Milkshake slog bacon och superknäcke

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Njies proteinmilkshake hamnade på förstaplats under Dagligvarudagen, framför både Orkla och Kronfågel.

Under torsdagen ställdes Njie Foods mot jättarna Orkla och Kronfågel.

Göteborgsföretagets proteinmilkshake, varianten med smak av choklad var nämligen en av de nominerade produkterna, tillsammans med Paulúns Superknäcke från Orkla Foods och kycklingbacon från Kronfågel, i finalen av Årets dagligvara.

Finalen ägde rum i samband med Stora dagligvarudagen, anordnad av Svensk dagligvaruhandel och DLF (Dagligvaruleverantörers förbund), och det var också det – i sammanhanget – lilla företaget som gick hem med vinsten.

Därmed uppfyllde man särskilt de kriterier som ställs upp, där prisutdelarna bland annat vägde in en särskilt framgångsrik lansering tillsammans med tillfredsställandet av ett nytt behov hos konsumenterna.

Läs också: Producenten bakom årets dagligvara gasell på nytt

– Njie har med sin Propud proteinmilkshake choklad visat att innovativ produktutveckling i kombination med goda insikter i vad konsumenten efterfrågar kan ta ett företag långt in på dagligvaruhandelns hyllor, säger Karin Brynell, ordförande för juryn i Årets Dagligvara, i ett uttalande.

Förutom äran vinner Njie därmed reklamutrymme värt en halv miljon kronor hos radiokanalen Rix FM (som sponsrade priset), tillsammans med tjänster värda 100 000 från marknadsanalysföretaget Nielsen.

Läs också: Norska pris till Santa Maria och Njie

De nominerade till priset har baserats på data från just Nielsen, där man mätt konsumenternas köp i butik. Därefter plockade en jury ut tre produkter som ställdes mot varandra i finalen.

Företaget Njie grundades 2008 av Assan Njie, tidigare elitidrottare och MMA-fighter, och omsatte under förra året cirka 241 miljoner kronor – en kraftig ökning jämfört med 2015 års dryga 75 miljoner kronor.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mattjänster i dust efter KKV-anmälan

Karma satsar på Storbritannien

Matsvinnsappen rekryterar ansvarig för expansionen – första uppdraget blir etablering av tjänsten i London, med planerad lansering i början av nästa år.

Ny nationell arena för innovation inom livsmedel får miljoner

Han är ny vd för Bring Frigo

Icas näthandel över en miljard – startar darkstore

Starköl kan komma att säljas på finska gårdar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Global återkallelse av barnmat efter salmonellautbrott

"Missbruk av ordet kött"

Branschorganisation kritiserar nya danska vegan-köttfärsen som snart lanseras brett i landet.

Finländsk snabbmatskedja riktar sig mot Sverige

Med nytt koncept vill Kotipizza expandera mot nya marknader – däribland Sverige.

Hallon återkallas efter risk för kräksjuka

Tillfälligt ålfiskestopp efter ministermöte

Umida rekryterar chef för sälj och marknadsföring

Fiskfrakt i fukttålig träförpackning

Coop dumpar 120 ton socker

Polarbrödsgruppen en av investerarna i Peckas

McDonald's och Anamma i långsiktigt samarbete

Första steget är den gemensamt utvecklade burgaren McVegan, som kommer lanseras i både Sverige och Finland senare i år.

Coop i nytt köttsamarbete

Priset på smör ökar – kaffet billigare

Åbro ska mikrobrygga åt restauranggäster

Danskt köttsubstitut får storlansering

Orkla-ägda Naturlis veganska köttfärs, som likt amerikanska föregångare ska smaka som kött, lanseras i alla Dansk supermarkeds 600 butiker. "En världssensation", menar en dansk vegetarisk förening.

Johan och Nyström satsar i Göteborg

Rosteriet går från noll till tre kaféer i staden – och satsar även på kontorsförsäljning i området.

Fortsatt stark efterfrågan på vegetariskt alternativ

Bucht om exportsatsningen: Största någonsin

Under nästa år sjösätter regeringen flera satsningar för att öka livsmedelsexporten. Enligt landsbygdsminister Sven-Erik Bucht vill man höja ambitionen rejält.

Stormejerierna tror att hög efterfrågan kan mötas

Arla, Skånemejerier och Norrmejerier ser att handelns efterfrågan på smör och grädde kan mötas, men med vissa kompromisser.

Midsona-chef lämnar – nu presenteras ersättaren

Icas försäljningstrend fortsätter

Livsmedelsverket ratar GMO-märkning

Allt fler vill ha ett grönt julbord

Grossist hade stor mängd utgångna varor vid kontroll

Svenska matproducenter steppar upp

Näthandeln med mat ökar 30 procent

Orkla köper producent av frysta grönsaker

Irländska storförvärvet lyfte Scandi Standard

Bransch-vd prisvinnare på ekomäsa

Gastrofy byter namn

"Mathjälte" gör ost av världsklass

Se alla Företagens egna nyheter

God Jul & Gott Nytt År!

Mjukvarubaserade Connected Services driver på digitaliseringen

Osynligt bläck märker Absolut flaskorna

BITOs nya självgående transportfordon

God Jul & Gott Nytt År önskar ebm-papst

IMA dairy food HASSIA

AF Packaging Solutions

Vårens kurser 2018

IMA dairy food GASTI

IMA dairy food HAMBA

Vårt team i Slovenien utökas med servicetekniker

Ny video om förpackningar för livsmedel

Med ready2_spray lackerar roboten själv

IMA dairy food BENHIL

IMA dairy food ERCA

Nytt nummer av Unboxed

SMART Pooling finalist till årets hållbara IT-projekt

Vårt team i Tyskland utökas med servicetekniker

Har du problem med din Schleicher PLC?

Fräsch ny förpackning för lagrad ost är en klar succé

Nytt nummer av Materialhanteraren ute!

Julen står för dörren - har du hittat mandeln i din gröt?

Dacapo förbereder för fortsatt framtida tillväxt

10% rabatt på läckagetestare

Julhälsning från Carlsson & Möller AB

Sänd till en kollega

0.193