23948sdkhjf

Willys vego ökar kraftigt

Axfoods lågpriskedja Willys ser att försäljningen stigit sakta under de senaste åren, för att sedan skjuta i höjden under 2017.
Dagligvarukedjan Willys uppger att försäljningen av fryst och kyld vegetarisk mat har ökat med hela 32 procent under året fram tills nu, jämfört med samma period i fjol.

Enligt kedjan har man under de tre senaste åren sett en smygande ökning, men inte på den skala som skett under året.

Bland de orsaker man tror ligger bakom, ser man både lägre priser och ett större utbud av både vegetariska och veganska produkter som drivande i ökningen.

– Det som tidigare var lite dyrare nischprodukter har nu blivit bredare och mer tillgängligt för fler, säger Thomas Evertsson, vd för Willys, i ett pressmeddelande.

Framförallt är det butikerna i Stockholm, Lund och Göteborg som står för försäljningsökningen, följt av Umeå, Karlstad och Uppsala. Samtidigt menar Willys att det ökar även utanför de större städerna, då man sett en större andel vegetariskt i bland annat Boden och Kalix.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08