Nya konceptbutiker på Nettos agenda

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Flera renoveringar väntar för butikskedjan i höst, som vill göra om alla 160 butiker i Sverige.

Lågpriskedjan Netto har sedan tidigare uttryckt ett mål om att göra den största expansionen sedan kedjan etablerades i Sverige 2002.

I april påbörjade man också en konvertering för kedjans butiker, där målet är att alla 160 butiker ska renoveras enligt ett nytt koncept. Då beskrevs nysatsningen så här:

– Det blir en uppgradering av våra nuvarande butiker, för att bättre möta de förväntningar som dagens kunder har på en matbutik i dag, enligt en kommentar från dåvarande tillförordnade vd:n Jan Richter.

Under den tillträdande Sverigechefen Anders Wennerbergs ledning, tidigare kedjechef för Coop Butiker och stormarknader, kommer man nu fortsätta att renovera butiker efter det nya konceptet samt etablera nya butiker.

Läs också: Danskt köttsubstitut får storlansering

Under hösten och vintern ska kedjan renovera fem butiker och planerar öppna en ny butik i Svenljunga. I det nya konceptet ingår – förutom det man kallar en stor satsning på ett utökat sortiment av frukt och grönt samt färskvaror – förnyade butiksmiljöer med en mer modern inredning.

Läs också: Netto plockar ny Sverigechef från Coop

– Vi har en plan för att renovera ett flertal butiker under de kommande åren, där alla kommer konverteras till vårt nya koncept. Utöver detta arbetar vi med att öka vår pipeline, så att vi kan öppna runt 20-25 butiker per år runt om i landet, säger Morten Møberg Nielsen, tillförordnad vd för Netto Sverige, i ett pressmeddelande.

Satsningen på nyrenoverade butiker kommer i närhet till konkurrenten Lidls stora investeringar i butikerna, som enligt egen utsago har hunnit med renoveringar av drygt 125 butiker. Även Lidl har satt ett ambitiöst mål vad gäller nyetableringar, där dagens 170 butiker ska bli 200 stycken fram till år 2020.

Läs också: Lidl höjer byggtakten
Mer om: Netto | Netto Sverige


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny nationell arena för innovation inom livsmedel får miljoner

Mattjänster i dust efter KKV-anmälan

Karma satsar på Storbritannien

Matsvinnsappen rekryterar ansvarig för expansionen – första uppdraget blir etablering av tjänsten i London, med planerad lansering i början av nästa år.

Han är ny vd för Bring Frigo

Icas näthandel över en miljard – startar darkstore

Starköl kan komma att säljas på finska gårdar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Global återkallelse av barnmat efter salmonellautbrott

"Missbruk av ordet kött"

Branschorganisation kritiserar nya danska vegan-köttfärsen som snart lanseras brett i landet.

Finländsk snabbmatskedja riktar sig mot Sverige

Med nytt koncept vill Kotipizza expandera mot nya marknader – däribland Sverige.

Hallon återkallas efter risk för kräksjuka

Tillfälligt ålfiskestopp efter ministermöte

Umida rekryterar chef för sälj och marknadsföring

Fiskfrakt i fukttålig träförpackning

McDonald's och Anamma i långsiktigt samarbete

Första steget är den gemensamt utvecklade burgaren McVegan, som kommer lanseras i både Sverige och Finland senare i år.

Coop dumpar 120 ton socker

Polarbrödsgruppen en av investerarna i Peckas

Priset på smör ökar – kaffet billigare

Åbro ska mikrobrygga åt restauranggäster

Coop i nytt köttsamarbete

Danskt köttsubstitut får storlansering

Orkla-ägda Naturlis veganska köttfärs, som likt amerikanska föregångare ska smaka som kött, lanseras i alla Dansk supermarkeds 600 butiker. "En världssensation", menar en dansk vegetarisk förening.

Johan och Nyström satsar i Göteborg

Rosteriet går från noll till tre kaféer i staden – och satsar även på kontorsförsäljning i området.

Fortsatt stark efterfrågan på vegetariskt alternativ

Stormejerierna tror att hög efterfrågan kan mötas

Arla, Skånemejerier och Norrmejerier ser att handelns efterfrågan på smör och grädde kan mötas, men med vissa kompromisser.

Bucht om exportsatsningen: Största någonsin

Under nästa år sjösätter regeringen flera satsningar för att öka livsmedelsexporten. Enligt landsbygdsminister Sven-Erik Bucht vill man höja ambitionen rejält.

Midsona-chef lämnar – nu presenteras ersättaren

Icas försäljningstrend fortsätter

Livsmedelsverket ratar GMO-märkning

Allt fler vill ha ett grönt julbord

Grossist hade stor mängd utgångna varor vid kontroll

Svenska matproducenter steppar upp

Näthandeln med mat ökar 30 procent

Orkla köper producent av frysta grönsaker

Irländska storförvärvet lyfte Scandi Standard

Bransch-vd prisvinnare på ekomäsa

Gastrofy byter namn

"Mathjälte" gör ost av världsklass

Se alla Företagens egna nyheter

God Jul & Gott Nytt År!

Mjukvarubaserade Connected Services driver på digitaliseringen

Osynligt bläck märker Absolut flaskorna

BITOs nya självgående transportfordon

God Jul & Gott Nytt År önskar ebm-papst

IMA dairy food HASSIA

AF Packaging Solutions

Vårens kurser 2018

IMA dairy food GASTI

IMA dairy food HAMBA

Vårt team i Slovenien utökas med servicetekniker

Ny video om förpackningar för livsmedel

Med ready2_spray lackerar roboten själv

IMA dairy food BENHIL

IMA dairy food ERCA

Nytt nummer av Unboxed

SMART Pooling finalist till årets hållbara IT-projekt

Vårt team i Tyskland utökas med servicetekniker

Har du problem med din Schleicher PLC?

Fräsch ny förpackning för lagrad ost är en klar succé

Nytt nummer av Materialhanteraren ute!

Julen står för dörren - har du hittat mandeln i din gröt?

Dacapo förbereder för fortsatt framtida tillväxt

10% rabatt på läckagetestare

Julhälsning från Carlsson & Möller AB

Sänd till en kollega

0.199