Så mycket såldes Fairtrade-varor för under 2016

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Den globala kakaoförsäljningen ökar mest, medan nästan en femtedel av alla bananer som säljs i Sverige är Fairtrade-märkta, visar en ny årsredovisning från Fairtrade.

Under förra året såldes Fairtrade-märkta produkter för totalt 7,8 miljarder euro (motsvarande knappt 76,2 miljarder kronor), räknat över hela världen. Det är en ökning med 6,8 procent från året innan, rapporterar Fairtrade i sin årsredovisning.

Framförallt såg man en stor tillväxt inom kategorier som kaffe, socker, bananer, te och blommor – och kakao, som med sin ökning på 34 procent placerade sig som den mest ökande kategorin.

Den svenska försäljningen uppgick till 3,6 miljarder kronor, vilket är en ökning med 10 procent från 2015. Här ökade bland annat försäljningen av Fairtrade-märkt te med 28 procent, medan Fairtrade-märkta bananer nu utgör 17 procent av bananförsäljningen i Sverige.

Den svenska försäljningen utslagen på befolkningen innebär att svensken i genomsnitt handlar för 360 kronor per år.

– Konsumtionen av Fairtrade-certifierade produkter som under 2016 uppgick cirka till 3,6 miljarder kronor i Sverige innebar att över 75 miljoner i Fairtrade-premier genererades till människor i utbredd fattigdom, säger Morgan Zerne, vd för Fairtrade Sverige, i ett pressmeddelande.

Svensken handlar nu Fairtrade-märkt för i genomsnitt 360 kronor per år. Te ökade med 28 procent under 2016 och mer än varannan ros som säljs i dag i Sverige är Fairtrade-märkt. 17 procent av alla bananer som äts i Sverige i dag är Fairtrade-märkta.

Landsmarknaden där Fairtrade ökade mest var i Österrike, där man uppmäter en ökning på 46 procent. Samtidigt visar länder som Frankrike, Nederländerna, Norge och Schweiz alla försäljningsökningar med över 20 procent.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Vd-byte hos Reitan convenience

Arla UK-chef till dansk dagligvaruhandel

Tomas Pietrangeli byter brittisk chefspost mot toppuppdraget hos Dagrofa.

42 sätt att minska matsvinnet

Ny svensk handlingsplan går under namnet "Fler gör mer" – ska halvera matsvinnet fram till 2030.

Unilever tar stark ställning mot fejkföljare

Livsmedelsjätten bryter med alla influencers som köpt följare – vill främja transparens i annonseringen.

Färskpotatis – en förlustaffär

En riklig tillgång ger så lågt kilopris att odlare går back.

Rootfruit till Island via Danmark

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Bryggeriet gör öl-debut med nygammalt märke

Vasa bryggeri tar till en början hjälp av mer etablerade ölbryggare när Sundsvalls öl gör comeback.

Vegangodis-företaget i två nya avtal

Svenska Ec-go gör utlandsdebut hos Nordisk films danska biografer. Samtidigt äntrar man Bergendahls butiker med City gott-konceptet.

Nya riktlinjer för alkoholreklam

Fyra nya till Organic Sweden

25 producenter prisade för "bästa landskapsmat"

2

Findus återkallar persilja – "Kan vara hälsorisk"

Klart för Göteborgs kex Riga-flytt

Efter förvarningen i januari kommer slutbeskedet – då flyttas den traditionsrika kextillverkningen till Lettland.

Fontana vann nyinstiftat pris

Axfood och Lidl naggar på Coop

Norrmejerier: Brist på Västerbottensost

Kopparbergs startar större produktion i Storbritannien

Brexit en av anledningarna till bryggeriets nya satsning.

Livsmedelsverket ryter ifrån i sillfråga

"Grundlöst larmande i media", kommenterar myndigheten angående uppgifter om bristande ursprungsmärkning för svenska sillburkar.

Di Luca kungligt prisad

Zeta-grundaren om näringslivsmedaljen: "Lite av kronan på mitt livsverk"

Beuc sätter europeiska etikett-trick i rampljuset

Europeiska konsumentorganisationen Beuc:s medlemmar rapporterar om tre vanliga trick som tillverkare använder sig av vid märkning av produkter. Nu uppmanar man till hårdare regler.

På nytt jobb
Hon ska hålla i hållbarheten

Svensk Dagligvaruhandel rekryterar före detta chef från Lidl.

Investering ska ge nytt liv åt spillbröd

Blekinge-bageriet brottades med tonvis av överblivet bröd – genom miljoninvestering ska det nu bli till ny produkt.

Destilleriet får tillstånd för att dubbla

Max lanserar klimatpositiva burgare

Två graders skillnad – nu förstörs kött för miljoner

Grillkedja förlänger med Menigo

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Triumf glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande för Fiskbranschen

Dansk Supermarked byter namn

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Första färskpotatisen är här

Nu tar hon plats hos Lantmännen

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

Seminarie i Norge

NOVOnox Hygienic

AF Packaging Solutions

Plockstationer & Lean Ställage TRILOGIQ

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Snabba leveranser, fri retur och hög service

Är era livsmedel säkra för de allra minsta?

Enkel styrning av skyddsgrindssystemet PSENslock

Nomo visar upp smarta lösningar för gruvindustrin

Ny broschyr

Effektivare packning utan luft

IMA dairy food HAMBA

IMA dairy food BENHIL

Ny säljare i vårt tyska bolag Lagafors GmbH

Säkerhetsbrytaren PSENmag i rostfritt stål – hög säkerhet och maximal tålighet för extrema förhållan

ebm-papst fläktvägg löste problem med Media Markts luftkonditionering i Berlin

Tara Pac

Spårbarhet under rengöringen bidrar till säkrare mat och bättre lönsamhet

IMA dairy food ERCA

Hyllsystem R3000 - en lösning för alla behov 

Lokala experter, världens bästa automation

BITO lanserar miljövänlig lagerlåda av solroskomposit

Förpackningen i centrum

Ekologiska vegetabiliska Proteiner

Kvalitet OnLine Storträff 2018

Sänd till en kollega

0.236