23948sdkhjf

Så ska Löfbergs vinna ungdomarna

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Löfbergs satsar på att nå ungdomarna. Receptet är kalla kaffedrycker, och satsningen koncentreras i det helt nya affärsområdet ”Ready to”.

Det Karlstadbaserade familjeföretaget Löfbergs är av tradition stora på kaffe. Verksamheten har hittills delats upp i tre affärsområden; Retail som säljer till dagligvaruhandeln, Out of home, med målgrupp i hotell, kaféer och servicehandel, samt Private label där man tillverkar kaffe åt andra.

Läs också: Löfbergs har halverat sin klimatpåverkan

Nu drar Löfbergs igång det nya affärsområdet Ready to, där man riktar in sig på unga medvetna personer. Ansvarig för området är Björn Norén, som tidigare bland annat varit ansvarig för Private labelområdet på Löfbergs.

– Det är ett stort steg för Löfbergs att öppna ett helt nytt affärsområde, säger han. Det visar att vi tror på den här marknaden.

Marknaden handlar om kalla drycker med kaffe. Dels de mjölkbaserade Ice-dryckerna som var först ut på marknaden.

– Där har vi lyckats ta 20 procent av marknaden för iskaffe, och har flera nya lanseringar i ECR-fönstret för mejerivaror, säger Björn Norén.

Läs också: Sjöstrand Coffee lanseras hos H&M

Nya varianter på kallbryggt kaffe är också på gång för lansering.

– Trenden med kallbryggt kaffe är stor i länder som USA, Japan och Storbritannien. Vi tror det kommer starkt här också.Vi var först med att ta cold brew-trenden till Sverige, säger Björn Norén.

De nya produkterna kommer att säljas till både dagligvaruhandel, servicehandel och kaféer.

– Dagligvaruhandeln är jätteviktig för oss. Där vill vi verkligen slå på stora trumman, säger Björn Norén.

Läs också: Räddat "svinnkaffe" blir ny vild blandning

För att göra det och för att sätta tryck på nyheterna satsar Löfbergs på en egen säljkår för det nya segmentet. Företaget har tecknat ett samarbetsavtal med Sales Support, som ska jobba med försäljningen av Ready to-produkterna.

– Vi har också rekryterat en ny försäljningschef från Froosh, och internrekryterat en ny internationell försäljningschef, berättar Björn Norén.

En annan ny produktlinje är funktionellt vatten med koffein.

– Det kommer bara att vara naturliga ingredienser och en kort innehållsförteckning, säger Björn Norén.

Läs också: Löfbergs köper mark av Coop Värmland

Allt för att leva upp till företagets kärnvärden som naturligt, hälsosamt och gott.
Det nya segmentet med den unga målgruppen är också mer trendkänslig än traditionella kaffedrickare.

– Vi räknar med att ha en hög lanseringstakt med nya produkter, säger Björn Norén. Vi backar också upp med varumärkes- och produktutveckling.

Han tror att den nya kategorin med kalla kaffedrycker kommer att kunna växa minst 20 procent under året.

– Och då vill vi vara med och bidra till tillväxten med lönsamhet och försäljning.

För att bygga på trenden mot mer naturligt och hälsosamt har Löfbergs också förvärvat Karlstadföretaget RNT Nutrition, med varumärket Super Bonobo.

– Det tillverkar snacks; rawbars och rawbollar som bland annat säljs mycket i kassalinjen, säger Björn Norén.

Mer om: Kaffe | Löfbergs
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Efter Arlabråket – Oatly byter tillfälligt ut namn på förpackningar

Pizzakedjan Domino's lämnar Sverige

Löjfisket är slut för i år

Läsk- och glassföretag i konkurs efter 25 år

Leverantör av maskiner till nöjesfält och butiker stänger ner.

På nytt jobb
Axfood rekryterar ny IR-chef

Ny social matbutik i Skellefteå

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Norska mjölkproduktionen ska minska med 100 miljoner liter

Bageriet flyttar in på Ica

"Fem ton grön fisk i disk"

Rootfruit satsar miljoner på ny produktionslinje

Brexit gör så att skörden ruttnar bort

Fortsatt torskfiskestopp i östra Östersjön

På nytt jobb
Ny IT-chef på Paulig

Hello Fresh höjer prognosen – går bättre än väntat

Stockholmsföretag flyttar produktionen till Småland

1

För andra gången på 28 år – alkoholfri öl vann mässpris

Uppsalaföretag startar egen butik

På nytt jobb
Ny vd på finska Salico och Snackpoint

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Världens första ölflaska i papper

Picard bygger om alla butiker och öppnar nya: ”Mer premiumkänsla”

Nya ägaren Knut Faremo räknar med vinst inom 1-2 år: ”Picard har en mycket stor potential”, säger han.

Yoghurt i klimatsmart bägare

Livsmedelspåse med kemiskt återvunnen plast

HK Scan tar initiativ för klimatet

Fåddman investerar och satsar på export

På nytt jobb
Carlsberg får ny kommersiell direktör

Matpriserna sjönk i september

Matsvinnet ökar – så ska branschen tackla problemet

På nytt jobb
Bergendahls rekryterar från Atria

Arlas klimatmål godkänns

De får oljeorder på 50 miljoner

Svårt att hitta hållbart kött

Atria satsar miljarder på kyckling

Gränshandeln säkrad: sockerskatten består

Nyhléns Hugosons satsar på AI

På nytt jobb
Ny vd för varumärkena Finax och Björnekulla

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar kyla kyler glassen

Nomo på industrimässa i Borlänge

Webinarium - Få struktur på ditt hållbarhetsarbete! 25/10

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Borlänge 16-17 oktober

Är er verksamhet framtidssäker?

Test av räknare i vårt showroom.

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Borlänge 16-17 oktober

Spårbarhet inom tillverkning - Mer än bara RFID och streckkod!

Fem av ebm-papst drivenheter i unik maskin för torrisblästring

Balluff Machine Vision konfigurationsverktyg, har du provat det än?

ebm-papst hjälper industrin att både automatisera och kyla känslig elektronik

Certifiering av utrustning i farliga miljöer.

Begränsa bakterietillväxten med temperaturreglering

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Robusta produkter från oss på Balluff!

Integral smart för sjukhussängar

(Plast)avfall i havet – de rätta lösningarna är de viktigaste

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

För extrema miljöer!

Hygienslussar

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

Övervakning i realtid görs enkelt!

ebm-papst ställer ut på Svenska Kyl & Värmepumpdagen 2019

Produktnyhet Arbetsstyckestabilisator från KIPP

Sänd till en kollega

0.171