Kronhjortskav utsedd till Årets matbluff

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Efter en jämn omröstning placerade sig Polaricas produkt i toppen. Vd:n kommenterar: "Vi behöver lyssna till de som röstat och göra de förbättringar som behövs".

När omröstningen i konsumentorganisationen Äkta varas final för antipriset Årets matbluff avslutades stod Polaricas produkt Kronhjortskav i toppen.

Totalt räknade man ihop 15 514 röster, där det blev ett jämnt race i toppen – kronhjortskavet fick bara 67 fler röster än Kockens citronpeppar.

Äkta varas jury nominerade produkten då man ansåg att tillverkarens namn i kombination med förpackningen leder tankarna till den svenska vildmarken – något som inte stämmer överens med innehållet, vars råvara kommer från farmade kronhjortar på Nya Zeeland.

– Känslan som förpackningen förmedlar skiljer sig från vad den egentligen innehåller, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson i ett pressmeddelande.

"Inte vår mening att vilseleda"
Polaricas vd, Samuli Eskola, säger till Food Supply att man redan är igång med en process för att se över kommunikationen mot kunderna till följd av topplatsen i omröstningen.

– Det känns ju förstås jättetråkigt. Vi har försökt vara ärliga och skrivit direkt på förpackningen att köttet kommer från Nya Zeeland. Det har absolut inte varit vår mening att lura eller vilseleda konsumenterna på något sätt. Nu behöver vi se över och förbättra kommunikationen på förpackningen. Vi behöver lyssna till de som röstat och göra de förbättringar som behövs. säger Samuli Eskola, vd för Polarica, till Food Supply.

Vad kommer ni göra för direkta åtgärder?
– Vi har två storlekar på förpackningen, där den på 500 gram har mer information om ursprunget och även en bild på djuren. Problemet med förpackningen på 240 gram, som är i omröstningen, är att den har en liten yta och att vi inte kunde få med allt vi ville ha med. Det är en grej vi behöver fundera över – vad kan vi göra annorlunda? Speciellt när det kommer till den mindre förpackningen, säger Samuli Eskola och fortsätter:

Läs också: Polarica reagerar på "matbluff"-nominering

– Vi behöver se över hela produktsortimentet och diskutera mycket noggrant om hur konsumenterna upplever våra produkter. Kommunikation verkar vara A och O i den här frågan. Processen är redan igång och vi kommer att fortsätta diskutera saken internt.

De facto ett vilt djur
Efter att finalnomineringarna presenterades av juryn i förra veckan tyckte Polaricas försäljningschef Michael Lundahl att deras produkt inte förtjänade en plats på listan och att kronhjorten som används är vild. Dessutom påpekade han för Expressens näringslivssajt Dina pengar att den svenska kronhjorten inte skulle kunna bära upp produkten, då man även exporterar den.

– När vi kommer till kronhjorten är det de facto ett vilt djur, men det enda vilda djur som man faktiskt kan avla inom hägn. När vi skriver att det är "farmat" så tolkas det som att det inte är vilt. Men på de här farmerna i Nya Zeeland så rör sig djuren i hägn som har enorma ytor, sa Michael Lundahl till sajten.

Över 15 000 röster räknades in
Antipriset ska enligt Äkta vara gå till en produkt som anses vara mest vilseledande under förra året. Till detta årets omröstning hade totalt 65 produkter nominerats i en första omgång, utifrån vilka juryn till finalen plockade ut fem produkter. De drygt 15 000 röster som lagts under året är flest hittills i Äkta varas omröstningar.

Läs också: De här produkterna kan bli ”Årets matbluff”

– Jag tror att många har röstat på den för att de inte förväntar sig att det ska vara något lurt med en sådan produkt, säger Äkta varas Björn Bernhardson.

Omröstningen genomfördes på Äkta varas hemsida, och det var jämnt i toppen. Se siffrorna för omröstningen nedan.

1. Polarica Wild Food Kronhjortskav (3 557 röster)
2. Kockens Ekologisk citronpeppar (3 490)
3. Ica Basic Citron (3 418)
4. Banderos Dip sauce guacamole style (2 833)
5. Kiviks musteri Smultron bärdryck (2 216)
Totalt: 15 514 röster


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ikea återkallar godis – skadedjur upptäcktes hos svenska producenten

En konsument i Irland hittade en död mus i en av godispåsarna – nu återkallas produkten på flera europeiska marknader.

Stadsmissionernas arbete mot matsvinn får miljonstöd

Nutella-kaos kan ge dryga böter

Unilever kan lämna London

Brexit är ett tungt vägande skäl till att Unilever överväger att lämna London och flytta hela huvudkontoret till Rotterdam. Beslutet väntas fattas redan nästa månad, rapporterar nederländsk och brittisk affärspress.

LRF Mjölk i stor omorganisering

Enheten ska knytas närmare LRF i syfte att öka mjölkinvägningen och konsumtionen i landet. En av konsekvenserna är att personalstyrkan halveras.

Karamellmjölk på burk ska utmana läsken

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ifoodbags grundare lämnar företaget

Lägre vinst för Kopparbergs

Tidigare Coop- och Ica-vd föreslås till Lantmännen

12 miljoner ska ta vegankedjan till tvåsiffrigt

Quorns passning till KFC i kycklingkris

Från fiber till "ful" frukt

Rescued fruits nya vd kommer närmast från anläggningsbranschen.

Ny japansk innovation: Banan med ätbart skal

Kan Mongee utmana den allsmäktiga Cavendish-bananen? Inte i dagsläget kanske, då det bara produceras ett hundratal i veckan.

Med sheanöt blir olivoljan "smör"

Tysk expert riggar för superanläggningen

Plastpåsetillverkarens nya ägare också i konkurs

Ännu en konkurs för verksamheten i Rimbo, som gått många turer under det senast året.

Ägg från burhöns förbjuds i franska butiker

Arla ökar starkt på flera områden

Koncernens omsättning upp med cirka 8 procent – främst på grund av högre försäljningspriser.

Små bryggerier tror på sig själva

Lönsamheten för många mikrobryggerier uppges vara låg, enligt en enkätundersökning genomförd av LRF. Samtidigt är framtidstron stark och en stor del tror på snabb vändning.

De är bäst på miljömärkt fisk

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Jubilerande mejeri inviger ny satsning

Bättre resultat för Scandi standard

Lidls danska reklam inför rätta

Jämförelse mellan kedjans egna produkter med andras gick för långt enligt leverantörerna.

Energiombyte på charkfabrik ger flis i dubbel bemärkelse

Näthandel stärker konkurrens

Hemköp vill förbättra sin Karma

Köp i Argentina gör Arla störst på vassle

Åkeri först i Foodhills satsning

Axfood tar kompetens från Coop

Han blir vd för Ingelsta kalkon

Carlsbergs resultat minskade kraftigt

Näthandeln med livsmedel ökade rejält

Food for Progress rekryterar från Krav

Nutella orsakade kaos i Frankrike

Plast i osten – Arla återkallar

Se alla Företagens egna nyheter

Och plötsligt är det vår – Säkra din plats på årets Prodsummit redan nu

Prisgaranti på marknadens bästa maskiner!

Plasthinkar

Teltek håller seminarium/minimässa i Kungälv och Nacka

Testa MK12 märkningsmaskin och få snabbare resultat!

Nyhet till möbler och stolar

Atlas Copco filter - hög kvalitet och låg pris

API PRO Underhållssystem – certifierad partner för SAP-integrationer

Upptäck ebm-papst i applikationer - Kondensorer och kylmedelkylare

AxFlow AB utökar sitt sortiment med pumpar från Johnson Pump

Återvunnen plast

API – AXXOS visar komplett stöd för effektivisering och driftsäkerhet på Underhåll 2018

Grannar till snabbmatsrestauranger slipper oönskad matdoft med ny reningsteknik

Bull Salicath ApS

Tack till de som besökte oss i vår monter!

Lagafors pallar pressen från Skandinaviens ledande juicer och fruktdrycker

Inga känslor i optimerad produktion - kostnadsfri e-bok och webinar

USON Matavfallskvarn - Waste Queen

Vilka är våra kärnkompetenser?

BITO har inrett

Välkommen till Anuga FoodTec 20-23 mars

Nomo ställer ut på Industrimässa i Östersund

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Östersu...

IMA dairy food HASSIA

Nyanställning

Sänd till en kollega

0.268