23948sdkhjf

Kronhjortskav utsedd till Årets matbluff

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Efter en jämn omröstning placerade sig Polaricas produkt i toppen. Vd:n kommenterar: "Vi behöver lyssna till de som röstat och göra de förbättringar som behövs".

När omröstningen i konsumentorganisationen Äkta varas final för antipriset Årets matbluff avslutades stod Polaricas produkt Kronhjortskav i toppen.

Totalt räknade man ihop 15 514 röster, där det blev ett jämnt race i toppen – kronhjortskavet fick bara 67 fler röster än Kockens citronpeppar.

Äkta varas jury nominerade produkten då man ansåg att tillverkarens namn i kombination med förpackningen leder tankarna till den svenska vildmarken – något som inte stämmer överens med innehållet, vars råvara kommer från farmade kronhjortar på Nya Zeeland.

– Känslan som förpackningen förmedlar skiljer sig från vad den egentligen innehåller, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson i ett pressmeddelande.

"Inte vår mening att vilseleda"
Polaricas vd, Samuli Eskola, säger till Food Supply att man redan är igång med en process för att se över kommunikationen mot kunderna till följd av topplatsen i omröstningen.

– Det känns ju förstås jättetråkigt. Vi har försökt vara ärliga och skrivit direkt på förpackningen att köttet kommer från Nya Zeeland. Det har absolut inte varit vår mening att lura eller vilseleda konsumenterna på något sätt. Nu behöver vi se över och förbättra kommunikationen på förpackningen. Vi behöver lyssna till de som röstat och göra de förbättringar som behövs. säger Samuli Eskola, vd för Polarica, till Food Supply.

Vad kommer ni göra för direkta åtgärder?
– Vi har två storlekar på förpackningen, där den på 500 gram har mer information om ursprunget och även en bild på djuren. Problemet med förpackningen på 240 gram, som är i omröstningen, är att den har en liten yta och att vi inte kunde få med allt vi ville ha med. Det är en grej vi behöver fundera över – vad kan vi göra annorlunda? Speciellt när det kommer till den mindre förpackningen, säger Samuli Eskola och fortsätter:

Läs också: Axfood backar efter matbluffen

– Vi behöver se över hela produktsortimentet och diskutera mycket noggrant om hur konsumenterna upplever våra produkter. Kommunikation verkar vara A och O i den här frågan. Processen är redan igång och vi kommer att fortsätta diskutera saken internt.

De facto ett vilt djur
Efter att finalnomineringarna presenterades av juryn i förra veckan tyckte Polaricas försäljningschef Michael Lundahl att deras produkt inte förtjänade en plats på listan och att kronhjorten som används är vild. Dessutom påpekade han för Expressens näringslivssajt Dina pengar att den svenska kronhjorten inte skulle kunna bära upp produkten, då man även exporterar den.

– När vi kommer till kronhjorten är det de facto ett vilt djur, men det enda vilda djur som man faktiskt kan avla inom hägn. När vi skriver att det är "farmat" så tolkas det som att det inte är vilt. Men på de här farmerna i Nya Zeeland så rör sig djuren i hägn som har enorma ytor, sa Michael Lundahl till sajten.

Över 15 000 röster räknades in
Antipriset ska enligt Äkta vara gå till en produkt som anses vara mest vilseledande under förra året. Till detta årets omröstning hade totalt 65 produkter nominerats i en första omgång, utifrån vilka juryn till finalen plockade ut fem produkter. De drygt 15 000 röster som lagts under året är flest hittills i Äkta varas omröstningar.

Läs också: Polarica reagerar på "matbluff"-nominering

– Jag tror att många har röstat på den för att de inte förväntar sig att det ska vara något lurt med en sådan produkt, säger Äkta varas Björn Bernhardson.

Omröstningen genomfördes på Äkta varas hemsida, och det var jämnt i toppen. Se siffrorna för omröstningen nedan.

1. Polarica Wild Food Kronhjortskav (3 557 röster)
2. Kockens Ekologisk citronpeppar (3 490)
3. Ica Basic Citron (3 418)
4. Banderos Dip sauce guacamole style (2 833)
5. Kiviks musteri Smultron bärdryck (2 216)
Totalt: 15 514 röster
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här öppnar Arla eget flaggskepp

Lämnar Scandi Standards styrelse

Krusbär prisas av Kålrotsakademin

Ny fossilfri barriärförpackning

Nytt testcenter för vatten och livsmedel

Matsmart till Danmark

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Fejkad film förstörde pepparkakor för 10 000 i butik

HK Scan börjar med vegetariskt

På nytt jobb
Carlsberg med ny chef i Danmark

Arlas vd tror på den kooperativa modellen

Lösvikt framtidens trend?

De ska leverera nya processlinjer till Oatly

Laxodlare stäms av amerikanska staten

Förbättrat resultat i Mackmyras tredje kvartal

Hon blir ny vd för Hemköp

Höjd prognos för Rootfruit

Efter 113 år – familjeägt rökeri i konkurs

Max byter kaffeleverantör

2

Fortsatta brister i livsmedelskontrollen

Något billigare mat i oktober

På nytt jobb
Maersks och Carlsbergs tidigare vd ny ordförande på Unilever

Onlinepizza och Hungrig försvinner – går upp i Foodora

USA:s största mjölkproducent ansöker om konkursskydd

Biodiversitet i fokus på Tetra Pak

Rootfruit säkrar miljonavtal

Så hamnade matavfallet i fokus

Efter 20 år i Sverige – Bodystore till Norge

På nytt jobb
Han ska digitalisera Krav

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Storpack för ägg helt utan plast

Norsk skatt kan få laxpriset att skjuta i höjden

Livsmedelsföretagen vill se miljoner till forskning

Nu kommer Coca-Colas hallon

Sjöstrand Coffee ökade intäkterna

Nu ska europeiska varumärken skyddas i Kina

Undersökning: Matavfallspåsar i fruktavdelningen en succé

Se alla Företagens egna nyheter

Spåra ljudkällor viktigt vid forskning om den ideala fläkten

Hur är din hälsa?

Tack till alla besökare på Subcontractor!

Har du koll på din produktion?

Fatpump i hygieniskt utförande

Utveckla ert ledningssystem - Webbinarium 6 december

Spårbarhet uppnås med RFID-teknik!

Så bidrar Superfos till den cirkulära ekonomin

Lenze erbjuder Plug & Produce

Optisk filtrering, vad är det som krävs?

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Floatglas – Materialet som används överallt

Hydroscands nya slangpress underlättar arbetet i fält

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

KIPP ställer ut på Elmia Subcontractor 12-15/11

Dolphin vätskeringvakuumpumpar

Adsorptionstork för livsmedel- samt läkemedelsindustrin

Hydoscands SlangExpress växer i Göteborg

Allen-Bradleys 7 nya säkra I/O moduler förenklar integrering

Lasersvetsning av plast

Industrimässa i Arena Arctica

Ny koncernchef i Hydroscand Group

Lagafors representeras på Cibus Tec i Italien

Kipp pratar om LONG-LOK

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Sänd till en kollega

0.178