23948sdkhjf

Rekordår för ekoförsäljningen – igen

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Försäljningen av ekologiska livsmedel i Sverige uppgick i fjol till knappt 28 miljarder kronor. Det innebär en fortsatt ökning, men i långsammare takt.

Även 2017 visade sig bli ett rekordår för ekologiska livsmedel i Sverige. I marknadsbevakaren Ekowebs årliga rapport över försäljningen på svenska ekomarknaden ser man en ökning med 2,5 miljarder kronor till totalt 27,9 miljarder kronor, vilket motsvarar en ökning på 9,8 procent jämfört med förra året.

Det är en lägre ökningstakt än tidigare år – under 2016 ökade försäljningen med 18 procent och året innan dess med 39 procent. Sammanlagt innebär förra årets siffror att värdet på ekomarknaden mer än fyrdubblats under de senaste tio åren.

– Det har pratats om en stagnation på ekomarknaden – visst ökningstakten är lägre, men det är stora ökade volymer som har sålts under året. En tillväxt på nästan 10 procent är mycket i ett sådant stort segment som ekologiskt livsmedel utgör idag, säger Cecilia Ryegård, analytiker och redaktör på Ekoweb.

Inom de olika segmenten ser man bland annat att foodservice ökat starkt under förra året – totalt 15 procent. Det har i sin tur plussat på ekoandelen inom offentliga sektorn, som i dag beräknas till 35 procent. Samtidigt ser man också att näthandeln ligger på en andel någonstans mellan 15-25 procent, vilket är en betydligt större andel än i de fysiska butikerna.

Läs också: Ekologiskt fortsätter att sakta in

Störst andel totalt har Ica, som står för 29 procent av försäljningen. På andra plats kommer Systembolaget, där den ekologiska andelen av försäljningen landade på 12,6 procent.

Läs också: Ekotrenden stannar av

Gällande dagligvarukedjorna uppmärksammar Ekoweb att det inte varit ett lika stort fokus på renodlade ekokampanjer, då konkurrens från till exempel närodlat och klimatsmart tagit större plats. Även om försäljningen ökat hos alla aktörer bjöd 2017 på betydligt lägre ökningstakt än under 2016 – 3 procent i snitt jämfört med fjolårets 18 procent.

För 2018 sätter Ekoweb en prognos om en ökning på cirka 2 miljarder kronor. Sett i ett längre perspektiv beräknar man att ekologiska livsmedel kommer utgöra ungefär 15 procent av den totala försäljningen, då flera stora aktörer på marknaden satt upp långsiktiga mål om en ökad ekoförsäljning.
Mer om: ekologiskt | Ekoweb
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bagerierna som säljer flest semlor

Veg of Lund rullar ut konceptförsäljningsbil

De är Sveriges grönaste varumärken

Innovativa förpackningslösningar

Så har PakMarkas utvecklats till ett ledande företag inom paketering och märkning.

Första baren helt klädd i papper

Peckas nyemitterar igen

Samtidigt avgår företagets vd.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Laktosfritt dubblar Arlas brittiska export

Steffo Törnqvist och matkooperativ i samarbete

Norsk lax ökar sitt klimatavtryck

Miljardaffär i USA efter mejerikonkurs

Max grundare instiftar stort livsmedelspris

Marknadsdomstolen stoppar stor grossistaffär

Net Trading Group tappar i styrelsen

Dryckesbranschen gör gemensam sak för klimatet

Postnord säljer dagligvarulogistiken

Systembolaget stämmer danska vinappen Vivino

Arlas vinst ökade marginellt

Ökad nötslakt och minskad mjölkproduktion

Plast på kartong ett minne blott?

Nestlé satsar på vegansk tonfisk

Vinpriset sjunker globalt

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

17 av 21 olivoljor höll inte måttet

Fiskeriet bygger egen säljkår

Notura byter från metall till kartong

Spendrups cementerar förstaplatsen på Systemet – ökade 9,5 procent

Single-malt veteran i nya kläder

Havredrycksbolag först ut i Uppsala

Vinstökning för Atria – uppåt för kyckling och convenience

Absolut vodka-ägare sänker prognos efter coronoviruset

Ciderguru till Sverige – intresset bland odlarna ökar

Ökad förlust för Peckas naturodlingar – nytt växthus belastar resultatet

Fodi i konkurs: ”Kunde inte trolla med knäna längre”

Sjöstrand Coffee startar försäljning till 8 länder via Amazon

Entreprenörer pitchade idéer – prisades av Coop

Bayn får betala vite för brott mot informationsregler

LRF satsar på digitalisering – går in som delägare

Se alla Företagens egna nyheter

Du kan snabbt och enkelt se att muttrarna är rätt monterade!

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Microspot-lysdioder för exakta utvärderingar!

ebm-papst deltar med två montrar på mässan Mostra Convegno

Teltek expanderar

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

INOXPA hygieniska centrifugalpumpar.

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Värmeåtervinning av tryckluft genom unika ERU

KIPP Kulspärrbultar inom maskinbyggnad och konstruktion.

Framtidens plastpallsystem ger unika fördelar

ICA Maxi Stormarknad i Västervik byter till CO2

Miljöklassindelning underlättar rätt val av fläkt

ebm-papst EC-fläktar i kompakta högeffektugnar

Vakuumpumpar från Busch till kinesiska sjukhus

En kyllösning som ett steg i FN:s klimatrapport för 2030

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Uppsala 12-13/2

Ica Supermarket Brunflo får hållbar kyla

Fatpump i hygieniskt utförande

Hjälp med tryckluftsutvärdering - Ingersoll Rand

Mirit Glas är specialister på glasproduktion

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Uppsala 12-13/2

Öka er lönsamhet med ACS II

Nytt nummer av Beyond Surfaces!

Sänd till en kollega

0.156