"Vi vill ta minst 4-5 procent i marknadsandel"

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Ny kaffespelare vill bli störst bland de mindre – och har erfaren personal till sin hjälp.

När bryggeriboomen börjar lida mot sitt slut och mikrobryggerierna växer sig större och starkare för att lämna den dimunitiva förleden bakom sig, alternativt lägger ner i brist på lönsamhet, är det naturligt att en annan trend växer fram i dess ställe.

En av hästarna i racet är de mindre kafferosterierna, som i långsam fart blivit mer förekommande runtom i landet. Däribland syns Sofiero kafferosteri.

För två år sedan startades bolaget, som redan lyckats etablera sig på flera ställen inom dagligvaruhandeln. Förklaringen till det kan både bero på de premiumprodukter man väljer att fokusera på tillsammans med den samlade erfarenheten i det Helsingborgsbaserade rosteriet.

– Samtliga kommer från kaffebranschen, så vi har erfarenheten. Bakgrunden till att bolaget startades var att vi såg att det importeras sämre och sämre kaffe i Sverige. Syftet och motivationen bakom är att upprätthålla kvaliteten i Sverige, och till och med erbjuda en bättre produkt till konsument och krögare, säger Jonas Scherp, vd för bolaget, till Food Supply.

Man har valt att bara sälja mörkrostade kaffesorter, främst från östafrikanska länder som Kenya och Burundi, där bönorna är certifierade genom UTZ. Samtidigt ger man ett löfte om att vara ett "höghöjdskaffe", där minst hälften av kaffet i blandningen ska ha vuxit på en nivå minst 1 200 meter över havet.

Food Supply träffar vd:n Jonas Scherp på en mässa som riktar sig mot restaurang- och cafébranschen, då rosteriet vid årsskiftet bestämde sig för att satsa mot Horeca-segmentet. Dessförinnan har man riktat in sig mot dagligvaruhandeln, men målet är detsamma inom bägge segment, han.

Sofiero är redan centralt listade hos Coop och Axfood, och man arbetar på att komma in på Bergendahls och Ica.

För att komma in hos den senare ser man även möjligheten att bearbeta de fria handlarna var för sig, något man tar med sig i satsningen mot Horeca -
en satsning som tar tid, trots den självklara produkten.

– Det är en tuff varugrupp och bransch att slå sig in i. Det har inte startat så många nya svenska kafferosterier och varumärken senaste åren, och det beror på att det är höga barriärer. På Horeca och out of home tar det ännu längre tid än i dagligvaruhandeln. Framförallt handlar det om att komma in hos grossister där, men vi får jobba som med Icahandlarna – gå in restaurang efter restaurang för att göra mer personlig försäljning.

Utöver detta hittar man även samarbetsformer riktade mot vending (det vill säga kontorskaffe) och mot Horeca tillsammans med grossister.

Att de arbetar i en trend där fler rosterier börjar försöka få ut sina produkter på marknaden, det vet Jonas Scherp. Men han ser inte att det försvårar för Sofiero, utan uppmuntrar hellre intresseökningen.

– Det stämmer att det finns en trend, men vi märker inte av det konkurrensmässigt. Däremot tycker vi att det är väldigt roligt, och vi är även gärna med och stöttar mikrorosterier. Då bibehåller man kunskapen i Sverige kring kaffe och inköp. Samtidigt blir konsumenten mer öppen att testa nya produkter och man köper inte bara det gamla vanliga som jämt är på kampanj.

Målet framöver är tydligt, och man har i sina planer pekat ut hur stor pajbit man vill ha i den cirka 50 000 ton stora försäljningen av kaffe i dagligvaruhandeln om året.

– Vi ska vara störst bland de mindre. Vi vill inte bli några av de stora. Det är premiumkaffe vi har, och vi vill satsa och växa inom premiumsegmentet. Vårt mål inom dagligvaruhandeln är att ta minst 4-5 procent av marknadsandelen, säger Jonas Scherp och påpekar att man har liknande mål för de 20 000 ton kaffe som säljs out of home.

Är det så stora ni ser att man kan vara bland de mindre? Finns det något tak?
– Det får vi se. Vi skulle ju älska om konsumenterna gillar det och köper mer och mer.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Andra skiftet i Kolafabriken

Återkomsten till företaget som hon en gång grundade ledde till att Pia Jaarnek med sitt Kolafabriken nominerades som en av landets främsta entreprenörer. Med en färsk investering i tillverkningen är man nu redo att ta nästa steg.

Plånboken ett hinder för ekologiskt

Storskalig fiskodling stoppas

Donuts och kaffe tar plats hos teknikkedja

Insektsföretagare bjuds in till dialog

Ny guide ska leda rätt i kostrådsdjungel

Livsmedelsföretagen vill att fler ska använda kostråd på enskilda livsmedel, genom att erbjuda en interaktiv guide.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ny tidtabell löser grossistens leveransknutar

Tusentals artiklar ur Martin och Serveras sortiment blir tillgängliga för kunder i Finland efter att färjeavgångar ändras.

Bryggerier och branschen överens

Nu läggs grunden för ett samarbete där klimatpåverkan inom hela branschen ska minska.

Franskt förvärv av Swedish oat fiber

Menigo med ny chef mot privatsidan

Digitalisering och sälj står på agendan när grossisten värvar ny affärsområdesdirektör för den privata marknaden.

Rutinerad livsmedels-vd tar över McDonald's Norden

Christer Åberg, tidigare vd för Arla och Orkla-division, utses till ny vd. Samtidigt tillsätts en permanent ekonomichef.

Större mängd ost byte i trailerstöld

Ingen tilltro till finalen

Förväntningarna inom handeln faller inför december. "Oroande", menar Svensk handels vd.

Kunder vill ha mer flexibilitet – matkassar saktar ner

Både Axfood och Linas Matkasse ser att försäljningen av färdiga middagslösningar stannat av under året, men bägge tror att behovet fortsatt kommer finnas kvar.

Gastrofy byter namn

Tre livsmedelsföretag prisade i reklamtävling

Jordkällare, uppror och e-sport ledde till pokaler i 100-wattarens prisutdelning.

Mat-app bryter med mellanhand

Cloetta splittar Skandinavien

Affärsområdet Skandinavien har vuxit och chefen går i pension – nu delar Cloetta upp rollen.

Digitala restaurangen – mer etta än nolla

Restaurangkedjan Pinchos har både vuxit rejält de senaste åren och nyligen expanderat till Norge – nu utses grundaren Magnus Larsson till Västsveriges främsta entreprenör.

10 miljoner extra för att sprida tekniken

Peckas naturodlingar tar in mer pengar för att möjliggöra expansion – nu vill man sälja vidare tekniken.

Coop återkallar vegobollar

En fjärdedel av mellanmålets socker ska bort

Samarbete ger slakteri förtroende

Tuff tillvaro för tryffelfans

Torrt väder och klimatförändringar skjuter tryffelpriserna i höjden – nu får du betala närmare 60 000 kronor kilot.

"Mathjälte" gör ost av världsklass

Falköpings mejeri byter ordförande

Inbrott i matbutik – 220 kilo ris stulet

Ytterligare en matapp lägger ner

Plast i Anthon Bergs marsipan

Axfood gör fortsatta förpackningsändringar

Lidl startar näthandel – i USA

Snabbkaffe stulet ur bemannad lastbil

Efter förra årets Coop-succé – nu vann Ica

Medieprofil till Coop Värmlands styrelse

Smörpriserna exploderade

Mejeriet tecknar nationellt avtal med Ica

Se alla Företagens egna nyheter

Söker du nya utmaningar?

PENKO indikatorer hos Scanvaegt

Filtrering av vätskor - med effektivitet och dokumentation i fokus

Kapsyleringsmaskiner från Trepak International AB

Nytt samarbetsavtal mellan Constructor Sverige AB och TRILOGIQ Sweden AB

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

ICA Supermarket Matfors satsade på ett miljövänligt köldmedium!

Svetsningssäkerhet med 6 gånger större synfält och realistisk färgåtergivning

Kvalitet och säkerhet i alla led

Fyllningsmaskiner från Trepak International AB

Behärska luften

Säkerställ äktheten i ditt kryddsortiment

Filtrering av vätskor - för alla uppgifter och filterhus

Kompletta fyllningslinjer från Trepak International AB

Svenska Retursystem firar 20 år i delningsekonomin

Defekt elektronik ombord på fartyg?

Kapsyleringsmaskiner från Trepak International AB

Välkommen att besöka oss på Elmia Subcontractor!

Galet kampanjpris i november!

Har du onödiga transporter internt?

EuroExpo mässan i KIruna har öppnat

Vi ses på Elmia!

Rullar ut en perfekt grillad biff med en drivlösning från ebm-papst ZEITLAU...

Fyllningsmaskiner från Trepak International AB

Södertälje Hamn väljer TIS Logistics!

Sänd till en kollega

0.169