Det kommer sälja bland butikens frukt och grönt

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Variation och ekologiskt slår högt för konsumenterna när det kommer till en utveckling av grönsaksdisken.

Svenska konsumenter vill ha svenska grönsaker. De ska också vara ekologiska och enkla att hantera, enligt en ny rapport från SLU som sajten Land Lantbruk fördjupat sig i.

Rapporten bygger på intervjuer med inköpare och andra personer med inflytande inom handel, grossistföretag och från producentorganisationer, om hur butikernas grönsaksdiskar kommer att se ut framöver.

Framförallt ser man att konsumenterna vill ha mer variation, bekvämlighet (till exempel färdigstrimlade grönsaker i små förpackningar), svenskt och ekologiskt – och det sista skulle kunna bli ett problem att möta en ännu starkare efterfrågan för.

– Handeln säger att ett problem är att svenska odlare inte klarar att leverera så mycket ekologiskt som butikerna skulle kunna sälja. Där finns en utmaning att möta den efterfrågan som redan finns, säger Fredrik Fernqvist, som är en av personerna bakom rapporten, till Land Lantbruk.

Slutsatsen ligger i att grönsaksdisken kommer att bli större framöver, och att odlare har bra framtidsförutsättningar om de klarar av att möta de krav konsumenterna har.

Bland de råvaror som tros se ett uppsving framöver syns bland annat kål, sallad i påse, rotfrukter och färska baljväxter, medan både isbergssallad och salladskål tros tappa i popularitet, skriver sajten. Läs hela rapporten från SLU här.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Digitala gårdsbutiken byter ägare

Ägaren till webbutiken Glada lådan lämnar verksamheten – som nu flyttar och fortsätter med nya efterträdare.

Gotlands slagteri sätter punkt för hästslakt

Tidigare slakteriägare döms för fusk

Ny Sverigechef på Lidl

Johannes Fieber tar över Lidl i USA.

På nytt jobb
Generationsskifte i Wurstmaster

Nio av tio svenska tomater odlas på klimatsmart sätt

Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning: "Efterfrågan på svenska tomater fortsätter att öka"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Dansk Supermarked byter namn

De bildar styrelsen i nygamla organisationen

Svenska senaper tog VM-guld

Kavli-senap i amerikansk stil vann guld – i USA.

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Helsanering och återkallelse efter listeriafynd

Bert Karlssons färdigrättsföretag Food Company återkallar en rad produkter efter att listeriabakterier hittats.

Så äter svenska ungdomar

En ny nationell matvaneundersökning från Livsmedelsverket visar att ungdomar i Sverige äter för lite frukt och grönt och för mycket rött kött och chark.

1

Jätteräkodlaren tillbaka efter konkursen

Ny ort och nya stora samarbetspartners för jätteräkodlaren Vegafish.

C vill fasa ut engångsplast

Partiet tycker att det "behövs krafttag" mot plasten. Lösningen ligger istället i material som trä.

Livsmedelskontrollerna ska bli effektivare

WHO: Transfetter måste elimineras

Världshälsoorganisationen uppmanar alla länder att lagstifta om transfett inom livsmedelsproduktionen.

Växjö-café hamnar högst

Arla-topp slår två flugor i en smäll

När försäljningen av gården är klar går Arlas styrelseordförande också i pension.

Saltå och Pyramidbageriet startar samarbete

Saudi-diss genom öl-miss

Nu kommer Paradiset hem

Dagligvarukedjan lanserar fullskalig näthandel – med sikte mot miljoner kunder.

Färre ägare i charkföretaget

Fem ägare blir tre hos Jakobsdals charkuteri – som i samband med ägarförändringarna behöver rekrytera ny vd.

Över ett ton chokladkakor stals från lastbil

Bakning på smutsigt golv gav säljförbud

Allvarliga hygienbrister hos livsmedelsföretag i Södertälje – verksamheten stängdes ner i väntan på åtgärd.

Första färskpotatisen är här

Nu tar hon plats hos Lantmännen

Restaurangerna fortsätter att växa

Starkt kvartal för Bergendahls

Walmart går ihop med brittisk dagligvarujätte

Framgångsrikt år för Lidl

Stor norsk pizzakedja tar in svenskt protein

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Färska kryddor utan krukor

På nytt jobb
Ny direktör för inköp hos Coop

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Arla planerar för växtbaserat

Se alla Företagens egna nyheter

Pilz växer både vad gäller omsättning och antal medarbetare samt nyheter i utbudet

Lätt att hitta rätt drivlösning med ebm-papst moduluppbyggda drivsystem

Trioplast - WE ARE #3

Hela veckan står vi på KIPP Scandinavia AB på Elmia Verktygsmaskiner.

USON Separato® används i Turning Torso och Bo 01 i Malmö - sedan år 2001

Att modernisera ventilationsaggregat ska vara lika enkelt som att byta till LED-lampor

IMA dairy food GASTI

Tara Pac

Lagafors bidrar till kvaliteten i Espresso House eget bageri

Image Control Systems går samman med Ivisys

Är ert varumärke säkrat?

KIPP har nu ökat sitt sortiment med 10 000 rostfria artiklar!

Välkommen att besöka oss på Elmia Verktygsmaskiner 15-18 maj

Honung – ett av de mest fuskdrabbade livsmedlen

AF Packaging Solutions

Vår servicetekniker Ingvar Johansson tackar för sig...

Vi ses på Elmia!

Djupfilter (Ultra-Depth & Ultra-Wound)

Cerealier - Naturliga ingredienser för smak och färg

Sammankopplat med Revolution Pi och Pilz för framtidens automation

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Världens första PLC-styrning för säkerhet och automation med skyddsklass IP...

USON WasteQueen 2002S i SmartCity Sweden Show Room

IMA dairy food HAMBA

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Sänd till en kollega

0.182