23948sdkhjf

Så ska Löfbergs vinna ungdomarna

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Löfbergs satsar på att nå ungdomarna. Receptet är kalla kaffedrycker, och satsningen koncentreras i det helt nya affärsområdet ”Ready to”.

Det Karlstadbaserade familjeföretaget Löfbergs är av tradition stora på kaffe. Verksamheten har hittills delats upp i tre affärsområden; Retail som säljer till dagligvaruhandeln, Out of home, med målgrupp i hotell, kaféer och servicehandel, samt Private label där man tillverkar kaffe åt andra.

Läs också: Lägsta kaffepriset på mer än två år

Nu drar Löfbergs igång det nya affärsområdet Ready to, där man riktar in sig på unga medvetna personer. Ansvarig för området är Björn Norén, som tidigare bland annat varit ansvarig för Private labelområdet på Löfbergs.

– Det är ett stort steg för Löfbergs att öppna ett helt nytt affärsområde, säger han. Det visar att vi tror på den här marknaden.

Marknaden handlar om kalla drycker med kaffe. Dels de mjölkbaserade Ice-dryckerna som var först ut på marknaden.

– Där har vi lyckats ta 20 procent av marknaden för iskaffe, och har flera nya lanseringar i ECR-fönstret för mejerivaror, säger Björn Norén.

Läs också: Kaffebolag måste varningsmärka i Kalifornien

Nya varianter på kallbryggt kaffe är också på gång för lansering.

– Trenden med kallbryggt kaffe är stor i länder som USA, Japan och Storbritannien. Vi tror det kommer starkt här också.Vi var först med att ta cold brew-trenden till Sverige, säger Björn Norén.

De nya produkterna kommer att säljas till både dagligvaruhandel, servicehandel och kaféer.

– Dagligvaruhandeln är jätteviktig för oss. Där vill vi verkligen slå på stora trumman, säger Björn Norén.

Läs också: Löfbergs förlänger långvarigt sponsoravtal

För att göra det och för att sätta tryck på nyheterna satsar Löfbergs på en egen säljkår för det nya segmentet. Företaget har tecknat ett samarbetsavtal med Sales Support, som ska jobba med försäljningen av Ready to-produkterna.

– Vi har också rekryterat en ny försäljningschef från Froosh, och internrekryterat en ny internationell försäljningschef, berättar Björn Norén.

En annan ny produktlinje är funktionellt vatten med koffein.

– Det kommer bara att vara naturliga ingredienser och en kort innehållsförteckning, säger Björn Norén.

Läs också: Selecta premiärsäljer från egna rosteriet

Allt för att leva upp till företagets kärnvärden som naturligt, hälsosamt och gott.
Det nya segmentet med den unga målgruppen är också mer trendkänslig än traditionella kaffedrickare.

– Vi räknar med att ha en hög lanseringstakt med nya produkter, säger Björn Norén. Vi backar också upp med varumärkes- och produktutveckling.

Han tror att den nya kategorin med kalla kaffedrycker kommer att kunna växa minst 20 procent under året.

– Och då vill vi vara med och bidra till tillväxten med lönsamhet och försäljning.

För att bygga på trenden mot mer naturligt och hälsosamt har Löfbergs också förvärvat Karlstadföretaget RNT Nutrition, med varumärket Super Bonobo.

– Det tillverkar snacks; rawbars och rawbollar som bland annat säljs mycket i kassalinjen, säger Björn Norén.

Mer om: Kaffe | Löfbergs
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svårt att återvinna spökgarn

Det är komplicerat och dyrt att materialåtervinna spökgarn som bärgats ur havets djup.

Historiskt låg skörd av matpotatis

Till och med i jämförelse med krisåren 1867 och 1899.

Fairtrade höjer minimipris på kakao

Mer pengar direkt till odlarna.

Nu har 2018 års jordbrukarstöd börjat betalas ut

Totalt 6,7 miljarder ska betalas ut.

75 procent av böndernas inkomst torkade bort

"Vi ser nu företagare inom det gröna näringslivet som tvingats i konkurs på grund av torkans konsekvenser"

Så många vill köpa sin julskinka utan nitrit

"KRAV-märkta grisar har högre djurvälfärd än de flesta andra"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Lägsta matpriserna på två år

Designriktlinjer för rPet i livsmedelstråg

Debatt
Ekologisk odling och klimat

"Maten och jordbruket står för en tredjedel av konsumtionens klimatbelastning och här behövs genomgripande förändringar nu", skriver Artur Granstedt, docent i ekologisk odling.

Ny vd på Doggy

Dansk juice och asiatiskt till Gallerian

Stora utmaningar med ursprungsmärkning av kött och fisk på restaurang

Axfoods grepp – robotar fixar bemanningen

Halverade felmarginal när Mat.se låter AI bestämma beställning och bemanning.

Ökade krav på prishöjningar

Vinner hederspris vid Allt Om Vins "Årets Vinare"

"Vi har många att tacka på vägen för det här priset och hoppas kunna leva upp till de förväntningar som ett sådant här pris också innebära. Tack"

Brott mot livsmedelslagen kan ge fängelse

Energidryck kan komma att begränsas

Lantmännen Lantbruk på väg mot en helt fossilfri produktion

"Förutsättningarna är goda för att allt ska gå enligt plan"

100 procent hållbar choklad från Fazer till jul

Här möter livsmedelsförpackningen framtiden

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Ny vd för Indevex Watertech

Kommer närmast från en tjänst med fokus på support och problemlösning i livsmedelsindustrin.

Klartecken för ny Lidl i centrum

Inspirerat av spanska saluhallar

Dole säljer i Sverige och Finland

Lanserar ersättning för plastsugrör

Bayns sockerersättare i choklad som säljs i svenska butiker

Priserna fortsätter att dala

Orkla säljer Mrs Cheng’s till Continental Foods

Nya matkoncept till Täby centrum

Anrik lanthandel lägger ner

Jäst gör fiskfoderolja av halm

Han är ny vd på Sales Support

Kavlis medarbetare delar ut miljonbelopp till välgörenhet

Matsmart retirerar från Norge

Delicato byter säljbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar installation i Coop Dals Ed

God Jul & Gott Nytt År

God jul och gott nytt år till er alla

Önskar vi på KIPP Scandinavia AB

God Jul

Hög miljömedvetenhet när City Gross öppnade i Eskilstuna

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

New In-Sight 9912 from Cognex

Mirit Glas erbjudar rundat glas

IMA DAIRY & FOOD Benhil är förhandlad av Bull Salicath ApS

USON Ultimato ® matavfallssystem

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Eurolådor

Konfigurerbara säkerhetsreläer - nu även med simulering offline

Synglas från Mirit Glas till process industrin

Ytterligare en ny Servicetekniker till Lagaforsteamet

Nytt fryslager åt GB-Grossisten

Kombinera fritt med nästa generations modulära drivsystem

Naturliga köldmedel i kylanläggningar ställer krav på säkra fläktar

IMA DAIRY & FOOD Erca är förhandlad av Bull Salicath ApS

Trevlig helg

Energieffektiva fläktar för kylkabinett på stormarknader

EC-fläktar som styrs via MODBUS kan på sikt bli självlärande med hjälp av A...

ebm-papst tar GreenTech till en ny nivå och lanserar GreenIntelligence

Mirit Glas har ett av det största och mest välsorterade utbud av glasrör oc...

Sänd till en kollega

0.128