Andra skiftet i Kolafabriken

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Återkomsten till företaget som hon en gång grundade ledde till att Pia Jaarnek med sitt Kolafabriken nominerades som en av landets främsta entreprenörer. Med en färsk investering i tillverkningen är man nu redo att ta nästa steg.

– Vi var vid ett vägval i somras när vi fick veta att en väldigt bättre begagnad linje var till salu – samtidigt som lokalen bredvid var ledig. Allting låg framför våra fötter. Ska vi då sätta oss ner, klappa oss på axeln och vara nöjda? säger Pia Jaarnek, vd och medgrundare av Kolafabriken och fortsätter:

– Visst, vi omsätter 30 miljoner, vi tjänar pengar, vi mår bra. Men man funkar ju inte så. Sitter man nöjd och slutar utvecklas, då känns det som om man är i början av en avveckling. Man kan inte bara kliva över och gå vidare när det lägger sig framför fötterna på en. Då hade jag förmodligen ändrat mig när jag sitter på hemmet.

Det är antagligen den inställningen som gjort att Pia Jaarnek och Kolafabriken kunde se sitt namn på listan över nominerade till årets entreprenör i regionfinalen för södra Sverige i revisionsbyrån EY:s tävling ”Entrepreneur of the year”.

Det blev ingen vinst för Kolafabriken när vinnaren utsågs på torsdagskvällen förra veckan, men resan dit är ändå värd att lyftas.

Resan har hittills bestått av två etapper, och tog sin början i blekingska Kallinge 1993. Pia och hennes man hade startat konfektyrtillverkning i vad Pia själv kallar ”väldigt liten skala”.

Tillverkningen tog fart efter några år, bland annat tack vare att man blev först i Sverige med att producera fudge, en produkt som än i dag utgör en stor del av verksamheten.

Flytt – sen försäljning
I takt med en ökad försäljning behövdes också större lokaler – något som inte fanns i Kallinge. Företaget och de egenbyggda maskinerna (vars upphovsman är Pias make, medgrundaren Magnus Knutsson, som Pia också kallar ”en slags MacGyver”) flyttades till Ryd i Småland.

Där tog också den första etappen slut – Pia och Magnus ville inte pendla från Blekinge längre och dessutom krävdes det stora investeringar för att kunna ta nästa steg. Vid millennieskiftet sålde man vidare företaget till en av sina kompanjoner.

Under några år gjorde makarna annat. Bland annat arbetade man inom dagligvaruhandeln, vilket gav nya insikter.

– Det var en jättenyttig erfarenhet, för då ser du andra sidan och var produkterna tar vägen. Ett tag var vi också nära att bli handlare och blev efter intervju godkända för att bli Ica-handlare, men vi hittade inget lämpligt objekt.

Och där hade historien om Pia och Magnus kolafabrik kunnat nå sitt slut.

Köpte tillbaka gamla bolaget
Men (söt)suget efter att få arbeta under egna villkor och helst inom den bransch man kunde sedan innan gjorde att en comeback hägrade. Eller som Pia säger: ”de hade för lite bekymmer”.

Man köpte tillbaka verksamheten 2007 och döpte om företaget från tidigare namnet Sockerbagare S Ahlgrens hemkonfektyr till Kolafabriken. Enda villkoret var att man var tvungna att flytta på sig, då lokalerna skulle frigöras för andra intressenter.

– Så det var bara att ge sig ut på jakt efter en lämplig lokal. Det tog väl en helg, sedan hade vi hittat där vi är nu (Bräkne-Hoby i Blekinge, red. anm.).

Läs också: Storsatsning ger ny linje i godisfabrik

Eftersom det tidigare låg en bilverkstad i lokalerna tog det ungefär ett halvår att ställa om till livsmedelstillverkning, och först 2008 kunde man dra igång tillverkningen. Det visade sig att det inte gick så lätt som under den gamla tiden, då Pia bara kunde nämna för inköparna att man hade en ny produkt för att få till en större beställning.

– Det var ingen där som stod och väntade med tomma lådor på att vi skulle komma igång. Så det var bara att börja om från början, säger Pia om starten efter uppehållet.

Hur kom ni igång?

– Först fick vi kontakta de gamla kunderna som vi kände till sen tidigare. Sen hade det gått sex-sju år sedan sist, så vi fick sätta oss in i marknaden igen. Och den hade ändrat sig rätt rejält. Vi hade inte vårt tidigare anseende att luta oss mot, utan vi fick skicka prover och hoppas komma med i nästa fönster.

Grundsten: kundanpassning
Där stod man, i nya lokaler och med hemmabyggda maskiner, redo för nästa steg. Och under ägarnas andra period i bolaget har Kolafabriken också utvecklats till vad namnet hintar om.

I dag är man 15-20 personer i tillverkningen beroende på säsong, och levererar främst till grossister som arbetar med lösviktskoncept mot dagligvaruhandeln.

Samtidigt gör man också, med hjälp av ett antal packmaskiner, mycket kundspecifika produkter, något som innebär en hel del planerande för att det ska passa ihop med standardproduktionen.

– Det är där vi på något sätt fyller vårt existensberättigande, vi gör lite sådant som de stora inte skulle göra. De skulle ju inte ställa om sina maskiner för att det kom någon som vill ha 20 ton förpackat i ”God jul”-säckar till exempel. Men det gör vi. Det innebär att det blir mer pusslande och planerande, med omställningar av maskiner och så vidare. Men det är det vi byggt verksamheten på.

Prestigekund en enkel fångst
Cirka 25 procent av produkterna som säljs går på export, främst till närliggande länder som Finland, Norge, Danmark, Storbritannien, Tyskland och Nederländerna.

Men man har också en för många producenter avundsvärd samarbetspartner som hjälper i spridningen – Ikea.

Hur fick ni till det avtalet?

– Jag ringde till Ikea-butiken i Älmhult och frågade efter inköparen för godis, säger Pia och skrattar.

Det var så enkelt alltså?

– Ja, ungefär. Efter att jag kontaktat dem fick vi en förfrågan om vi kunde producera en kola för dem och på den vägen är det.

Nästa nivå
När det nu gått nästan ett decennium sedan återkomsten till konfektyrbranschen är de i den situationen Pia Jaarnek målade upp tidigare: man omsätter 30 miljoner, man tjänar pengar och mår bra.

Vilket innebar att man slog till när tillfället dök upp i form av en "väldigt bättre begagnad" linje. I somras gjorde man en stor investering – 15 miljoner kronor – för en automatiserad linje för fudgetillverkning, tillsammans med större lokaler.

Investeringen innebär att man i princip dubblar produktionskapaciteten, som i sin tur gör att man kan vara mer aggressiva än tidigare år, menar Pia Jaarnek. Med en ny och automatiserad linje ser hon att man kan lägga grunden för en framtida omsättningsökning på mellan 50-60 miljoner kronor.

– De två senaste höstarna har vi haft leveransproblem, eftersom efterfrågan överstiger vad vi kan producera. Så vi har inte kunnat gapa efter för mycket heller utan vi måste se till att vi ökar kostymen lite grann innan vi tar nästa steg.

Men för att komma tillbaka till där vi började – i entreprenörskapet. Varför tror Pia själv att man påtänktes till en lista över landets främsta entreprenörer?

– Vi hoppas att det är för att vi gör bra produkter och att det är efterfrågan på dem. Det vill jag ska vara svaret. Att vi som står bakom är – på gott och ont – såna som ser till att få saker gjorda. Och det är ju det som krävs, oavsett vilken bransch du är i. Ingenting är ett självspelande piano, säger Pia Jaarnek.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Ny hos Poppels

Granskning: Sänkt moms på livsmedel inte effektivt

Den sänkning av moms på livsmedel som gjordes 1996 har inte varit kostnadseffektiv, bedömer Riksrevisionen.

Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nötter återkallas i nytt mögellarm

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

E-handelsgrossist tar upp kampen om kylt och fryst

Frysta varor är först ut när Out of Home lanserar rikstäckande kyl- och fryssortiment. "Jag tror att det finns plats för en fjärde grossist", säger marknadschef Jacob Hillestad.

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Årets glögg släpps idag

Färdiglagat à la Operakällaren igen

Coop uppmanar – med lukt av gammal mjölk

Oumph till Pizza Hut

Lösningen på organiserade stölder: ”Vi har tekniken”

De sju personer som frigivits efter miljonhärvan i Göteborg skulle kanske skaka galler om spårbarheten på produkterna vore bättre. Men tekniken finns och är på väg ut i handeln. ”Pilottester beräknas under 2019”, säger Staffan Olsson, produktchef hos den världsledande streckkodsleverantören GS1.

Efter stöldhärvan – DNA-märkningen sprids till 400 butiker

Ica-handlaren Mikael Ovrells initiativ till DNA-märkning har startat en omfattande expansion i branschen. 200 butiker använder sig av tekniken. ”Vi räknar med att siffran snart fördubblats”, säger Monika Johannesen, försäljningschef på Vindico, som står bakom DNA-sprejen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Ny vegandryck får bred lansering

Ärtprotein är basen för nya veganska Sproud.

Hemköp hakar på påstrend

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Originalbagarn i konkurs efter extremsommaren

Tre produktionsställen berörs när EMV-bageriet går i konkurs – den varma sommaren nämns som största orsaken.

Zoégas lägger till medgrundare – efter 132 år

Med en ursäkt lägger Zoégas till en grundare i företagets historia – Carlos Zoéga hade mer hjälp av sin fru Maria än vad man tidigare trott.

City gross återkallar nötter

På nytt jobb
Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Cecilia Ceder blir ny vd för Fairtrade Sverige.

Han ska representera Arla Sverige

"Havet utnyttjas dåligt som skafferi"

1

Vi kommer att skruva ner i framtiden

LRF:s vd går efter tio år

Sex trender som säljer

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

H&M tar över gamla Coop

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Coop hjälper nyanlända

Så mycket måste köttpriset höjas

Nytt flingföretag vill ta in miljoner

Kryddmix återkallas

Se alla Företagens egna nyheter

AF Packaging Solutions

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Falun 26-27 september

TESAB-företag hjälper Delicato att installera miljövänlig processkyla

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Nyhet!

Scanautomatic 2018

Möt Pilz på Scanautomatic mässan 2018 i Göteborg: Monter nr: B05:32

Danskt manipuleringsskydd populärt i USA

Synglas från Mirit Glas

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Falun 26-27 september

Lagafors skeppar produkter till USA – samarbetet med den amerikanska partnern börjar ge resultat

Som handen i handsken

IMA dairy food HAMBA

AxFlow ställer ut på VA-mässan 25-27september 2018

Besök TENTE på mässa i Tammerfors, Finland

Ny bläckstråleskrivare för tuffa, industriella miljöer

IO-Link-konverter för RS232-apparater

Constructor lanserar appen RackCheck

Micro870 PLC system

Mirit Glas erbjudar härdat glas är en stark lösning

AxFlow AB och Pichano Husum AB ingår samarbetsavtal för Nash pumpservice i ...

IMA dairy food BENHIL

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Lund 12...

Hinkar

Besök os på ScanPack 2018 i Oktober

Sänd till en kollega

0.309