Milkshake slog bacon och superknäcke

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Njies proteinmilkshake hamnade på förstaplats under Dagligvarudagen, framför både Orkla och Kronfågel.

Under torsdagen ställdes Njie Foods mot jättarna Orkla och Kronfågel.

Göteborgsföretagets proteinmilkshake, varianten med smak av choklad var nämligen en av de nominerade produkterna, tillsammans med Paulúns Superknäcke från Orkla Foods och kycklingbacon från Kronfågel, i finalen av Årets dagligvara.

Finalen ägde rum i samband med Stora dagligvarudagen, anordnad av Svensk dagligvaruhandel och DLF (Dagligvaruleverantörers förbund), och det var också det – i sammanhanget – lilla företaget som gick hem med vinsten.

Därmed uppfyllde man särskilt de kriterier som ställs upp, där prisutdelarna bland annat vägde in en särskilt framgångsrik lansering tillsammans med tillfredsställandet av ett nytt behov hos konsumenterna.

Läs också: De vinner årets dagligvara

– Njie har med sin Propud proteinmilkshake choklad visat att innovativ produktutveckling i kombination med goda insikter i vad konsumenten efterfrågar kan ta ett företag långt in på dagligvaruhandelns hyllor, säger Karin Brynell, ordförande för juryn i Årets Dagligvara, i ett uttalande.

Förutom äran vinner Njie därmed reklamutrymme värt en halv miljon kronor hos radiokanalen Rix FM (som sponsrade priset), tillsammans med tjänster värda 100 000 från marknadsanalysföretaget Nielsen.

De nominerade till priset har baserats på data från just Nielsen, där man mätt konsumenternas köp i butik. Därefter plockade en jury ut tre produkter som ställdes mot varandra i finalen.

Företaget Njie grundades 2008 av Assan Njie, tidigare elitidrottare och MMA-fighter, och omsatte under förra året cirka 241 miljoner kronor – en kraftig ökning jämfört med 2015 års dryga 75 miljoner kronor.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Reitan startar lokala produktionskök

Han byter tjänst inom Orkla

Livsmedelsjätten internrekryterar till posten som chef för segmentet FoodSolutions.

Smörpriserna exploderade

Medieprofil till Coop Värmlands styrelse

Ica-gruppens storförvärv godkänt – med reservation

Paradisets crowdfunding en framgång

Mer än 20 miljoner kronor och nya storinvesterare efter avslutad kampanj.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Mejeriet tecknar nationellt avtal med Ica

Axfood överträffade förväntningarna

Dagligvarukedjan rapporterade stark tillväxt för tredje kvartalet.

"Vi vill ta minst 4-5 procent i marknadsandel"

Koskenkorva kan säljas

Finska staten överväger att sälja bolaget Altia, som bland annat producerar spritsorten Koskenkorva.

Namnet klart för Axfoods nätapotek

Nytt projekt ska lyfta ärtan

Nu ska projektet "Give peas a chance" få ärtan på benen igen efter Findus nedläggning i Bjuv.

Hon är Lidls nya inköpsdirektör

Svensk inköpare med erfarenhet från den europeiska marknaden tar över.

1

De är först ut med att byta ut fruktpåsar i plast

Axfood byter ut 170 miljoner påsar.

Närbutikskedja varumärkesskyddar matsatsning

Ett sött och salt år för Estrella

Estrellas vd Carina Hanson berättar om både glädjeämnen och svårigheter för företaget under året, där en stor succé också förde med sig vissa problem.

Dansk oregano blandas ut

En undersökning som gjorts av Jyllands-Posten visar att fyra av tio danska oreganoleverantörer haft utblandade produkter.

Ny vd för Sydgrönt

Rekryterar från Findus.

Skånsk vodka nu även Asien-bäst

Rootfruit slog försäljningsrekord

Går från livsmedel till förpackningar

Henrik Nyberg går från att vara vd i Ceres till koncernchef i Inpac.

Orklachef prisas för sitt arbete

Efterträdaren till Compass groups långvariga vd klar

Compass group gör intern rekrytering för att fylla Jonas Siljhammars post, som lämnar efter 13 år som vd.

Coop Gotland omorganiserar

Misstänkta chefer tillbaka

Semper tar in brittisk barnmat

Cloettas interna utredning klar

Gastrofy fortsätter rekrytera

Vd lämnar Optifreeze

Dumplingtillverkare väljer Rekos kyckling

Han är ny vd för Valio Sverige

Vaniljpulver återkallas efter glasfynd

Rootfruit ökar i Norge

Arla inleder samarbete med prisjämförelsesajt

Kokosmjölk återkallas efter risk för glas

Arla toppar yoghurt med puré

Se alla Företagens egna nyheter

Kapsyleringsmaskiner från Trepak International AB

Kompakta och robusta handdatorer hos Scanvaegt

AxiCool sätter en ny fläktstandard för förångare och många andra kylapplikationer

LEO Locative – det intelligenta transportsystemet från BITO!

Fyllningsmaskiner från Trepak International AB

Constructor ställer ut på Nordens ledande mässa för logistik och transport.

Nya gourmetpopcorn når framgång i SuperLock®-behållare

Besök oss på Logistik & Affärssystemmässan

Nya Hemköp i Stora Höga satsade på modern, miljövänlig och flexibel teknik!

Kompletta fyllningslinjer från Trepak International AB

Kapsyleringsmaskiner från Trepak International AB

Tema industri och verkstad

Personlig skyddsutrustning och miljösäker kemikalieförvaring

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Är du i skåne den 25 oktober?

Fyllningsmaskiner från Trepak International AB

Ultrafilter Skandinavien har skickat ut en ny katalog!

Pro-Consult garanterar dig DEN lösning, som är bäst för dig.

Lasermärkmaskin installerad

BITO Lagersystem hjälper Hjulex att flytta

Besök Boxon på E-pak & Logistics 24 oktober

Kompletta fyllningslinjer från Trepak International AB

Kapsyleringsmaskiner från Trepak International AB

”Vi behöver en attitydförändring” - Ronny Mattsson regionalt skyddsombud GS

Multiheadvåg med den nya Linear Drive vibratorteknologin

Sänd till en kollega

0.264