssorten med smak av äppelpaj, som blivit något av en vattendelare. Men det tycks vara sådana satsningar som behövs för att konsumenter ska kunna hitta nya favoriter.

– Snacksbranschen präglas av att konsumenter håller sig till sina favoriter, men samtidigt vill man gärna testa något nytt. Det är nytt på gång hela tiden, säger Carina Hanson.
Mer om: Estrella


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Snart påbörjas Trocadero-flytten

I maj förra året stod det klart att Spendrups tar över all tillverkning av den klassiska läskedrycken Trocadero. Nu är det snart dags för en av licenstillverkarna att trappa ner – och ersätta produktionen.

Sorunda korv vill bygga ut fabriken

Orkla och Anamma först ut med formbar vegofärs

LRF ny delägare när Gårdsfisk tar in 10 miljoner

Investeringen är LRF:s första i organisationens nya satsning på tillväxtverksamheter.

Vatten, te och kaffe ökar för Coca-Cola

De föreslås till Cloettas styrelse

Britten Alan McLean Raleigh föreslås till ny ledamot i konfektyrföretaget Cloettas styrelse. Samtidigt föreslår valberedningen omval av styrelseordföranden Lilian Fossum Biner.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Bra start för Oumph-pizzan

Kycklingtrenden saktar ner

Mängden slaktad kyckling i Sverige ökade inte i samma takt som de senaste åren, visar statistik från Jordbruksverket.

Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

Slakterifusket leder till åtal

Tidigare ägaren av ett västsvenskt slakteri åtalas bland annat för brott mot livsmedelslagen efter att ha förfalskat kontrollmärkning vid slakt.

Otämjd märkning av viltprodukter

Många produkter av viltkött innehåller ett annat djurslag än vad märkningen visar, enligt en undersökning som genomförts av Livsmedelsverket.

Nestlé: "I Sverige var 2017 ett bra år"

Atria träffar målet – utom i Skandinavien

Circle K och rappare i stort burgarsamarbete

Tusentals kycklingar kvävdes – nu döms flera inblandade

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Dagrofa och toppchef går skilda vägar

Blekinge delikatesser snart i hamn med nya investeringar

Nya linjer ska öka produktionskapaciteten för både sallad och majonnäs. Vd om investeringarna: "Det är tack vare att moderbolaget satsar på oss".

Unilever hotar med annonsstopp på Facebook och Google

Bolaget, som är världens näst största annonsör, säger att man vill undvika plattformar som "främjar ilska och hat".

Tusentals liter mjölk delas ut efter produktionsfel

Liten ventil bakom återkallelse av mer än 100 000 liter mjölk

Homogeniseringen på en av linjerna fungerade inte – nu tvingas Arla till stor återkallelse av mellanmjölk, då man ser att kvalitetskraven inte uppnås.

Snacks upp och läsk ner för Pepsico

Näthandel stärker konkurrens

Danish Crown storköper i Polen

Polska dotterbolaget köper livsmedelsproducent med cirka 1 000 anställda.

Hemköp vill förbättra sin Karma

Köp i Argentina gör Arla störst på vassle

Åkeri först i Foodhills satsning

Axfood tar kompetens från Coop

Carlsbergs resultat minskade kraftigt

Han blir vd för Ingelsta kalkon

Näthandeln med livsmedel ökade rejält

Food for Progress rekryterar från Krav

Nutella orsakade kaos i Frankrike

Plast i osten – Arla återkallar

Rusning till butikerna med starköl på hyllorna

Orkla ändrar i ledningen

Se alla Företagens egna nyheter

API – AXXOS visar komplett stöd för effektivisering och driftsäkerhet på Underhåll 2018

Grannar till snabbmatsrestauranger slipper oönskad matdoft med ny reningsteknik

Bull Salicath ApS

Tack till de som besökte oss i vår monter!

Lagafors pallar pressen från Skandinaviens ledande juicer och fruktdrycker

Inga känslor i optimerad produktion - kostnadsfri e-bok och webinar

USON Matavfallskvarn - Waste Queen

Vilka är våra kärnkompetenser?

BITO har inrett

Välkommen till Anuga FoodTec 20-23 mars

Nomo ställer ut på Industrimässa i Östersund

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Östersund 14-15 februari

IMA dairy food HASSIA

Nyanställning

Snöar det popcorn hos er också?

Flera fall av hepatit A kopplade till dadlar

El-teleinriktad TEKNIKER

ebm-papst breddar kundservicen med Onlineportal för drivlösningar

KIPP`s rattar, vevar och positionsvisare

Seminarium Nya ISO 45001 - 19 februari Jönköping

Den finska leverantören av industrikomponenter valde LOGIMAT från SSI Schäf...

Aktiv kylning i kraftfulla och kompakta LED-belysningar

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Östersu...

IMA dairy food GASTI

Svenska Pump AB förvärvar Capsson AB

Sänd till en kollega

0.341