Ett sött och salt år för Estrella

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Estrellas vd Carina Hanson berättar om både glädjeämnen och svårigheter för företaget under året, där en stor succé också förde med sig vissa problem.

Under flera veckor i september hade snackstillverkaren i Göteborg ett problem: leveranserna av färdigpoppade popcorn kunde inte komma iväg som de skulle. Bakom problemet låg främst tre saker, som inte bara var av det negativa slaget.

Det hela började redan i januari, när Estrella för första gången lanserade sina linschips. Nyheten, som görs på lins-, majs- och rismjöl, visade sig direkt vara en hit och "över all förväntan", som Estrellas vd Carina Hanson beskriver det.

Tillsammans med ett bra försäljningstryck på det vanliga chipssortimentet innebar det att linjerna gick för fullt fram till sommaren.

Bakslag efter sommaren
En vecka under semestern stängde man som vanligt linjer för att göra underhåll (förutom den för linschips, som fortsatte tugga på), men när man kom tillbaka välkomnades man med ett bakslag.

– På en av våra linjer som gör jordnötsringar och ostbågar, där var det ett maskinhaveri. Och det tog längre tid att hitta och åtgärda felet. Efter ungefär två-tre veckor kunde vi köra igång igen, men med lägre produktion, säger Estrellas vd Carina Hanson.

Det gjorde att man ställdes inför ett val: antingen leverera lite popcorn eller stänga ner linjen för att kunna flytta om personalen till annan produktion, där de behövdes. Det blev det senare valet.

– Sen inser vi att vi behöver få in fler människor, för det här går inte. På det kom invigningen av vår tredje chipslinje. Vilket vi hade planerat för, men i och med alla de här händelserna behövde vi snabbt ha in personal. Det har varit en utmaning, och är fortfarande en utmaning.

Hur tänker ni när ni prioriterar i denna typ av lägen?
– Nummer ett, och det är jätteviktigt för mig, det är att vi vill leverera allt till våra kunder, så är det. Men när det uppstår en sådan här prekär situation, då måste vi prioritera. Och vi prioriterar efter att leverera de mest populära produkterna och nyhetsprodukterna.

Nu tillbaka på banan
Valet ledde till att man inte kunde leverera popcorn under merparten av september, berättar Carina Hanson.

När man väl kunde komma igång med produktionen började man med att bygga upp ett lager, för att nu vara tillbaka på banan vad gäller både salta popcorn och cheddarpopcorn.

Under tiden har man hållit en dialog med kunderna om situationen, och i de fall slutkonsumenter har hört av sig har man varit transparenta, menar Carina Hanson, som sammanfattar hela händelseförloppet så här:

– Främsta anledningen till våra leveransproblem, det är kombinationen av bra försäljning, ett maskinhaveri som inträffade på en av våra linjer i augusti, tillsammans med svårigheten att hinna rekrytera rätt personal till produktion.

Nyrekryteringen framöver ska först och främst inriktas mot den senaste linjen, den för Estrellas Västkustchips, där man behöver totalt sex personer – två per skift.

Vad tar ni med er ifrån den här situationen?
– Inför nästa sommar måste vi känna oss trygga på både bemanning och serviceuppehåll. För att undvika ett maskinhaveri krävs det ständigt underhåll, men det var bara något som hände helt enkelt. Men vi måste också ha en större beredskap vad gäller bemanning, och det har varit en utmaning, absolut.

Linschipsen – oväntad framgång
Det positiva Estrella tar med sig ur popcornproblemet är trots allt övervägande.

Läs också: Estrellas nya chipslinje invigd

Linschipsen, som varit en bidragande orsak till att man behöver mer personal, har gått så pass bra att en variant till nyligen släpptes.

När Carina Hanson säger att mottagandet av produkten varit "över all förväntan", är det också precis det hon menar.

– Vi hade gjort bedömningen att det är en nischlansering, och jämförde med liknande produkter. Och linschipsen har överträffat det många, många gånger om.

Hon berättar vidare att linschipsen vid tidpunkten för vårt samtal ligger som den fjärde bäst säljande produkten i snackskategorien i hela Sverige, räknat på senaste fyra veckors-perioden.

Läs också: Estrella köps upp

När jag frågar vilka andra som ligger i topp, sträcker sig hon efter en fusklapp, och räknar upp:

– OLW:s ostbågar ligger etta, våra Sourcream and onion tvåa, Pringles sourcream and onion på tredje plats. Så det är ganska fantastiskt. Våra sourcream and onion har ju funnits på marknaden i snart 30 år.

Vad drar ni för slutsatser utifrån att de blivit så populära?
– Vi gör ju flera olika lanseringar, och det här med att lansera nyttigare snacks, det har vi gjort hela tiden. Vi jobbar mycket med konsumenttester, vi testar allt, prövar nytt och är med på trender. Men vad som slår och inte slår, det beror också på vad som ligger i tiden. Vi försöker hela tiden ligga i framkant.

Att ligga på latsidan och hoppas på att storsäljarna fortsätter att vara storsäljare är inget för Estrella, utan man kommer fortsätta att doppa tån i vattnet med nya produkter.

Ett av de senaste exemplen är nya chipssorten med smak av äppelpaj, som blivit något av en vattendelare. Men det tycks vara sådana satsningar som behövs för att konsumenter ska kunna hitta nya favoriter.

– Snacksbranschen präglas av att konsumenter håller sig till sina favoriter, men samtidigt vill man gärna testa något nytt. Det är nytt på gång hela tiden, säger Carina Hanson.
Mer om: Estrella


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Vd-byte hos Reitan convenience

Arla UK-chef till dansk dagligvaruhandel

Tomas Pietrangeli byter brittisk chefspost mot toppuppdraget hos Dagrofa.

42 sätt att minska matsvinnet

Ny svensk handlingsplan går under namnet "Fler gör mer" – ska halvera matsvinnet fram till 2030.

Unilever tar stark ställning mot fejkföljare

Livsmedelsjätten bryter med alla influencers som köpt följare – vill främja transparens i annonseringen.

Färskpotatis – en förlustaffär

En riklig tillgång ger så lågt kilopris att odlare går back.

Rootfruit till Island via Danmark

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Bryggeriet gör öl-debut med nygammalt märke

Vasa bryggeri tar till en början hjälp av mer etablerade ölbryggare när Sundsvalls öl gör comeback.

Vegangodis-företaget i två nya avtal

Svenska Ec-go gör utlandsdebut hos Nordisk films danska biografer. Samtidigt äntrar man Bergendahls butiker med City gott-konceptet.

Nya riktlinjer för alkoholreklam

Fyra nya till Organic Sweden

25 producenter prisade för "bästa landskapsmat"

2

Findus återkallar persilja – "Kan vara hälsorisk"

Klart för Göteborgs kex Riga-flytt

Efter förvarningen i januari kommer slutbeskedet – då flyttas den traditionsrika kextillverkningen till Lettland.

Fontana vann nyinstiftat pris

Kopparbergs startar större produktion i Storbritannien

Brexit en av anledningarna till bryggeriets nya satsning.

Axfood och Lidl naggar på Coop

Norrmejerier: Brist på Västerbottensost

Livsmedelsverket ryter ifrån i sillfråga

"Grundlöst larmande i media", kommenterar myndigheten angående uppgifter om bristande ursprungsmärkning för svenska sillburkar.

Di Luca kungligt prisad

Zeta-grundaren om näringslivsmedaljen: "Lite av kronan på mitt livsverk"

Beuc sätter europeiska etikett-trick i rampljuset

Europeiska konsumentorganisationen Beuc:s medlemmar rapporterar om tre vanliga trick som tillverkare använder sig av vid märkning av produkter. Nu uppmanar man till hårdare regler.

På nytt jobb
Hon ska hålla i hållbarheten

Svensk Dagligvaruhandel rekryterar före detta chef från Lidl.

Investering ska ge nytt liv åt spillbröd

Blekinge-bageriet brottades med tonvis av överblivet bröd – genom miljoninvestering ska det nu bli till ny produkt.

Destilleriet får tillstånd för att dubbla

Max lanserar klimatpositiva burgare

Två graders skillnad – nu förstörs kött för miljoner

Grillkedja förlänger med Menigo

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Triumf glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande för Fiskbranschen

Dansk Supermarked byter namn

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Första färskpotatisen är här

Nu tar hon plats hos Lantmännen

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

Seminarie i Norge

NOVOnox Hygienic

AF Packaging Solutions

Plockstationer & Lean Ställage TRILOGIQ

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Snabba leveranser, fri retur och hög service

Är era livsmedel säkra för de allra minsta?

Enkel styrning av skyddsgrindssystemet PSENslock

Nomo visar upp smarta lösningar för gruvindustrin

Ny broschyr

Effektivare packning utan luft

IMA dairy food HAMBA

IMA dairy food BENHIL

Ny säljare i vårt tyska bolag Lagafors GmbH

Säkerhetsbrytaren PSENmag i rostfritt stål – hög säkerhet och maximal tålighet för extrema förhållan

ebm-papst fläktvägg löste problem med Media Markts luftkonditionering i Berlin

Tara Pac

Spårbarhet under rengöringen bidrar till säkrare mat och bättre lönsamhet

IMA dairy food ERCA

Hyllsystem R3000 - en lösning för alla behov 

Lokala experter, världens bästa automation

BITO lanserar miljövänlig lagerlåda av solroskomposit

Förpackningen i centrum

Ekologiska vegetabiliska Proteiner

Kvalitet OnLine Storträff 2018

Sänd till en kollega

0.187