23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Svenska kedjor utbildar i Thailand

Branschinitiativ riktat mot migrantarbetare.

Svenska dagligvarukedjor som Ica, Coop och Axfood samt Axfoundation, Martin & Servera, Menigo och Norvida står bakom ett nordiskt branschinitiativ. Målet är att förbättra förhållandena för de många migrantarbetare som jobbar i den thailändska livsmedelsindustrin. I första genom en utbildningssatsning fokuserad på rättigheter.

Fler än tre miljoner migrantarbetare arbetar i dag i den thailändska matindustrin. Trots kritik mot dåliga arbetsförhållanden importerar Europa stora mängder fisk, färdigmat, konserver och torkad frukt från landet.

– Det är positivt att vi tillsammans med andra nordiska livsmedelsföretag har gått samman i ett gemensamt initiativ för mer hållbara leverantörsled. Genom att nå fabriksarbetare och ge dem utbildning kompletterar vi våra ordinarie fabrikskontroller. Det ger förhoppningsvis bättre levnadsvillkor för många migrantarbetare i Thailand, säger de nordiska företagen i ett gemensamt uttalande.

I nästa steg, som delfinansieras av Vinnova, tas en utbildningslösning kring mänskliga rättigheter specifikt för livsmedelsleverantörer i Thailand fram. Utbildningen, som tas fram av QuizzRR beräknas vara klar i september i år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.107