23948sdkhjf

Det kommer sälja bland butikens frukt och grönt

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Variation och ekologiskt slår högt för konsumenterna när det kommer till en utveckling av grönsaksdisken.

Svenska konsumenter vill ha svenska grönsaker. De ska också vara ekologiska och enkla att hantera, enligt en ny rapport från SLU som sajten Land Lantbruk fördjupat sig i.

Rapporten bygger på intervjuer med inköpare och andra personer med inflytande inom handel, grossistföretag och från producentorganisationer, om hur butikernas grönsaksdiskar kommer att se ut framöver.

Framförallt ser man att konsumenterna vill ha mer variation, bekvämlighet (till exempel färdigstrimlade grönsaker i små förpackningar), svenskt och ekologiskt – och det sista skulle kunna bli ett problem att möta en ännu starkare efterfrågan för.

– Handeln säger att ett problem är att svenska odlare inte klarar att leverera så mycket ekologiskt som butikerna skulle kunna sälja. Där finns en utmaning att möta den efterfrågan som redan finns, säger Fredrik Fernqvist, som är en av personerna bakom rapporten, till Land Lantbruk.

Slutsatsen ligger i att grönsaksdisken kommer att bli större framöver, och att odlare har bra framtidsförutsättningar om de klarar av att möta de krav konsumenterna har.

Bland de råvaror som tros se ett uppsving framöver syns bland annat kål, sallad i påse, rotfrukter och färska baljväxter, medan både isbergssallad och salladskål tros tappa i popularitet, skriver sajten. Läs hela rapporten från SLU här.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Ny vd för Lindvalls Chark

Fjärde generationen tar över.

Axfoods HR-direktör slutar

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Hon är ny på Coop Nord

Matpriserna har sjunkit

Prisas ånyo för hållbarhet och envetet fokus på matsvinn

I förra veckan utsågs han av Vi Konsumenter till Årets Hållbarhetskock.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

​Löfbergs planerar rekordinvestering i Karlstad

"Faller alla bitar på plats kan en ny produktionsenhet för hela bönor tas i drift hösten 2020"

Årets första clementinjuice på väg till butik

Brämhults: "Passa på att njut så länge den färska frukten finns"

Fler blommor runt äppelodlingarna kan ge högre skörd

Det visar en studie som skett i samarbete mellan Stockholms universitet, SLU i Alnarp, University of Darmstadt, University of Freibourg, University of Oviedo, Autonomous University of Barcelona och SERIDA i Asturias.

Hon ska förnya läskjättens image

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Pressbyrån och 7-Eleven har Sveriges bästa korv

Korvarna vann stort på årets Chark-SM.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

"Det händer så mycket inom det här området"

Åsa Domeij om transporter, hållbarhet och tio år på Axfood.

Här är OLW:s nya reklamsatsning

Uppmuntrar Sverige att ta livet "med en nypa salt".

De är först i Sverige med svensk ekologisk sriracha

Chilifrukterna odlas utanför Landskrona.

Synliga svenskar rider på trendvåg

Här strålar världens mattrender samman

Rapport från en av världens största matmässor i Paris.

Vegetarisk rätt Söderbornas favorit

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Lanserar ett parti i november.

Hon vann Mack-SM med klimatsmartare alternativ

Stockholmsbagare bakom Sveriges bästa macka.

Ny vision och design från Stjärnägg

Företaget ska få svenskarna att äta fler ägg.

Årets julkaffe är redan slutsålt

2018 nytt rekord för Zoégas.

Nytt biologiskt nedbrytbart förpackningsmaterial

Probi med ny CFO

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

Besvikelse för HK Scan

Matsmart med ny marknadschef

Scandi Standard ökar omsättningen

Carlsberg ökade försäljningen i sommarvärmen

Han blir ny CFO för Menigo

Kunderna rasar – bojkottar Arla

Svegro går mot papper

Mer vegetariskt på tallriken

Ölbrist är inte ett problem – ännu

Se alla Företagens egna nyheter

Årets sista Update

Velocity ett nytt sortiment av tryckluftdrivna membranpumpar från Wilden

Rundat glas från Mirit Glas

IMA DAIRY & FOOD Hamba-Gasti är förhandlad av Bull Salicath ApS

Förpackningar för en grönare framtid!

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Vi har monterat Waste Queen matavfallskvarn på Norra Tornen till och med den 20:e våningen idag.

Nu lanserar vi vår uppdaterade och förbättrade Golvskumningsenhet FFU II C/DC.

Stora Charkdagen

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Tekniskt glas från Mirit Glas – för mer än bara syns skull

AF Packaging Solutions

Nomo är utställare på Elmia Subcontractor

Large hollow shaft encoders with Industrial Ethernet from TR Electronic

Träffa AxFlow på Euro Expo Örebro 28-29 november 2018

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

Välkommen till Elmia!

Termiska flödesregulatorer

Mirit Glas erbjudar synglas

ebm-papst DC-motor i transportsystem som eliminerar risken för kollisioner i monteringslinjer

IMA dairy food HAMBA

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Örnsköl...

Träffa oss på KIPP Scandinavia under Elmia Subcontractor 13-16 november

Lager-plock och transportlådor

Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

Sänd till en kollega

1.237