"Vi vill ta minst 4-5 procent i marknadsandel"

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Ny kaffespelare vill bli störst bland de mindre – och har erfaren personal till sin hjälp.

När bryggeriboomen börjar lida mot sitt slut och mikrobryggerierna växer sig större och starkare för att lämna den dimunitiva förleden bakom sig, alternativt lägger ner i brist på lönsamhet, är det naturligt att en annan trend växer fram i dess ställe.

En av hästarna i racet är de mindre kafferosterierna, som i långsam fart blivit mer förekommande runtom i landet. Däribland syns Sofiero kafferosteri.

För två år sedan startades bolaget, som redan lyckats etablera sig på flera ställen inom dagligvaruhandeln. Förklaringen till det kan både bero på de premiumprodukter man väljer att fokusera på tillsammans med den samlade erfarenheten i det Helsingborgsbaserade rosteriet.

– Samtliga kommer från kaffebranschen, så vi har erfarenheten. Bakgrunden till att bolaget startades var att vi såg att det importeras sämre och sämre kaffe i Sverige. Syftet och motivationen bakom är att upprätthålla kvaliteten i Sverige, och till och med erbjuda en bättre produkt till konsument och krögare, säger Jonas Scherp, vd för bolaget, till Food Supply.

Man har valt att bara sälja mörkrostade kaffesorter, främst från östafrikanska länder som Kenya och Burundi, där bönorna är certifierade genom UTZ. Samtidigt ger man ett löfte om att vara ett "höghöjdskaffe", där minst hälften av kaffet i blandningen ska ha vuxit på en nivå minst 1 200 meter över havet.

Food Supply träffar vd:n Jonas Scherp på en mässa som riktar sig mot restaurang- och cafébranschen, då rosteriet vid årsskiftet bestämde sig för att satsa mot Horeca-segmentet. Dessförinnan har man riktat in sig mot dagligvaruhandeln, men målet är detsamma inom bägge segment, han.

Sofiero är redan centralt listade hos Coop och Axfood, och man arbetar på att komma in på Bergendahls och Ica.

För att komma in hos den senare ser man även möjligheten att bearbeta de fria handlarna var för sig, något man tar med sig i satsningen mot Horeca -
en satsning som tar tid, trots den självklara produkten.

– Det är en tuff varugrupp och bransch att slå sig in i. Det har inte startat så många nya svenska kafferosterier och varumärken senaste åren, och det beror på att det är höga barriärer. På Horeca och out of home tar det ännu längre tid än i dagligvaruhandeln. Framförallt handlar det om att komma in hos grossister där, men vi får jobba som med Icahandlarna – gå in restaurang efter restaurang för att göra mer personlig försäljning.

Utöver detta hittar man även samarbetsformer riktade mot vending (det vill säga kontorskaffe) och mot Horeca tillsammans med grossister.

Att de arbetar i en trend där fler rosterier börjar försöka få ut sina produkter på marknaden, det vet Jonas Scherp. Men han ser inte att det försvårar för Sofiero, utan uppmuntrar hellre intresseökningen.

– Det stämmer att det finns en trend, men vi märker inte av det konkurrensmässigt. Däremot tycker vi att det är väldigt roligt, och vi är även gärna med och stöttar mikrorosterier. Då bibehåller man kunskapen i Sverige kring kaffe och inköp. Samtidigt blir konsumenten mer öppen att testa nya produkter och man köper inte bara det gamla vanliga som jämt är på kampanj.

Målet framöver är tydligt, och man har i sina planer pekat ut hur stor pajbit man vill ha i den cirka 50 000 ton stora försäljningen av kaffe i dagligvaruhandeln om året.

– Vi ska vara störst bland de mindre. Vi vill inte bli några av de stora. Det är premiumkaffe vi har, och vi vill satsa och växa inom premiumsegmentet. Vårt mål inom dagligvaruhandeln är att ta minst 4-5 procent av marknadsandelen, säger Jonas Scherp och påpekar att man har liknande mål för de 20 000 ton kaffe som säljs out of home.

Är det så stora ni ser att man kan vara bland de mindre? Finns det något tak?
– Det får vi se. Vi skulle ju älska om konsumenterna gillar det och köper mer och mer.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De kan påverkas av EU:s skärpta listeriakontroll

Frysta grönsaker från Polen, som bearbetats i Ungern, låg bakom stort listeriautbrott i Europa. Nu vill EU-kommissionen skärpa kontrollen av listeria i förkokta grönsaker.

Livsmedelsverket skärper kontrollen för "fri från"

Från och med i höst måste alla företag som märker sina produkter med "fri från" följa nya krav.

Axfood slog förväntningarna

Sommarvädret gynnsamt under andra kvartalet.

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Stora brister hos osttillverkare ledde till säljförbud på plats

Inspektör om bristerna i produktionslokalerna: ”Det var det värsta jag sett”.

Lagerköp ska säkra tillväxt för Kavli

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Butiker slopar utländskt kött i torkan

"Hedervärt", säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) om initiativet.

Grossist i Sundsvall förbjuds att släppa ut livsmedel

680 000 Marine harvest-laxar på flykt

Ostföretag lägger ner för att satsa

Tre butiker ska bli två när Norins ost lägger mer fokus på grossistverksamhet och näthandel.

Miljontals flaskor spanskt vin under falsk fransk flagg

Fynd i fransk bedrägeriutredning orsakar vinskandal – cirka 7 miljoner liter billigare spanskt vin såldes som franskt.

Förpackningsmiss tvingar Coop till återkallelse

Bucht om torkan: "Mycket allvarlig situation"

Regeringen samtalar med EU-kommissionen om möjligheten om att få krisstöd. "Det handlar om att vända på alla stenar", säger landsbygdsministern.

Svensk cater utökar i Malmö

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Många slakterier fullbokade året ut

Regeringen: Mer vildsvinskött till folket

Handelsspänningar sänker matpriser

Västkustens musselodlingar stängs efter giftlarm

Nervgiftsproducerande alger har ökat snabbt – Livsmedelsverket stänger ner odlingar tills vidare.

Grossisten ska utreda om återkallade jordgubbar

Menigo om jordgubbarna: "Vi ser detta som en mycket allvarlig händelse och kommer att följa upp och utreda det inträffade".

Svenska foodtechbolaget i ny investeringsrunda

Ecoliving vill ta in upp till 3 miljoner kronor inför lansering av nordiskt odlad quinoa.

Lägsta kaffepriset på mer än två år

Polska jordgubbar bakom utbrott av hepatit A

Totalt 13 personer i södra Sverige har smittats av samma typ av hepatit A-virus – nu återkallar Menigo jordgubbarna.

På nytt jobb
Kavli värvar Orkla-direktör

"Nordens bästa" – nu går stjärnkrogen Esperanto i konkurs

Fyra nya till Organic Sweden

Axfood och Lidl naggar på Coop

Max lanserar klimatpositiva burgare

Två graders skillnad – nu förstörs kött för miljoner

Grillkedja förlänger med Menigo

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Triumf glass kör helgpass i värmen

Se alla Företagens egna nyheter

IMA dairy food ERCA

SSI SCHÄFER realiserar high-tech distributionscenter för IKEA

Nya produktkatalogen för standard- och fixturelement har äntligen kommit!

Update nr 32 ute nu

Ny kvalitetsansvarig hos Hallins Production AB

Bull Salicath ApS

Flygande start för KUKA smartPAD-2 – smidigare hårdvara.

Lagafors gjorde processen kort på kvalitetsinriktat slakteri

Följ loppet minut för minut

Sommarkampanj Lagerlådor

IMA dairy food HASSIA

Dansk härdningsteknik til rostfritt stål lösa utmaningar hos MAN Diesel & Turbo.

Lagafors stöttar teamet från Rynkeby både i cykelsadeln och på juicefabriken i Danmark

Vårt ständigt växande serviceteam utökas igen...

Borgeby Fältdagar 27-28 juni

IMA dairy food GASTI

Skyddsgrindssystemet PSENmlock - nu med nödöppning och seriekoppling

Maskinsäkerhet: Hitta rätt produkt med några få klick!

Din förpackningsavdelning

Seminarie i Norge

NOVOnox Hygienic

AF Packaging Solutions

Plockstationer & Lean Ställage TRILOGIQ

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Snabba leveranser, fri retur och hög service

Sänd till en kollega

0.245