Milkshake slog bacon och superknäcke

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Njies proteinmilkshake hamnade på förstaplats under Dagligvarudagen, framför både Orkla och Kronfågel.

Under torsdagen ställdes Njie Foods mot jättarna Orkla och Kronfågel.

Göteborgsföretagets proteinmilkshake, varianten med smak av choklad var nämligen en av de nominerade produkterna, tillsammans med Paulúns Superknäcke från Orkla Foods och kycklingbacon från Kronfågel, i finalen av Årets dagligvara.

Finalen ägde rum i samband med Stora dagligvarudagen, anordnad av Svensk dagligvaruhandel och DLF (Dagligvaruleverantörers förbund), och det var också det – i sammanhanget – lilla företaget som gick hem med vinsten.

Därmed uppfyllde man särskilt de kriterier som ställs upp, där prisutdelarna bland annat vägde in en särskilt framgångsrik lansering tillsammans med tillfredsställandet av ett nytt behov hos konsumenterna.

Läs också: Producenten bakom årets dagligvara gasell på nytt

– Njie har med sin Propud proteinmilkshake choklad visat att innovativ produktutveckling i kombination med goda insikter i vad konsumenten efterfrågar kan ta ett företag långt in på dagligvaruhandelns hyllor, säger Karin Brynell, ordförande för juryn i Årets Dagligvara, i ett uttalande.

Förutom äran vinner Njie därmed reklamutrymme värt en halv miljon kronor hos radiokanalen Rix FM (som sponsrade priset), tillsammans med tjänster värda 100 000 från marknadsanalysföretaget Nielsen.

Läs också: Norska pris till Santa Maria och Njie

De nominerade till priset har baserats på data från just Nielsen, där man mätt konsumenternas köp i butik. Därefter plockade en jury ut tre produkter som ställdes mot varandra i finalen.

Företaget Njie grundades 2008 av Assan Njie, tidigare elitidrottare och MMA-fighter, och omsatte under förra året cirka 241 miljoner kronor – en kraftig ökning jämfört med 2015 års dryga 75 miljoner kronor.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Risk för metall i danska tillverkarens godis

Danska Toms gruppen återkallar godis i både Sverige och Danmark efter risk för metallbitar.

Culinars nya såsfabrik invigd

Nybygge för 21 miljoner kronor tredubblar produktionskapaciteten för flytande smaksättare.

Svenska forskare lyfter naturbeteskött

Ännu en ny marknad för chipstillverkaren

Efter intåget på Island är det dags för Rootfruit att söka sig söderut.

Mindre miljögift i ekoägg

På nytt jobb
Vd-byte hos Reitan convenience

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Arla UK-chef till dansk dagligvaruhandel

Tomas Pietrangeli byter brittisk chefspost mot toppuppdraget hos Dagrofa.

42 sätt att minska matsvinnet

Ny svensk handlingsplan går under namnet "Fler gör mer" – ska halvera matsvinnet fram till 2030.

Unilever tar stark ställning mot fejkföljare

Livsmedelsjätten bryter med alla influencers som köpt följare – vill främja transparens i annonseringen.

Rootfruit till Island via Danmark

Färskpotatis – en förlustaffär

En riklig tillgång ger så lågt kilopris att odlare går back.

På nytt jobb
Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Bryggeriet gör öl-debut med nygammalt märke

Vasa bryggeri tar till en början hjälp av mer etablerade ölbryggare när Sundsvalls öl gör comeback.

25 producenter prisade för "bästa landskapsmat"

Vegangodis-företaget i två nya avtal

Svenska Ec-go gör utlandsdebut hos Nordisk films danska biografer. Samtidigt äntrar man Bergendahls butiker med City gott-konceptet.

Fyra nya till Organic Sweden

Nya riktlinjer för alkoholreklam

2

Findus återkallar persilja – "Kan vara hälsorisk"

Klart för Göteborgs kex Riga-flytt

Efter förvarningen i januari kommer slutbeskedet – då flyttas den traditionsrika kextillverkningen till Lettland.

Fontana vann nyinstiftat pris

Axfood och Lidl naggar på Coop

Kopparbergs startar större produktion i Storbritannien

Brexit en av anledningarna till bryggeriets nya satsning.

Norrmejerier: Brist på Västerbottensost

Livsmedelsverket ryter ifrån i sillfråga

"Grundlöst larmande i media", kommenterar myndigheten angående uppgifter om bristande ursprungsmärkning för svenska sillburkar.

Max lanserar klimatpositiva burgare

Två graders skillnad – nu förstörs kött för miljoner

Grillkedja förlänger med Menigo

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Triumf glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande för Fiskbranschen

Dansk Supermarked byter namn

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Första färskpotatisen är här

Nu tar hon plats hos Lantmännen

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

Seminarie i Norge

NOVOnox Hygienic

AF Packaging Solutions

Plockstationer & Lean Ställage TRILOGIQ

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Snabba leveranser, fri retur och hög service

Är era livsmedel säkra för de allra minsta?

Enkel styrning av skyddsgrindssystemet PSENslock

Nomo visar upp smarta lösningar för gruvindustrin

Ny broschyr

Effektivare packning utan luft

IMA dairy food HAMBA

IMA dairy food BENHIL

Ny säljare i vårt tyska bolag Lagafors GmbH

Säkerhetsbrytaren PSENmag i rostfritt stål – hög säkerhet och maximal tålighet för extrema förhållan

ebm-papst fläktvägg löste problem med Media Markts luftkonditionering i Berlin

Tara Pac

Spårbarhet under rengöringen bidrar till säkrare mat och bättre lönsamhet

IMA dairy food ERCA

Hyllsystem R3000 - en lösning för alla behov 

Lokala experter, världens bästa automation

BITO lanserar miljövänlig lagerlåda av solroskomposit

Förpackningen i centrum

Ekologiska vegetabiliska Proteiner

Kvalitet OnLine Storträff 2018

Sänd till en kollega

0.612