På onsdag öppnar Starbucks det som kommer att bli deras största café någonsin: enheten i Shanghai, som hamnar under Starbucks lite lyxigare koncept "roastery", mäts upp till cirka 2 800 kvadratmeter – motsvarande nästan en halv fotbollsplan.
Öppningen är starten för en offensiv i landet för kedjan, då man ser Kina som en kommande huvudmarknad. I dagsläget har man omkring 3 000 enheter i Kina, men nu siktar man på att ha 5 000 i landet fram till 2021,
.
I samband med presentationen av det nya caféet i Shanghai berättade Starbucks grundare samt ordförande, Howard Schultz, att man tror att Kina kommer bli kedjans största marknad inom de närmsta tio åren.
– Det är uppenbart att Kinas kapacitet för Starbucks kommer att bli mycket viktigare än kapaciteten i USA, säger Howard Schultz enligt Bloomberg.
Utöver satsningen i Kina är även öppningen av ett Roastery-café ett tecken på Starbucks planer – det är kedjans premiumkoncept, som omfattar dyrare och lyxigare produkter. Hittills har man bara ett tidigare Roastery, beläget i "hemmastaden" Seattle.