Svenska matproducenter steppar upp

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Svenska livsmedelsproducenter ökar produktiviteten i hårdnande konkurrens.

Samtidigt som de svenska företagen ökar sin produktivitet ökar konkurrensen, främst från EU-länderna. Livsmedelsimporten ökade med sju procent till och med augusti, enligt Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för november.

”Tredje kvartalet överraskade positivt för svenska livsmedelsproducenter, med ett i huvudsak svagt första halvår i ryggen. Exportutvecklingen hittills i år har varit stabil och den offentliga statistiken över livsmedelsexportens värdeutveckling pekar också uppåt”, skriver Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal.

Produktivitetsökningen som Livsmedelsföretagens medlemmar rapporterar är tydlig. Fyra av tio anger att produktiviteten ökat under det senaste året, medan 50 procent anger att den varit oförändrad och endast 9 procent att den minskat.
Trots det är det svårt för de svenska producenterna att växa på hemmamarknaden. Importen har ökat med sju procent. Det handlar till stor del om sammansatta produkter som direkt konkurrerar med de svenska alternativen.

Den globala konkurrensen märks tydligt i svenska livsmedelsbutiker som har en importandel om cirka 50 procent. Av denna import kommer cirka 87 procent från något av de övriga 27 EU-länderna, om man räknar bort varugruppen fisk och skaldjur.

Läs också: Svenska insektsföretag vill organisera sig

Danmark, Holland, Tyskland och Italien står tillsammans för 50 procent av livsmedelsimporten av livsmedel till Sverige. När de svenska dagligvarukedjorna upphandlar emv-produkter ställs svenska producenter vanligen mot företag från dessa länder. Livsmedelsföretagen lyfter framförallt fram Tyskland, Danmark och Holland som de tuffaste konkurrenterna.
20 procent av medlemsföretagen nämner Polen som ett av de tuffaste konkurrentländerna på den svenska hemmamarknaden just nu.

Läs också: Vi väljer hellre svenskt än ekologiskt

Plus och minus från tredje kvartalet 2017:

+ Försäljning på hemmaplan svagt uppåt

+ Svagt uppåt även på exportsidan

+ Fyra av tio företag uppger att de ökat produktiviteten

+ Tre av tio företag anser att deras konkurrenskraft ökat

+ Lönsamheten har slutat sjunka

- Råvarukostnaderna fortsätter stiga

- Den redan stora importen ökar med sju procent

- Importkonkurrensen från andra EU-länder hårdnar



Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mattjänster i dust efter KKV-anmälan

Karma satsar på Storbritannien

Matsvinnsappen rekryterar ansvarig för expansionen – första uppdraget blir etablering av tjänsten i London, med planerad lansering i början av nästa år.

Ny nationell arena för innovation inom livsmedel får miljoner

Han är ny vd för Bring Frigo

Icas näthandel över en miljard – startar darkstore

Starköl kan komma att säljas på finska gårdar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Global återkallelse av barnmat efter salmonellautbrott

"Missbruk av ordet kött"

Branschorganisation kritiserar nya danska vegan-köttfärsen som snart lanseras brett i landet.

Finländsk snabbmatskedja riktar sig mot Sverige

Med nytt koncept vill Kotipizza expandera mot nya marknader – däribland Sverige.

Hallon återkallas efter risk för kräksjuka

Tillfälligt ålfiskestopp efter ministermöte

Umida rekryterar chef för sälj och marknadsföring

Fiskfrakt i fukttålig träförpackning

Coop dumpar 120 ton socker

Polarbrödsgruppen en av investerarna i Peckas

McDonald's och Anamma i långsiktigt samarbete

Första steget är den gemensamt utvecklade burgaren McVegan, som kommer lanseras i både Sverige och Finland senare i år.

Coop i nytt köttsamarbete

Priset på smör ökar – kaffet billigare

Åbro ska mikrobrygga åt restauranggäster

Danskt köttsubstitut får storlansering

Orkla-ägda Naturlis veganska köttfärs, som likt amerikanska föregångare ska smaka som kött, lanseras i alla Dansk supermarkeds 600 butiker. "En världssensation", menar en dansk vegetarisk förening.

Johan och Nyström satsar i Göteborg

Rosteriet går från noll till tre kaféer i staden – och satsar även på kontorsförsäljning i området.

Fortsatt stark efterfrågan på vegetariskt alternativ

Bucht om exportsatsningen: Största någonsin

Under nästa år sjösätter regeringen flera satsningar för att öka livsmedelsexporten. Enligt landsbygdsminister Sven-Erik Bucht vill man höja ambitionen rejält.

Stormejerierna tror att hög efterfrågan kan mötas

Arla, Skånemejerier och Norrmejerier ser att handelns efterfrågan på smör och grädde kan mötas, men med vissa kompromisser.

Midsona-chef lämnar – nu presenteras ersättaren

Icas försäljningstrend fortsätter

Livsmedelsverket ratar GMO-märkning

Allt fler vill ha ett grönt julbord

Grossist hade stor mängd utgångna varor vid kontroll

Svenska matproducenter steppar upp

Näthandeln med mat ökar 30 procent

Orkla köper producent av frysta grönsaker

Irländska storförvärvet lyfte Scandi Standard

Bransch-vd prisvinnare på ekomäsa

Gastrofy byter namn

"Mathjälte" gör ost av världsklass

Se alla Företagens egna nyheter

God Jul & Gott Nytt År!

Mjukvarubaserade Connected Services driver på digitaliseringen

Osynligt bläck märker Absolut flaskorna

BITOs nya självgående transportfordon

God Jul & Gott Nytt År önskar ebm-papst

IMA dairy food HASSIA

AF Packaging Solutions

Vårens kurser 2018

IMA dairy food GASTI

IMA dairy food HAMBA

Vårt team i Slovenien utökas med servicetekniker

Ny video om förpackningar för livsmedel

Med ready2_spray lackerar roboten själv

IMA dairy food BENHIL

IMA dairy food ERCA

Nytt nummer av Unboxed

SMART Pooling finalist till årets hållbara IT-projekt

Vårt team i Tyskland utökas med servicetekniker

Har du problem med din Schleicher PLC?

Fräsch ny förpackning för lagrad ost är en klar succé

Nytt nummer av Materialhanteraren ute!

Julen står för dörren - har du hittat mandeln i din gröt?

Dacapo förbereder för fortsatt framtida tillväxt

10% rabatt på läckagetestare

Julhälsning från Carlsson & Möller AB

Sänd till en kollega

0.173