23948sdkhjf

Otto har fansen i ryggen

Barnmatstillverkaren vann nyligen "David mot Goliat"-priset tack vare omröstning – nu bygger man nätverk av ambassadörer.
Ottos barnmat, som sedan förra året levererar sina vällingprodukter till alla de stora dagligvarukedjorna, tilldelades under onsdagen årets "David mot Goliat"-pris.

Läs också: Genombrott för Otto

Priset delas ut av tidningen Driva Eget, och går till ett litet företag som utmanar jättarna på marknaden. Det är något som Ottos barnmat gjort i den yttersta formen, när Semper anmälde företaget för vilseledande marknadsföring om att vällingen de producerar benämns som färsk (något magasinet Filter tog upp i reportaget "Storbråk i barnmatshyllan" tidigare i år).

Ärendet drogs ända till Förvaltningsdomstolen, men Ottos stod fast vid sin sak och Semper har inte fått gehör. Samtidigt ser man sig själva som förkämpar mot synen på barnmat, som man menar inte förändrats på lång tid.

Vinnaren utsågs efter tidningens jury sagt sitt, tillsammans med en omröstning från tidningens läsare, där vällingtillverkaren drog hem en stor del av rösterna.

– Det är ett erkännande, ett upprop från våra fans. Den supporten vi har från småbarnsföräldrar är fantastisk, de är väldigt engagerade, säger Mats Lönne, vd för Ottos barnmat, till Food Supply.

Senaste året har enligt Mats Lönne varit präglat av investeringar i kommunikation, produktutveckling och produkttester – en förberedelse för att ta ett större steg under 2018.

Inför nästa år kommer man dessutom att interagera ännu mer med konsumenterna, när man drar igång ett nätverk av ambassadörer runtom i landet. Tidigare i år anlitade man 20 stycken ambassadörer som ska representera varumärket i sin stad, och se till att man når ut till fler. Därtill kan man även ta in synpunkter på produkterna från ambassadörerna.

Det nätverket kommer man att vidareutveckla, och man har även nyligen anställt ett nätverksproffs som kommer att arbeta med ambassadörerna.

– Tanken är att ambassadörerna ska bli flera hundra. Så vi bygger egentligen all kommunikation nu genom våra fans.

Ordet "influencer" vill Mats Lönne inte använda, utan menar att det här är mer "på riktigt".

– Just det här engagemanget från ambassadörerna, det är inte köpt på något sätt utan de har sökt sig till oss. Man får också en väldigt lokal förankring med ambassadörerna, som till exempel kan sitt Norrköping.

Framöver har Ottos en kommande pre-och probiotisk produktserie som är färdigutvecklad och testad, men där datum för lansering ännu inte är satt. Serien kommer också rikta sig till föräldrar med äldre barn än vad vällingen gjort.
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.063