Otto har fansen i ryggen

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Barnmatstillverkaren vann nyligen "David mot Goliat"-priset tack vare omröstning – nu bygger man nätverk av ambassadörer.

Ottos barnmat, som sedan förra året levererar sina vällingprodukter till alla de stora dagligvarukedjorna, tilldelades under onsdagen årets "David mot Goliat"-pris.

Läs också: Genombrott för Otto

Priset delas ut av tidningen Driva Eget, och går till ett litet företag som utmanar jättarna på marknaden. Det är något som Ottos barnmat gjort i den yttersta formen, när Semper anmälde företaget för vilseledande marknadsföring om att vällingen de producerar benämns som färsk (något magasinet Filter tog upp i reportaget "Storbråk i barnmatshyllan" tidigare i år).

Ärendet drogs ända till Förvaltningsdomstolen, men Ottos stod fast vid sin sak och Semper har inte fått gehör. Samtidigt ser man sig själva som förkämpar mot synen på barnmat, som man menar inte förändrats på lång tid.

Vinnaren utsågs efter tidningens jury sagt sitt, tillsammans med en omröstning från tidningens läsare, där vällingtillverkaren drog hem en stor del av rösterna.

– Det är ett erkännande, ett upprop från våra fans. Den supporten vi har från småbarnsföräldrar är fantastisk, de är väldigt engagerade, säger Mats Lönne, vd för Ottos barnmat, till Food Supply.

Senaste året har enligt Mats Lönne varit präglat av investeringar i kommunikation, produktutveckling och produkttester – en förberedelse för att ta ett större steg under 2018.

Inför nästa år kommer man dessutom att interagera ännu mer med konsumenterna, när man drar igång ett nätverk av ambassadörer runtom i landet. Tidigare i år anlitade man 20 stycken ambassadörer som ska representera varumärket i sin stad, och se till att man når ut till fler. Därtill kan man även ta in synpunkter på produkterna från ambassadörerna.

Det nätverket kommer man att vidareutveckla, och man har även nyligen anställt ett nätverksproffs som kommer att arbeta med ambassadörerna.

– Tanken är att ambassadörerna ska bli flera hundra. Så vi bygger egentligen all kommunikation nu genom våra fans.

Ordet "influencer" vill Mats Lönne inte använda, utan menar att det här är mer "på riktigt".

– Just det här engagemanget från ambassadörerna, det är inte köpt på något sätt utan de har sökt sig till oss. Man får också en väldigt lokal förankring med ambassadörerna, som till exempel kan sitt Norrköping.

Framöver har Ottos en kommande pre-och probiotisk produktserie som är färdigutvecklad och testad, men där datum för lansering ännu inte är satt. Serien kommer också rikta sig till föräldrar med äldre barn än vad vällingen gjort.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ikea återkallar godis – skadedjur upptäcktes hos svenska producenten

En konsument i Irland hittade en död mus i en av godispåsarna – nu återkallas produkten på flera europeiska marknader.

Stadsmissionernas arbete mot matsvinn får miljonstöd

Nutella-kaos kan ge dryga böter

Unilever kan lämna London

Brexit är ett tungt vägande skäl till att Unilever överväger att lämna London och flytta hela huvudkontoret till Rotterdam. Beslutet väntas fattas redan nästa månad, rapporterar nederländsk och brittisk affärspress.

LRF Mjölk i stor omorganisering

Enheten ska knytas närmare LRF i syfte att öka mjölkinvägningen och konsumtionen i landet. En av konsekvenserna är att personalstyrkan halveras.

Karamellmjölk på burk ska utmana läsken

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ifoodbags grundare lämnar företaget

Lägre vinst för Kopparbergs

Tidigare Coop- och Ica-vd föreslås till Lantmännen

12 miljoner ska ta vegankedjan till tvåsiffrigt

Quorns passning till KFC i kycklingkris

Från fiber till "ful" frukt

Rescued fruits nya vd kommer närmast från anläggningsbranschen.

Ny japansk innovation: Banan med ätbart skal

Kan Mongee utmana den allsmäktiga Cavendish-bananen? Inte i dagsläget kanske, då det bara produceras ett hundratal i veckan.

Med sheanöt blir olivoljan "smör"

Tysk expert riggar för superanläggningen

Plastpåsetillverkarens nya ägare också i konkurs

Ännu en konkurs för verksamheten i Rimbo, som gått många turer under det senast året.

Ägg från burhöns förbjuds i franska butiker

Arla ökar starkt på flera områden

Koncernens omsättning upp med cirka 8 procent – främst på grund av högre försäljningspriser.

Små bryggerier tror på sig själva

Lönsamheten för många mikrobryggerier uppges vara låg, enligt en enkätundersökning genomförd av LRF. Samtidigt är framtidstron stark och en stor del tror på snabb vändning.

De är bäst på miljömärkt fisk

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Jubilerande mejeri inviger ny satsning

Bättre resultat för Scandi standard

Lidls danska reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Energiombyte på charkfabrik ger flis i dubbel bemärkelse

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Köp i Argentina gör Arla störst på vassle

Åkeri först i Foodhills satsning

Axfood tar kompetens från Coop

Han blir vd för Ingelsta kalkon

Carlsbergs resultat minskade kraftigt

Näthandeln med livsmedel ökade rejält

Food for Progress rekryterar från Krav

Nutella orsakade kaos i Frankrike

Plast i osten – Arla återkallar

Se alla Företagens egna nyheter

Och plötsligt är det vår – Säkra din plats på årets Prodsummit redan nu

Prisgaranti på marknadens bästa maskiner!

Plasthinkar

Teltek håller seminarium/minimässa i Kungälv och Nacka

Testa MK12 märkningsmaskin och få snabbare resultat!

Nyhet till möbler och stolar

Atlas Copco filter - hög kvalitet och låg pris

API PRO Underhållssystem – certifierad partner för SAP-integrationer

Upptäck ebm-papst i applikationer - Kondensorer och kylmedelkylare

AxFlow AB utökar sitt sortiment med pumpar från Johnson Pump

Återvunnen plast

API – AXXOS visar komplett stöd för effektivisering och driftsäkerhet på Underhåll 2018

Grannar till snabbmatsrestauranger slipper oönskad matdoft med ny reningsteknik

Bull Salicath ApS

Tack till de som besökte oss i vår monter!

Lagafors pallar pressen från Skandinaviens ledande juicer och fruktdrycker

Inga känslor i optimerad produktion - kostnadsfri e-bok och webinar

USON Matavfallskvarn - Waste Queen

Vilka är våra kärnkompetenser?

BITO har inrett

Välkommen till Anuga FoodTec 20-23 mars

Nomo ställer ut på Industrimässa i Östersund

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Östersu...

IMA dairy food HASSIA

Nyanställning

Sänd till en kollega

0.283