23948sdkhjf

Det kommer sälja bland butikens frukt och grönt

Variation och ekologiskt slår högt för konsumenterna när det kommer till en utveckling av grönsaksdisken.
Svenska konsumenter vill ha svenska grönsaker. De ska också vara ekologiska och enkla att hantera, enligt en ny rapport från SLU som sajten Land Lantbruk fördjupat sig i .

Rapporten bygger på intervjuer med inköpare och andra personer med inflytande inom handel, grossistföretag och från producentorganisationer, om hur butikernas grönsaksdiskar kommer att se ut framöver.

Framförallt ser man att konsumenterna vill ha mer variation, bekvämlighet (till exempel färdigstrimlade grönsaker i små förpackningar), svenskt och ekologiskt – och det sista skulle kunna bli ett problem att möta en ännu starkare efterfrågan för.

– Handeln säger att ett problem är att svenska odlare inte klarar att leverera så mycket ekologiskt som butikerna skulle kunna sälja. Där finns en utmaning att möta den efterfrågan som redan finns, säger Fredrik Fernqvist, som är en av personerna bakom rapporten, till Land Lantbruk.

Slutsatsen ligger i att grönsaksdisken kommer att bli större framöver, och att odlare har bra framtidsförutsättningar om de klarar av att möta de krav konsumenterna har.

Bland de råvaror som tros se ett uppsving framöver syns bland annat kål, sallad i påse, rotfrukter och färska baljväxter, medan både isbergssallad och salladskål tros tappa i popularitet, skriver sajten. Läs hela rapporten från SLU här.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078