23948sdkhjf

Otto har fansen i ryggen

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Barnmatstillverkaren vann nyligen "David mot Goliat"-priset tack vare omröstning – nu bygger man nätverk av ambassadörer.

Ottos barnmat, som sedan förra året levererar sina vällingprodukter till alla de stora dagligvarukedjorna, tilldelades under onsdagen årets "David mot Goliat"-pris.

Läs också: Genombrott för Otto

Priset delas ut av tidningen Driva Eget, och går till ett litet företag som utmanar jättarna på marknaden. Det är något som Ottos barnmat gjort i den yttersta formen, när Semper anmälde företaget för vilseledande marknadsföring om att vällingen de producerar benämns som färsk (något magasinet Filter tog upp i reportaget "Storbråk i barnmatshyllan" tidigare i år).

Ärendet drogs ända till Förvaltningsdomstolen, men Ottos stod fast vid sin sak och Semper har inte fått gehör. Samtidigt ser man sig själva som förkämpar mot synen på barnmat, som man menar inte förändrats på lång tid.

Vinnaren utsågs efter tidningens jury sagt sitt, tillsammans med en omröstning från tidningens läsare, där vällingtillverkaren drog hem en stor del av rösterna.

– Det är ett erkännande, ett upprop från våra fans. Den supporten vi har från småbarnsföräldrar är fantastisk, de är väldigt engagerade, säger Mats Lönne, vd för Ottos barnmat, till Food Supply.

Senaste året har enligt Mats Lönne varit präglat av investeringar i kommunikation, produktutveckling och produkttester – en förberedelse för att ta ett större steg under 2018.

Inför nästa år kommer man dessutom att interagera ännu mer med konsumenterna, när man drar igång ett nätverk av ambassadörer runtom i landet. Tidigare i år anlitade man 20 stycken ambassadörer som ska representera varumärket i sin stad, och se till att man når ut till fler. Därtill kan man även ta in synpunkter på produkterna från ambassadörerna.

Det nätverket kommer man att vidareutveckla, och man har även nyligen anställt ett nätverksproffs som kommer att arbeta med ambassadörerna.

– Tanken är att ambassadörerna ska bli flera hundra. Så vi bygger egentligen all kommunikation nu genom våra fans.

Ordet "influencer" vill Mats Lönne inte använda, utan menar att det här är mer "på riktigt".

– Just det här engagemanget från ambassadörerna, det är inte köpt på något sätt utan de har sökt sig till oss. Man får också en väldigt lokal förankring med ambassadörerna, som till exempel kan sitt Norrköping.

Framöver har Ottos en kommande pre-och probiotisk produktserie som är färdigutvecklad och testad, men där datum för lansering ännu inte är satt. Serien kommer också rikta sig till föräldrar med äldre barn än vad vällingen gjort.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Cateringföretag tar in investerare

KFC-chef dömd för diskriminering

Östgötasvamp in i stor dagligvarukedja

Ny halvpall lanseras av Svenska Retursystem

Gårdsfisk satsar externt

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

De kan vinna Icas entreprenörspris

Boxaren in i andra ronden – planerar 30-40 nya produkter

…Och förbereder ett intåg i nya kategorier.

De har slutat med palmolja

Färdigmatsföretag uppmanar branschen att följa efter.

Varsel när Coop byter köttleverantör

Därför älskar och hatar kunderna emv

Gotlandsbageri återuppstår

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Ny mer klimatsmart kaffeförpackning

Första Biofach för Business Sweden

Studie: Konsumenten föredrar kartong

Findus mot 100 procent återvinningsbara plastförpackningar

Fazer backar

Framgång för Pricer

Mats Liedholm blir vd på Fazer

Ska stärka de nya produkternas marknadsposition i Sverige, Norden och norra Europa.

Ny ledamot till Cloettas styrelse

FTI överklagar domstolsbeslutet

Tvisten fortsätter om avtalet som ger konkurrent tillgång till FTI:s återvinningsstationer.

Mejeriet tror på kärlek vid första ögonkastet

Mer vego längs vägarna

På nytt jobb
Han lämnar Findus

Probi lyfte under året

Så ska Sveriges livsmedelsexport öka

De förvärvar Fiskexporten

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Coca-Cola går över till returpall

Salmonellavarning för fler rödbetsgroddar

Mackmyra behöver pengar

Nu kommer flytande ärtor i kaffet

Arla satsar på havre

Musslor kan bli framtidsmat i Östergötland

Löfbergs går in i kombuchaföretag

Se alla Företagens egna nyheter

Ny affärsutvecklare på ebm-papst OEM-avdelning

EC-fläktar för stormarknader sätter ny standard för både säkerhet och energieffektivitet

Strålande investering

Tack till alla som besökte oss i vår monter under Stockholm Furniture fair 2019!

Emballage med alla hjärtans dag-budskap

Flexiblare lagring för pallar och långgods

Förslutning med premiumkvalitet

Stort intresse för vårt kostnadsfria webinarium 22/2 - Anmäl dig nu!

Food waste: Air Liquide tar sitt ansvar med livsmedelsgaser som främjar hållbarheten på mat.

Nya partner på den svenska marknaden

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Jysk i Uldum, Danmark - Logistikcenter i Världsklass

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Synglas används för att inspektera eller övervaka en process med t.ex. vätska i en behållare

Nyfiken på ISO 45001 - Arbetsmiljöledning? Missa inte vårt kostnadsfria webinarium 22 februari!

Nomo ställer ut på industrimässa i Kalmar

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Kalmar 6-7 februari

Erbjudande för nya kunder

Besök oss i vår monter på Stockholm Furniture fair 2019

Helhetslösning hos AB H Brunner

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Kalmar ...

Nu upp till 100 enheter!

Komplett centrifugalfläktsmodul gör det enkelt att uppgradera till intellig...

Serviceavtal med City Gross i Stockholm

Cognex Releases Rugged, Ultra-High-Resolution Vision Systems

Sänd till en kollega

0.18