"Vi vill ta minst 4-5 procent i marknadsandel"

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Ny kaffespelare vill bli störst bland de mindre – och har erfaren personal till sin hjälp.

När bryggeriboomen börjar lida mot sitt slut och mikrobryggerierna växer sig större och starkare för att lämna den dimunitiva förleden bakom sig, alternativt lägger ner i brist på lönsamhet, är det naturligt att en annan trend växer fram i dess ställe.

En av hästarna i racet är de mindre kafferosterierna, som i långsam fart blivit mer förekommande runtom i landet. Däribland syns Sofiero kafferosteri.

För två år sedan startades bolaget, som redan lyckats etablera sig på flera ställen inom dagligvaruhandeln. Förklaringen till det kan både bero på de premiumprodukter man väljer att fokusera på tillsammans med den samlade erfarenheten i det Helsingborgsbaserade rosteriet.

– Samtliga kommer från kaffebranschen, så vi har erfarenheten. Bakgrunden till att bolaget startades var att vi såg att det importeras sämre och sämre kaffe i Sverige. Syftet och motivationen bakom är att upprätthålla kvaliteten i Sverige, och till och med erbjuda en bättre produkt till konsument och krögare, säger Jonas Scherp, vd för bolaget, till Food Supply.

Man har valt att bara sälja mörkrostade kaffesorter, främst från östafrikanska länder som Kenya och Burundi, där bönorna är certifierade genom UTZ. Samtidigt ger man ett löfte om att vara ett "höghöjdskaffe", där minst hälften av kaffet i blandningen ska ha vuxit på en nivå minst 1 200 meter över havet.

Food Supply träffar vd:n Jonas Scherp på en mässa som riktar sig mot restaurang- och cafébranschen, då rosteriet vid årsskiftet bestämde sig för att satsa mot Horeca-segmentet. Dessförinnan har man riktat in sig mot dagligvaruhandeln, men målet är detsamma inom bägge segment, han.

Sofiero är redan centralt listade hos Coop och Axfood, och man arbetar på att komma in på Bergendahls och Ica.

För att komma in hos den senare ser man även möjligheten att bearbeta de fria handlarna var för sig, något man tar med sig i satsningen mot Horeca -
en satsning som tar tid, trots den självklara produkten.

– Det är en tuff varugrupp och bransch att slå sig in i. Det har inte startat så många nya svenska kafferosterier och varumärken senaste åren, och det beror på att det är höga barriärer. På Horeca och out of home tar det ännu längre tid än i dagligvaruhandeln. Framförallt handlar det om att komma in hos grossister där, men vi får jobba som med Icahandlarna – gå in restaurang efter restaurang för att göra mer personlig försäljning.

Utöver detta hittar man även samarbetsformer riktade mot vending (det vill säga kontorskaffe) och mot Horeca tillsammans med grossister.

Att de arbetar i en trend där fler rosterier börjar försöka få ut sina produkter på marknaden, det vet Jonas Scherp. Men han ser inte att det försvårar för Sofiero, utan uppmuntrar hellre intresseökningen.

– Det stämmer att det finns en trend, men vi märker inte av det konkurrensmässigt. Däremot tycker vi att det är väldigt roligt, och vi är även gärna med och stöttar mikrorosterier. Då bibehåller man kunskapen i Sverige kring kaffe och inköp. Samtidigt blir konsumenten mer öppen att testa nya produkter och man köper inte bara det gamla vanliga som jämt är på kampanj.

Målet framöver är tydligt, och man har i sina planer pekat ut hur stor pajbit man vill ha i den cirka 50 000 ton stora försäljningen av kaffe i dagligvaruhandeln om året.

– Vi ska vara störst bland de mindre. Vi vill inte bli några av de stora. Det är premiumkaffe vi har, och vi vill satsa och växa inom premiumsegmentet. Vårt mål inom dagligvaruhandeln är att ta minst 4-5 procent av marknadsandelen, säger Jonas Scherp och påpekar att man har liknande mål för de 20 000 ton kaffe som säljs out of home.

Är det så stora ni ser att man kan vara bland de mindre? Finns det något tak?
– Det får vi se. Vi skulle ju älska om konsumenterna gillar det och köper mer och mer.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Fotbollsfejs pryder läskburkar

Mackmyra startar i Storbritannien

Produktnytt
Ölbröd och laxkorv bland veckans nyheter

Food Supply samlar ihop de produktlanseringar som skett under senaste veckan.

Arla ska spara in drygt 4 miljarder

Mejerikoncernen ska göra kraftiga nedskärningar och inför anställningsstopp. Vd Peder Tuborgh säger att man "helt säkert är färre om tre år".

Västerbottnisk falafel tar sig in i dagligvaruhandeln

I maj utökar Orientfalafel fokus från restaurang och storhushåll och går in i Coop- och Ica-butiker i Umeå samt Göteborg. Delägaren: "Det är otroligt stimulerande".

Oatly dubbel pristagare i reklamtävlingen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Kycklingproducent har expansion i sikte

Arlas nya system ger ny produktserie

Åbros satsning blir en av landets största

I en investering på cirka fem miljoner kronor får Åbros bryggeri i Vimmerby tusentals kvadratmeter solpaneler. Energin ska innebära att man framöver bara nyttjar förnybara energikällor.

Dryckesdistributör flyttar verksamheten

Galateas dotterbolag KGA Logistik får dubblad lagerkapacitet med större anläggning – flyttar med cirka 60 anställda.

Färska kryddor utan krukor

Litauen stoppar Icas storköp

Det litauiska konkurrensverket stoppar Rimi Baltics förvärv av IKI-kedjan.

Sverige och Finland ska exportera mer tillsammans

Länderna presenterar en avsiktsförklaring med syfte att samarbeta för att öka exporten av livsmedel och drycker. Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht ser att det kan ge möjligheter för livsmedelsföretag i både Sverige och Finland.

På nytt jobb
Hon ska basa över äggorganisationen

Branschorganisationen Svenska ägg rekryterar ny verksamhetsledare från LRF.

På nytt jobb
Flera förändringar inom säljbolaget

Movement group rekryterar ny koncernchef från Essity, etablerar bolag i Norge och byter namn på ett av dotterbolagen.

Tusentals Starbucks håller stängt en eftermiddag efter kritik

Internationell prisskörd för svensk producent

Mindre parti majspuffar dras tillbaka

Nu ska kunderna följa sina klimatavtryck

På nytt jobb
Hon vill skapa nästa Daimtårta

Almondy rekryterar Sveriges mästerkock-vinnaren Catarina König som ny produktutvecklare.

Foodhills ordförande fattar klubban i Livsmedelsakademin

Förre Findus-vd:n Henrik Hjalmarsson avgår efter endast ett år på posten.

Så äter svenskarna

Kommunikationsbyrån Food and friends har publicerat sin årliga matrapport och konstaterar att de svenska hushållen blir allt grönare. Dock bara på vardagar, till helgen vill vi fortfarande äta kött.

På nytt jobb
Ny direktör för inköp hos Coop

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Arla planerar för växtbaserat

På nytt jobb
Vitamin Well-chef byter jobb

På nytt jobb
Från matlandet till måltidsturism

Coop i samarbete med matsvinnsföretag

Dagligvaruhandeln: Endast fossilfri plast 2030

Malmögrossist i konkurs

Lidl vill minska plasten

Miljöpartiet vill införa skatt på importkött

På nytt jobb
Stjärnkocken blir herrgårds-vd

Nu öppnar Jureskogs

Se alla Företagens egna nyheter

Allen + All-Print förstärker sin säljorganisation

Träffa oss på GastroNord

Den perfekta juiceflaskan

Positivt för er som handlar med kommuner, stat och landsting.

Hannovermässan 2018: Pilz nyheter för framtidens fabrik

Missade du ebm-papst på Nordbygg? Se det bästa från montern!

Perfekt ventilation ger stor hampaskörd för laglig cannabis i Schweiz

SSI Schäfer 40 år i Sverige - 4 dagar kvar

IMA dairy food ERCA

Välkommen att besöka oss på Euro Expo mässan i Karlskrona 25-26 April

Ny karamell med noter av frukt

ebm-papst fläkt i luftridåenheter för Sushi-barer

Nomo är på plats i Skellefteå för Euro Expo

Vi satsar på ett hållbart samhälle!

Centrifugalfläkt för kommersiella kök där EC-motorn skyddas från fettångor och het luft

AxFlow presenterar ny dubbelskruvpump från Waukesha Cherry-Burrell

FTNF naturliga flavours baserade på fruktkoncentrat

Tara Pac ännu starkare!

Så sparar RPC Superfos Randers energi

Nu lanseras vår nya större säckklämma WeLoc Gripper 150

Nivåmätning utan flottör

Seminarium - Organisatorisk och social arbetsmiljö, stress och hitta styrka...

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellef...

Bull Salicath ApS

Starkare kontrast med nytt gult bläck

Sänd till en kollega

0.16