Så ska Löfbergs vinna ungdomarna

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Löfbergs satsar på att nå ungdomarna. Receptet är kalla kaffedrycker, och satsningen koncentreras i det helt nya affärsområdet ”Ready to”.

Det Karlstadbaserade familjeföretaget Löfbergs är av tradition stora på kaffe. Verksamheten har hittills delats upp i tre affärsområden; Retail som säljer till dagligvaruhandeln, Out of home, med målgrupp i hotell, kaféer och servicehandel, samt Private label där man tillverkar kaffe åt andra.

Läs också: Lägsta kaffepriset på mer än två år

Nu drar Löfbergs igång det nya affärsområdet Ready to, där man riktar in sig på unga medvetna personer. Ansvarig för området är Björn Norén, som tidigare bland annat varit ansvarig för Private labelområdet på Löfbergs.

– Det är ett stort steg för Löfbergs att öppna ett helt nytt affärsområde, säger han. Det visar att vi tror på den här marknaden.

Marknaden handlar om kalla drycker med kaffe. Dels de mjölkbaserade Ice-dryckerna som var först ut på marknaden.

– Där har vi lyckats ta 20 procent av marknaden för iskaffe, och har flera nya lanseringar i ECR-fönstret för mejerivaror, säger Björn Norén.

Läs också: Selecta premiärsäljer från egna rosteriet

Nya varianter på kallbryggt kaffe är också på gång för lansering.

– Trenden med kallbryggt kaffe är stor i länder som USA, Japan och Storbritannien. Vi tror det kommer starkt här också.Vi var först med att ta cold brew-trenden till Sverige, säger Björn Norén.

De nya produkterna kommer att säljas till både dagligvaruhandel, servicehandel och kaféer.

– Dagligvaruhandeln är jätteviktig för oss. Där vill vi verkligen slå på stora trumman, säger Björn Norén.

Läs också: Lavazza håvar in viktig kund

För att göra det och för att sätta tryck på nyheterna satsar Löfbergs på en egen säljkår för det nya segmentet. Företaget har tecknat ett samarbetsavtal med Sales Support, som ska jobba med försäljningen av Ready to-produkterna.

– Vi har också rekryterat en ny försäljningschef från Froosh, och internrekryterat en ny internationell försäljningschef, berättar Björn Norén.

En annan ny produktlinje är funktionellt vatten med koffein.

– Det kommer bara att vara naturliga ingredienser och en kort innehållsförteckning, säger Björn Norén.

Läs också: Kaffebolag måste varningsmärka i Kalifornien

Allt för att leva upp till företagets kärnvärden som naturligt, hälsosamt och gott.
Det nya segmentet med den unga målgruppen är också mer trendkänslig än traditionella kaffedrickare.

– Vi räknar med att ha en hög lanseringstakt med nya produkter, säger Björn Norén. Vi backar också upp med varumärkes- och produktutveckling.

Han tror att den nya kategorin med kalla kaffedrycker kommer att kunna växa minst 20 procent under året.

– Och då vill vi vara med och bidra till tillväxten med lönsamhet och försäljning.

För att bygga på trenden mot mer naturligt och hälsosamt har Löfbergs också förvärvat Karlstadföretaget RNT Nutrition, med varumärket Super Bonobo.

– Det tillverkar snacks; rawbars och rawbollar som bland annat säljs mycket i kassalinjen, säger Björn Norén.

Mer om: Kaffe | Löfbergs


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Optifreeze i stort avsiktsavtal

Stora brister hos osttillverkare ledde till säljförbud på plats

Inspektör om bristerna i produktionslokalerna: ”Det var det värsta jag sett”.

Lagerköp ska säkra tillväxt för Kavli

Butiker slopar utländskt kött i torkan

"Hedervärt", säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) om initiativet.

Grossist i Sundsvall förbjuds att släppa ut livsmedel

680 000 Marine harvest-laxar på flykt

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ostföretag lägger ner för att satsa

Tre butiker ska bli två när Norins ost lägger mer fokus på grossistverksamhet och näthandel.

Miljontals flaskor spanskt vin under falsk fransk flagg

Fynd i fransk bedrägeriutredning orsakar vinskandal – cirka 7 miljoner liter billigare spanskt vin såldes som franskt.

Förpackningsmiss tvingar Coop till återkallelse

Bucht om torkan: "Mycket allvarlig situation"

Regeringen samtalar med EU-kommissionen om möjligheten om att få krisstöd. "Det handlar om att vända på alla stenar", säger landsbygdsministern.

Svensk cater utökar i Malmö

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Snacksföretag slår sina påsar ihop

En avsiktsförklaring om ett samgående mellan Rootfruit och Exotic snacks är undertecknat – tillsammans vill man bli marknadsledare inom premiumsnacks.

Handelsspänningar sänker matpriser

Många slakterier fullbokade året ut

Regeringen: Mer vildsvinskött till folket

Västkustens musselodlingar stängs efter giftlarm

Nervgiftsproducerande alger har ökat snabbt – Livsmedelsverket stänger ner odlingar tills vidare.

Grossisten ska utreda om återkallade jordgubbar

Menigo om jordgubbarna: "Vi ser detta som en mycket allvarlig händelse och kommer att följa upp och utreda det inträffade".

Lägsta kaffepriset på mer än två år

Svenska foodtechbolaget i ny investeringsrunda

Ecoliving vill ta in upp till 3 miljoner kronor inför lansering av nordiskt odlad quinoa.

Polska jordgubbar bakom utbrott av hepatit A

Totalt 13 personer i södra Sverige har smittats av samma typ av hepatit A-virus – nu återkallar Menigo jordgubbarna.

Värmen tvingar mejeri till minskad glassproduktion

Nomo utökar genom norskt köp

Genom ett förvärv av norska rullningslager- och transmissionsleverantören Rotek etablerar man sig nu i Norge.

Stoppad lastbil körde 1,5 ton kött okylt

På nytt jobb
Kavli värvar Orkla-direktör

"Nordens bästa" – nu går stjärnkrogen Esperanto i konkurs

Fyra nya till Organic Sweden

Axfood och Lidl naggar på Coop

Max lanserar klimatpositiva burgare

Två graders skillnad – nu förstörs kött för miljoner

Grillkedja förlänger med Menigo

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Triumf glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande för Fiskbranschen

Se alla Företagens egna nyheter

IMA dairy food ERCA

SSI SCHÄFER realiserar high-tech distributionscenter för IKEA

Nya produktkatalogen för standard- och fixturelement har äntligen kommit!

Update nr 32 ute nu

Ny kvalitetsansvarig hos Hallins Production AB

Bull Salicath ApS

Flygande start för KUKA smartPAD-2 – smidigare hårdvara.

Lagafors gjorde processen kort på kvalitetsinriktat slakteri

Följ loppet minut för minut

Sommarkampanj Lagerlådor

IMA dairy food HASSIA

Dansk härdningsteknik til rostfritt stål lösa utmaningar hos MAN Diesel & Turbo.

Lagafors stöttar teamet från Rynkeby både i cykelsadeln och på juicefabriken i Danmark

Vårt ständigt växande serviceteam utökas igen...

Borgeby Fältdagar 27-28 juni

IMA dairy food GASTI

Skyddsgrindssystemet PSENmlock - nu med nödöppning och seriekoppling

Maskinsäkerhet: Hitta rätt produkt med några få klick!

Din förpackningsavdelning

Seminarie i Norge

NOVOnox Hygienic

AF Packaging Solutions

Plockstationer & Lean Ställage TRILOGIQ

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Snabba leveranser, fri retur och hög service

Sänd till en kollega

0.273