Skärmdump från Coops senaste reklam.
Coop, som de senaste åren gjort flera uppmärksammade reklamsatsningar, vänder sig till Sveriges främsta MMA-profil när det är dags att dra igång ny kampanj.
MMA-fightern Alexander "the Mauler" Gustafsson.
Skärmdump från Coops senaste reklam.
Skärmdump från Coops senaste reklam.
I den senaste kampanjen, som likt flera av de tidigare reklamsatsningarna lyfter fram alternativ till kött, anlitas kampsportstjärnan Alexander "the Mauler" Gustafsson, tillsammans med stjärnkocken Mattias Dahlgren samt matentreprenören tillika ekobonden Adam Arnesson (som tidigare även samarbetat med Oatly).
I reklamfilmen med titeln "Framtidens protein" är det bönan som står i rampljuset, en råvara som Coop i filmen menar på är något konsumenter borde välja i större utsträckning.
Precis som i tidigare kampanjer tar kedjan i reklamfilmen tydligt ställning för en minskad köttkonsumtion.
– Vi tar nu nästa steg i våra opinionsbildande utspel. Efter "Ekoeffekten", "Knasiga Grönsaker" och "Kära Köttbit" (tidigare kampanjer, red. anm.) vill vi nu lyfta frågan om vad som är framtidens proteinkälla. Svaret blir bönan – ett livsmedel vi redan har på våra butikshyllor, men som vi borde äta mer av eftersom det är bra både för vår egen och planetens hälsa, säger Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop, till Resumé.
Reklamen har premiär i digitala medier under torsdagen. Se filmen nedan.