23948sdkhjf

Så ska Löfbergs vinna ungdomarna

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Löfbergs satsar på att nå ungdomarna. Receptet är kalla kaffedrycker, och satsningen koncentreras i det helt nya affärsområdet ”Ready to”.

Det Karlstadbaserade familjeföretaget Löfbergs är av tradition stora på kaffe. Verksamheten har hittills delats upp i tre affärsområden; Retail som säljer till dagligvaruhandeln, Out of home, med målgrupp i hotell, kaféer och servicehandel, samt Private label där man tillverkar kaffe åt andra.

Läs också: Litet kaffeföretag vände under corona – inleder stort avtal med Lidl

Nu drar Löfbergs igång det nya affärsområdet Ready to, där man riktar in sig på unga medvetna personer. Ansvarig för området är Björn Norén, som tidigare bland annat varit ansvarig för Private labelområdet på Löfbergs.

– Det är ett stort steg för Löfbergs att öppna ett helt nytt affärsområde, säger han. Det visar att vi tror på den här marknaden.

Marknaden handlar om kalla drycker med kaffe. Dels de mjölkbaserade Ice-dryckerna som var först ut på marknaden.

– Där har vi lyckats ta 20 procent av marknaden för iskaffe, och har flera nya lanseringar i ECR-fönstret för mejerivaror, säger Björn Norén.

Läs också: Löfbergs bildar dotterbolag i grannlandet

Nya varianter på kallbryggt kaffe är också på gång för lansering.

– Trenden med kallbryggt kaffe är stor i länder som USA, Japan och Storbritannien. Vi tror det kommer starkt här också.Vi var först med att ta cold brew-trenden till Sverige, säger Björn Norén.

De nya produkterna kommer att säljas till både dagligvaruhandel, servicehandel och kaféer.

– Dagligvaruhandeln är jätteviktig för oss. Där vill vi verkligen slå på stora trumman, säger Björn Norén.

Läs också: Mobilt baristateam att hyra

För att göra det och för att sätta tryck på nyheterna satsar Löfbergs på en egen säljkår för det nya segmentet. Företaget har tecknat ett samarbetsavtal med Sales Support, som ska jobba med försäljningen av Ready to-produkterna.

– Vi har också rekryterat en ny försäljningschef från Froosh, och internrekryterat en ny internationell försäljningschef, berättar Björn Norén.

En annan ny produktlinje är funktionellt vatten med koffein.

– Det kommer bara att vara naturliga ingredienser och en kort innehållsförteckning, säger Björn Norén.

Läs också: Löfbergs vd invald i europeisk branschorganisation

Allt för att leva upp till företagets kärnvärden som naturligt, hälsosamt och gott.
Det nya segmentet med den unga målgruppen är också mer trendkänslig än traditionella kaffedrickare.

– Vi räknar med att ha en hög lanseringstakt med nya produkter, säger Björn Norén. Vi backar också upp med varumärkes- och produktutveckling.

Han tror att den nya kategorin med kalla kaffedrycker kommer att kunna växa minst 20 procent under året.

– Och då vill vi vara med och bidra till tillväxten med lönsamhet och försäljning.

För att bygga på trenden mot mer naturligt och hälsosamt har Löfbergs också förvärvat Karlstadföretaget RNT Nutrition, med varumärket Super Bonobo.

– Det tillverkar snacks; rawbars och rawbollar som bland annat säljs mycket i kassalinjen, säger Björn Norén.

Mer om: Kaffe | Löfbergs
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ålfiskeförbudet fortsätter

Litet kaffeföretag vände under corona – inleder stort avtal med Lidl

SIA Glass designar för återanvändning

Atrias grillar på finska bibliotek

Hon är ny i Svenskmärknings styrelse

Även råvaror i Urban Delis nya webbutik

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Den platta vinflaskan gör entré

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Coca-Cola med egen veganmjölk

HK Scans utbildning gav jobb direkt

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Ny vd för Trensums Food

Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Matsmart planerar att kränga Paolos-produkter

Har direktkontakt med ägaren av varumärket.

Därför föredrar konsumenten pappersförpackningar

Ny vd för Peckas naturodlingar

Orkla lanserar lättåtervunnen skål

Pändy ger synergier för Bayn som vill förvärva mer

Gateau öppnar nytt – på nätet

Energidryck tar järnvägen till kunderna

Mathem inviger nytt lager – har fördubblat kapaciteten

De första leveranserna sker i dag.

Rootfruit sänker prognosen på grund av corona

Siljans Chark i konkurs

Veg of Lund skiftade försäljningen – omsättningen sjönk med 92 procent

Så gör butikerna med Paolos produkter

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Hållbarhetscertifierad mat tappar marknadsandelar

Västerbottensost + Max = sant

AI ska minska svinnet i växthuset

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet

Savolax med nya ägare och fördubblat mål

Matsmart hittar nya partners i krisen

Frosten slår hårt mot odlarna

Anrikt bageri i konkurs

De tar upp kampen efter Gefleortens nedläggning

Kraftigt minskad inflation – men priset på mat ökar

Se alla Företagens egna nyheter

SMART; stilla, stabil och sparsam - och oljefri!

Hydroscand investerar i rörbockningsverksamhet

Ökad efterfrågan av mobil slangservice i kristid

Specialanpassad 3-banig Teltek C80 checkvåg

Lasersvetsning av plast

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Ny hygienisk pump från Waukesha Cherry-Burrell

Lasergivare med IO-Link och omgivningsljusundertryckning.

Underhåll av tryckluftssystemet livsmedelsindustrin

Nytt samarbete med Hitachi

Fatpump i hygieniskt utförande

Färre lyft, fler aromer

Var med på vår virtuella mässa 27-28 maj!

Mobil Lågtrycksenhet – LWP-M II

Praktiska förpackningar till desinficerande våtservetter

Akut produktion av desinfektionsmedel med hjälp av Busch

Lenze webinar idag om framtidssäkra automationssystem

Letar du också efter bra möjligheter? Ta en Gemba-promenad!

Video på en 4-banig Checkvåg

Maskinsäkerhet: Gratis online-utställning och konferenser

NYHET: Wilden SafeGuard fjärrövervakning och varningssystem

Härdat glas - en stark lösning från Mirit Glas

Nyinstallation till Coop i Trollhättan

Mirit Glas är specialister på glasproduktion

Sänd till en kollega

0.172