"Vi vill ta minst 4-5 procent i marknadsandel"

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Ny kaffespelare vill bli störst bland de mindre – och har erfaren personal till sin hjälp.

När bryggeriboomen börjar lida mot sitt slut och mikrobryggerierna växer sig större och starkare för att lämna den dimunitiva förleden bakom sig, alternativt lägger ner i brist på lönsamhet, är det naturligt att en annan trend växer fram i dess ställe.

En av hästarna i racet är de mindre kafferosterierna, som i långsam fart blivit mer förekommande runtom i landet. Däribland syns Sofiero kafferosteri.

För två år sedan startades bolaget, som redan lyckats etablera sig på flera ställen inom dagligvaruhandeln. Förklaringen till det kan både bero på de premiumprodukter man väljer att fokusera på tillsammans med den samlade erfarenheten i det Helsingborgsbaserade rosteriet.

– Samtliga kommer från kaffebranschen, så vi har erfarenheten. Bakgrunden till att bolaget startades var att vi såg att det importeras sämre och sämre kaffe i Sverige. Syftet och motivationen bakom är att upprätthålla kvaliteten i Sverige, och till och med erbjuda en bättre produkt till konsument och krögare, säger Jonas Scherp, vd för bolaget, till Food Supply.

Man har valt att bara sälja mörkrostade kaffesorter, främst från östafrikanska länder som Kenya och Burundi, där bönorna är certifierade genom UTZ. Samtidigt ger man ett löfte om att vara ett "höghöjdskaffe", där minst hälften av kaffet i blandningen ska ha vuxit på en nivå minst 1 200 meter över havet.

Food Supply träffar vd:n Jonas Scherp på en mässa som riktar sig mot restaurang- och cafébranschen, då rosteriet vid årsskiftet bestämde sig för att satsa mot Horeca-segmentet. Dessförinnan har man riktat in sig mot dagligvaruhandeln, men målet är detsamma inom bägge segment, han.

Sofiero är redan centralt listade hos Coop och Axfood, och man arbetar på att komma in på Bergendahls och Ica.

För att komma in hos den senare ser man även möjligheten att bearbeta de fria handlarna var för sig, något man tar med sig i satsningen mot Horeca -
en satsning som tar tid, trots den självklara produkten.

– Det är en tuff varugrupp och bransch att slå sig in i. Det har inte startat så många nya svenska kafferosterier och varumärken senaste åren, och det beror på att det är höga barriärer. På Horeca och out of home tar det ännu längre tid än i dagligvaruhandeln. Framförallt handlar det om att komma in hos grossister där, men vi får jobba som med Icahandlarna – gå in restaurang efter restaurang för att göra mer personlig försäljning.

Utöver detta hittar man även samarbetsformer riktade mot vending (det vill säga kontorskaffe) och mot Horeca tillsammans med grossister.

Att de arbetar i en trend där fler rosterier börjar försöka få ut sina produkter på marknaden, det vet Jonas Scherp. Men han ser inte att det försvårar för Sofiero, utan uppmuntrar hellre intresseökningen.

– Det stämmer att det finns en trend, men vi märker inte av det konkurrensmässigt. Däremot tycker vi att det är väldigt roligt, och vi är även gärna med och stöttar mikrorosterier. Då bibehåller man kunskapen i Sverige kring kaffe och inköp. Samtidigt blir konsumenten mer öppen att testa nya produkter och man köper inte bara det gamla vanliga som jämt är på kampanj.

Målet framöver är tydligt, och man har i sina planer pekat ut hur stor pajbit man vill ha i den cirka 50 000 ton stora försäljningen av kaffe i dagligvaruhandeln om året.

– Vi ska vara störst bland de mindre. Vi vill inte bli några av de stora. Det är premiumkaffe vi har, och vi vill satsa och växa inom premiumsegmentet. Vårt mål inom dagligvaruhandeln är att ta minst 4-5 procent av marknadsandelen, säger Jonas Scherp och påpekar att man har liknande mål för de 20 000 ton kaffe som säljs out of home.

Är det så stora ni ser att man kan vara bland de mindre? Finns det något tak?
– Det får vi se. Vi skulle ju älska om konsumenterna gillar det och köper mer och mer.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu
2

Orkla överväger utlandsflytt av Göteborgs kex

Efter 130 år av produktion i Kungälv norr om Göteborg kan fabriken istället flyttas till Lettland.

Peckas vill ha ny vd

För att kunna växla upp till internationell skala letar kretsloppsodlarna efter erfaren vd.

Plastkretsen investerar en kvarts miljard för toppmodern återvinning

Polarica reagerar på "matbluff"-nominering

Platsen på Äkta varas finallista över årets matbluffar är oförtjänt, tycker företagets försäljningschef.

Plast i osten – Arla återkallar

Kort sejour för Findus-vd – byter till Cloetta

Katarina Tell blir ny vd för Cloetta svenska verksamhet, efter drygt ett halvår som vd för Findus Sverige.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Rusning till butikerna med starköl på hyllorna

Nystartad fiskproducent riktar sig mot Sverige

Norwegian fish company planerar producera 6 000 ton fisk under 2018 – Ica Sverige är företagets storkund.

HK Scan beräknar förlust för 2017

Orkla ändrar i ledningen

Restbröd grund för Urban Delis lättöl

De här produkterna kan bli ”Årets matbluff”

Fem produkter tävlar om ett skamligt pris.

Ferrero går igenom med Nestlé-köp

Skattesmäll för Absolut

EU: Alla plastförpackningar ska kunna återvinnas senast 2030

Stockholmsbryggeri flyttar – och ökar

Vegme levererar till restaurangkedja

Ny vd till vodkatillverkare

Paulig vill samla varumärkena

Santa Maria, Risenta samt Gold and green ska bli en och samma division – Paulig foods.

Flera leverantörer slutar sälja äkta vanilj

Domino's vill öppna 100 restauranger i Sverige

"Vi investerar i Sverige och rekryterar en erfaren vd som ska leda expansionen", kommenterar kedjans internationella direktör.

Rootfruit utökar med nytt sortiment

Två män döms för grov laxsmuggling

1

Mobil konserveringsfabrik ska minska matsvinn

Norska näthandeln lägger ner

Ny chef på Axfood

Julskinkan underpresterade

Allt fler kasserar kassarna

Axfood inför papperslösa kvitton

Oumph fick norskt food service-pris

Sju produkter står för hälften av matsvinnet

Åldersgräns på energidryck kan bli lag

Kärnfri avokado kan komma till Sverige

Han är ny vd för Bring Frigo

Icas näthandel över en miljard – startar darkstore

Starköl kan komma att säljas på finska gårdar

Se alla Företagens egna nyheter

Besök Nomo på Industrimässa i Karlstad

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Karlstad 24-25 januari

IMA dairy food BENHIL

Alfa Tec Sweden AB

CARMO FOOD Nordic A/S stärker sin ställning på sous vide-marknaden, som medägare till LECO Convenien

KIPP´s knoppar och vred

Besök oss på Fastighetsmässan i Malmö 2018

IMA dairy food ERCA

Nordiskt samarbete gagnar handelns tullflöden

EuroExpo mässa i Karlstad 24-25 januari 2018

Bull Salicath ApS

Wellplast önskar er en god julhelg

God Jul önskar Lagafors

Här får du hjälp med danska/svenska texter mellan jul och nyår

Team Rynkebys bidrag till Barncancerfonden slår rekord...

Nyhet från AxFlow och Quattroflow QF10k

KIPP Produktnyheter

Omcertifiering av ISO 14001

Semcon ny systempartner till KUKA

God Jul & Gott Nytt År

AD Bildelars nya centrallager i Jönköping

God Jul & Gott Nytt År

Följ oss & Vinn fina priser!

God Jul & Gott Nytt År!

Sänd till en kollega

0.462