Ny guide ska leda rätt i kostrådsdjungel

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Livsmedelsföretagen vill att fler ska använda kostråd på enskilda livsmedel, genom att erbjuda en interaktiv guide.

Sedan två år tillbaka är det tillåtet att använda kostråd för märkning och marknadsföring av enskilda livsmedel. Det innebar en ändring sedan tidigare, då kostråden endast fick användas för marknadsföring av hela produktkategorier.

En av de drivande förespråkarna bakom ändringen har varit Livsmedelsföretagen, som i dag ser att flera producenter har svårigheter med att veta exakt vilka regler som gäller för kostråden, och hur de ska tolkas.

Nu försöker man uppmuntra till att fler producenter märker enskilda produkter med kostråd genom en interaktiv guide, som man hoppas ska vara mer praktisk än till exempel en handbok.

– Vanligtvis brukar våra guider och handböcker vara gedigna men långa dokument. Den här gången testar vi något nytt i form av en webbaserad guide som vi tror är mer praktisk och anpassad till företagens behov. Förhoppningsvis leder det här till att fler livsmedelsproducenter börjar använda kostråden i sin kommunikation, säger Elisabet Rytter, forsknings- och nutritionsansvarig på Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.

Läs också: Svenska insektsföretag vill organisera sig

Guiden utgår ifrån Livsmedelsverkets information om hur kostråden får användas, tillsammans med regelverk som berörs när man använder kostråden i samband med märkning och marknadsföring – till exempel reglerna för närings- och hälsopåstående och nyckelhålskriterierna.

Läs också: Svenska matproducenter steppar upp

Förutom en faktabank med lagstiftning kring ämnet består guiden även av ett test, som låter producenter själva svara på påståenden kring sin produkt och på så sätt få information huruvida den passar ihop med ett specifikt kostråd.

Testa guiden genom att klicka här.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mattjänster i dust efter KKV-anmälan

Karma satsar på Storbritannien

Matsvinnsappen rekryterar ansvarig för expansionen – första uppdraget blir etablering av tjänsten i London, med planerad lansering i början av nästa år.

Ny nationell arena för innovation inom livsmedel får miljoner

Han är ny vd för Bring Frigo

Icas näthandel över en miljard – startar darkstore

Starköl kan komma att säljas på finska gårdar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Global återkallelse av barnmat efter salmonellautbrott

"Missbruk av ordet kött"

Branschorganisation kritiserar nya danska vegan-köttfärsen som snart lanseras brett i landet.

Finländsk snabbmatskedja riktar sig mot Sverige

Med nytt koncept vill Kotipizza expandera mot nya marknader – däribland Sverige.

Hallon återkallas efter risk för kräksjuka

Tillfälligt ålfiskestopp efter ministermöte

Umida rekryterar chef för sälj och marknadsföring

Fiskfrakt i fukttålig träförpackning

Coop dumpar 120 ton socker

Polarbrödsgruppen en av investerarna i Peckas

McDonald's och Anamma i långsiktigt samarbete

Första steget är den gemensamt utvecklade burgaren McVegan, som kommer lanseras i både Sverige och Finland senare i år.

Coop i nytt köttsamarbete

Priset på smör ökar – kaffet billigare

Åbro ska mikrobrygga åt restauranggäster

Danskt köttsubstitut får storlansering

Orkla-ägda Naturlis veganska köttfärs, som likt amerikanska föregångare ska smaka som kött, lanseras i alla Dansk supermarkeds 600 butiker. "En världssensation", menar en dansk vegetarisk förening.

Johan och Nyström satsar i Göteborg

Rosteriet går från noll till tre kaféer i staden – och satsar även på kontorsförsäljning i området.

Fortsatt stark efterfrågan på vegetariskt alternativ

Bucht om exportsatsningen: Största någonsin

Under nästa år sjösätter regeringen flera satsningar för att öka livsmedelsexporten. Enligt landsbygdsminister Sven-Erik Bucht vill man höja ambitionen rejält.

Stormejerierna tror att hög efterfrågan kan mötas

Arla, Skånemejerier och Norrmejerier ser att handelns efterfrågan på smör och grädde kan mötas, men med vissa kompromisser.

Midsona-chef lämnar – nu presenteras ersättaren

Icas försäljningstrend fortsätter

Livsmedelsverket ratar GMO-märkning

Allt fler vill ha ett grönt julbord

Grossist hade stor mängd utgångna varor vid kontroll

Svenska matproducenter steppar upp

Näthandeln med mat ökar 30 procent

Orkla köper producent av frysta grönsaker

Irländska storförvärvet lyfte Scandi Standard

Bransch-vd prisvinnare på ekomäsa

Gastrofy byter namn

"Mathjälte" gör ost av världsklass

Se alla Företagens egna nyheter

God Jul & Gott Nytt År!

Mjukvarubaserade Connected Services driver på digitaliseringen

Osynligt bläck märker Absolut flaskorna

BITOs nya självgående transportfordon

God Jul & Gott Nytt År önskar ebm-papst

IMA dairy food HASSIA

AF Packaging Solutions

Vårens kurser 2018

IMA dairy food GASTI

IMA dairy food HAMBA

Vårt team i Slovenien utökas med servicetekniker

Ny video om förpackningar för livsmedel

Med ready2_spray lackerar roboten själv

IMA dairy food BENHIL

IMA dairy food ERCA

Nytt nummer av Unboxed

SMART Pooling finalist till årets hållbara IT-projekt

Vårt team i Tyskland utökas med servicetekniker

Har du problem med din Schleicher PLC?

Fräsch ny förpackning för lagrad ost är en klar succé

Nytt nummer av Materialhanteraren ute!

Julen står för dörren - har du hittat mandeln i din gröt?

Dacapo förbereder för fortsatt framtida tillväxt

10% rabatt på läckagetestare

Julhälsning från Carlsson & Möller AB

Sänd till en kollega

0.246