Axfood överträffade förväntningarna

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Dagligvarukedjan rapporterade stark tillväxt för tredje kvartalet.

Axfood redovisar en omsättning på 11,6 miljarder kronor för årets tredje kvartal, att jämföra med 10,9 miljarder kronor för samma period föregående år. Rörelseresultatet ökade till 604 miloner kronor (599), medan rörelsemarginalen sjönk till 5,2 procent (5,5).

För året hittills redovisar Axfood en ökad omsättning på 34,1 miljarder kronor (32,2), en ökning med 5,9 procent. Räknar man bort Axfoods förvärv av lagerhanteringen för frukt och grönsaker vid årsskiftet är ökningen 6,9 procent, enligt Axfoods delårsrapport som presenteras i dag.
Rörelseresultat för de tre första kvartalen låg i princip stilla på 1,5 miljarder kronor. Med hänsyn till den ökade omsättningen sjönk rörelsemarginalen till 4,4 procent.

Det är i första hand Willys som driver tillväxten. Hemköp tyngs fortfarande av kostnaderna för ombyggnaden och stängningen av Hemköp City i Stockholm. Koncernens sammanlagda resultat var dock bättre än marknadens förväntningar.

Koncernchefen Klas Balkow kommenterar:
− Under tredje kvartalet hade Axfood en stark tillväxt och stärkte positionen ytterligare på marknaden. Med Willys i spetsen visade alla segment en bra jämförbar försäljning och de nyförvärvade bolagen bidrog till vår starka tillväxt. Vi fortsätter framtidssatsningarna, som till stor del handlar om hur vi ska utveckla vårt kundmöte och förbättra vårt arbetssätt i en allt mer digital värld.

Läs också: Axfood tar kompetens från Coop

De sjunkande marginalerna är enligt honom enligt plan, och en konsekvens av Axfoods satsningar, främst på digital tillväxt.

Läs också: Hemköp utökar nya konceptet efter lyckat test

Från årsskiftet styckar Axfood upp Axfood Närlivs. Kundansvaret för Tempo tas över av Hemköp och övriga kunder övergår till Dagab.

Styrelsen prognostiserar ett rörelseresultat för helåret i linje med 2016.

Rättelse: I en tidigare version av den här artikeln stod det att rörelseresultatet ökade till 604 miljarder kronor, det ska vara 604 miljoner kronor.

Mer om: Axfood


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ikea återkallar godis – skadedjur upptäcktes hos svenska producenten

En konsument i Irland hittade en död mus i en av godispåsarna – nu återkallas produkten på flera europeiska marknader.

Stadsmissionernas arbete mot matsvinn får miljonstöd

Nutella-kaos kan ge dryga böter

Unilever kan lämna London

Brexit är ett tungt vägande skäl till att Unilever överväger att lämna London och flytta hela huvudkontoret till Rotterdam. Beslutet väntas fattas redan nästa månad, rapporterar nederländsk och brittisk affärspress.

LRF Mjölk i stor omorganisering

Enheten ska knytas närmare LRF i syfte att öka mjölkinvägningen och konsumtionen i landet. En av konsekvenserna är att personalstyrkan halveras.

Karamellmjölk på burk ska utmana läsken

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ifoodbags grundare lämnar företaget

Lägre vinst för Kopparbergs

Tidigare Coop- och Ica-vd föreslås till Lantmännen

12 miljoner ska ta vegankedjan till tvåsiffrigt

Quorns passning till KFC i kycklingkris

Från fiber till "ful" frukt

Rescued fruits nya vd kommer närmast från anläggningsbranschen.

Ny japansk innovation: Banan med ätbart skal

Kan Mongee utmana den allsmäktiga Cavendish-bananen? Inte i dagsläget kanske, då det bara produceras ett hundratal i veckan.

Med sheanöt blir olivoljan "smör"

Tysk expert riggar för superanläggningen

Plastpåsetillverkarens nya ägare också i konkurs

Ännu en konkurs för verksamheten i Rimbo, som gått många turer under det senast året.

Ägg från burhöns förbjuds i franska butiker

Arla ökar starkt på flera områden

Koncernens omsättning upp med cirka 8 procent – främst på grund av högre försäljningspriser.

Små bryggerier tror på sig själva

Lönsamheten för många mikrobryggerier uppges vara låg, enligt en enkätundersökning genomförd av LRF. Samtidigt är framtidstron stark och en stor del tror på snabb vändning.

De är bäst på miljömärkt fisk

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Jubilerande mejeri inviger ny satsning

Bättre resultat för Scandi standard

Lidls danska reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Energiombyte på charkfabrik ger flis i dubbel bemärkelse

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Köp i Argentina gör Arla störst på vassle

Åkeri först i Foodhills satsning

Axfood tar kompetens från Coop

Han blir vd för Ingelsta kalkon

Carlsbergs resultat minskade kraftigt

Näthandeln med livsmedel ökade rejält

Food for Progress rekryterar från Krav

Nutella orsakade kaos i Frankrike

Plast i osten – Arla återkallar

Se alla Företagens egna nyheter

Och plötsligt är det vår – Säkra din plats på årets Prodsummit redan nu

Prisgaranti på marknadens bästa maskiner!

Plasthinkar

Teltek håller seminarium/minimässa i Kungälv och Nacka

Testa MK12 märkningsmaskin och få snabbare resultat!

Nyhet till möbler och stolar

Atlas Copco filter - hög kvalitet och låg pris

API PRO Underhållssystem – certifierad partner för SAP-integrationer

Upptäck ebm-papst i applikationer - Kondensorer och kylmedelkylare

AxFlow AB utökar sitt sortiment med pumpar från Johnson Pump

Återvunnen plast

API – AXXOS visar komplett stöd för effektivisering och driftsäkerhet på Underhåll 2018

Grannar till snabbmatsrestauranger slipper oönskad matdoft med ny reningsteknik

Bull Salicath ApS

Tack till de som besökte oss i vår monter!

Lagafors pallar pressen från Skandinaviens ledande juicer och fruktdrycker

Inga känslor i optimerad produktion - kostnadsfri e-bok och webinar

USON Matavfallskvarn - Waste Queen

Vilka är våra kärnkompetenser?

BITO har inrett

Välkommen till Anuga FoodTec 20-23 mars

Nomo ställer ut på Industrimässa i Östersund

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Östersu...

IMA dairy food HASSIA

Nyanställning

Sänd till en kollega

0.173