23948sdkhjf

"Vi vill ta minst 4-5 procent i marknadsandel"

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Ny kaffespelare vill bli störst bland de mindre – och har erfaren personal till sin hjälp.

När bryggeriboomen börjar lida mot sitt slut och mikrobryggerierna växer sig större och starkare för att lämna den dimunitiva förleden bakom sig, alternativt lägger ner i brist på lönsamhet, är det naturligt att en annan trend växer fram i dess ställe.

En av hästarna i racet är de mindre kafferosterierna, som i långsam fart blivit mer förekommande runtom i landet. Däribland syns Sofiero kafferosteri.

För två år sedan startades bolaget, som redan lyckats etablera sig på flera ställen inom dagligvaruhandeln. Förklaringen till det kan både bero på de premiumprodukter man väljer att fokusera på tillsammans med den samlade erfarenheten i det Helsingborgsbaserade rosteriet.

– Samtliga kommer från kaffebranschen, så vi har erfarenheten. Bakgrunden till att bolaget startades var att vi såg att det importeras sämre och sämre kaffe i Sverige. Syftet och motivationen bakom är att upprätthålla kvaliteten i Sverige, och till och med erbjuda en bättre produkt till konsument och krögare, säger Jonas Scherp, vd för bolaget, till Food Supply.

Man har valt att bara sälja mörkrostade kaffesorter, främst från östafrikanska länder som Kenya och Burundi, där bönorna är certifierade genom UTZ. Samtidigt ger man ett löfte om att vara ett "höghöjdskaffe", där minst hälften av kaffet i blandningen ska ha vuxit på en nivå minst 1 200 meter över havet.

Food Supply träffar vd:n Jonas Scherp på en mässa som riktar sig mot restaurang- och cafébranschen, då rosteriet vid årsskiftet bestämde sig för att satsa mot Horeca-segmentet. Dessförinnan har man riktat in sig mot dagligvaruhandeln, men målet är detsamma inom bägge segment, han.

Sofiero är redan centralt listade hos Coop och Axfood, och man arbetar på att komma in på Bergendahls och Ica.

För att komma in hos den senare ser man även möjligheten att bearbeta de fria handlarna var för sig, något man tar med sig i satsningen mot Horeca -
en satsning som tar tid, trots den självklara produkten.

– Det är en tuff varugrupp och bransch att slå sig in i. Det har inte startat så många nya svenska kafferosterier och varumärken senaste åren, och det beror på att det är höga barriärer. På Horeca och out of home tar det ännu längre tid än i dagligvaruhandeln. Framförallt handlar det om att komma in hos grossister där, men vi får jobba som med Icahandlarna – gå in restaurang efter restaurang för att göra mer personlig försäljning.

Utöver detta hittar man även samarbetsformer riktade mot vending (det vill säga kontorskaffe) och mot Horeca tillsammans med grossister.

Att de arbetar i en trend där fler rosterier börjar försöka få ut sina produkter på marknaden, det vet Jonas Scherp. Men han ser inte att det försvårar för Sofiero, utan uppmuntrar hellre intresseökningen.

– Det stämmer att det finns en trend, men vi märker inte av det konkurrensmässigt. Däremot tycker vi att det är väldigt roligt, och vi är även gärna med och stöttar mikrorosterier. Då bibehåller man kunskapen i Sverige kring kaffe och inköp. Samtidigt blir konsumenten mer öppen att testa nya produkter och man köper inte bara det gamla vanliga som jämt är på kampanj.

Målet framöver är tydligt, och man har i sina planer pekat ut hur stor pajbit man vill ha i den cirka 50 000 ton stora försäljningen av kaffe i dagligvaruhandeln om året.

– Vi ska vara störst bland de mindre. Vi vill inte bli några av de stora. Det är premiumkaffe vi har, och vi vill satsa och växa inom premiumsegmentet. Vårt mål inom dagligvaruhandeln är att ta minst 4-5 procent av marknadsandelen, säger Jonas Scherp och påpekar att man har liknande mål för de 20 000 ton kaffe som säljs out of home.

Är det så stora ni ser att man kan vara bland de mindre? Finns det något tak?
– Det får vi se. Vi skulle ju älska om konsumenterna gillar det och köper mer och mer.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Max utökar sitt gröna sortiment

Dafgård installerar pallastare

Leverantör är ängelholmsbaserade Intersystem.

Så gick det för Löfbergs "Drick Upp"-kampanj

Många slöt upp när rosteriet kampanjade mot kaffeslattar.

Det här är årets Hantverksglögg från Blossa

Glöggserien som hyllar nordiskt hantverk.

De deltar i Nordic Organic Food Fair-mässan

Stora jättar visar upp trender.

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Liten del matsvinn går till behövande

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Dansk startup ska utmana restaurangerna

1

Falafelingrediens återkallas – innehåller farligt färgämne

Färgämnet används för att färga avloppsvatten.

Norsk läsk backar efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

City Gross byter fruktgrossist

Livsmedelsverket har upptäckt oegentligheter hos fruktgrossisten Everfresh. Samtidigt ratas företaget av Bergendahls som byter huvudleverantör till Greenfood i en 600 miljoner kronors affär.

Ny e-handlare ska slåss om nätkunderna

Niklas Ekstedt i samarbete med Linas Matkasse

Två matprofiler med fokus på näringsberäknad vardagsmat.

Bro Burger öppnar nytt

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Arla flyttar till Östersund

Mejerijätten ska spara 14 miljoner kronor årligen genom att lägga ned anläggningen och flytta 15 000 ton av den årliga ostproduktionen till Östersund.

Ostkakefabriken i Frödinge blir fossilfri

Nu är sista pusselbiten på plats.

Svenska snacksfavoriten blir 30 år

"Den var helt rätt i tiden och helt rätt för våra svenska smakpreferenser"

Lantmännen återkallar müsli – kan orsaka allergiska reaktioner

Livsmedelsverket stoppar försäljning av 52 ton nuggets

Guldfågeln förbjuds att sälja sitt lager nuggets. Anledningen är att kasserat kött använts vid tillverkningen.

Santa Maria byter kryddlock – igen

Ägaren Paulig Foods väljer att lyssna på kritiken.

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Mathems vd sågar granskningen

De satsar allt på bananimporten

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Burgerkedja på offensiven

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

”Skitmarginaler”

Då lämnar Axfood sin kvartalsredovisning

Trög månad för Ica

Bedragare stal bonuspoäng på Coop

Kommunikationschef lämnar Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

API och AXXOS byter namn efter den framgångsrika sammanslagningen och är nu OPTIWARE - en nordisk l

Många nyheter i vår monter A01:55 på Scanpack

Kan maskiner tänka?

Besök Wellplast på Scanpack!

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Teltek i Örebro AB på Scanpack!

Safer Food => Better Business

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Lönsamma lagersystem, Logistik & Transport

Ses vi i vår monter B07:60.?

Wellplast ställer ut på Scanpack

Bull Salicath ApS

Besök Wellplast på Scanpack!

Chark-SM 2018

Air Liquide presenterar ALIGAL för förpackning i modifierad atmosfär på Scanpack

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

Kom och träffa WeLoc på Pack Expo 2016- vi löser era förslutningsproblem

TENTE AB ställer ut på ELMIA Subcontractor 2018

Högkvalitativa översättningar till danska och engelska

Besök oss på Scanpack!

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

"Dagens ErP-direktiv för fläktar fungerar och bör inte förändras"

Sänd till en kollega

0.193