23948sdkhjf

Så ska Löfbergs vinna ungdomarna

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Löfbergs satsar på att nå ungdomarna. Receptet är kalla kaffedrycker, och satsningen koncentreras i det helt nya affärsområdet ”Ready to”.

Det Karlstadbaserade familjeföretaget Löfbergs är av tradition stora på kaffe. Verksamheten har hittills delats upp i tre affärsområden; Retail som säljer till dagligvaruhandeln, Out of home, med målgrupp i hotell, kaféer och servicehandel, samt Private label där man tillverkar kaffe åt andra.

Läs också: Lägsta kaffepriset på mer än två år

Nu drar Löfbergs igång det nya affärsområdet Ready to, där man riktar in sig på unga medvetna personer. Ansvarig för området är Björn Norén, som tidigare bland annat varit ansvarig för Private labelområdet på Löfbergs.

– Det är ett stort steg för Löfbergs att öppna ett helt nytt affärsområde, säger han. Det visar att vi tror på den här marknaden.

Marknaden handlar om kalla drycker med kaffe. Dels de mjölkbaserade Ice-dryckerna som var först ut på marknaden.

– Där har vi lyckats ta 20 procent av marknaden för iskaffe, och har flera nya lanseringar i ECR-fönstret för mejerivaror, säger Björn Norén.

Läs också: Löfbergs investerar 200 miljoner

Nya varianter på kallbryggt kaffe är också på gång för lansering.

– Trenden med kallbryggt kaffe är stor i länder som USA, Japan och Storbritannien. Vi tror det kommer starkt här också.Vi var först med att ta cold brew-trenden till Sverige, säger Björn Norén.

De nya produkterna kommer att säljas till både dagligvaruhandel, servicehandel och kaféer.

– Dagligvaruhandeln är jätteviktig för oss. Där vill vi verkligen slå på stora trumman, säger Björn Norén.

Läs också: Löfbergs går in i kombuchaföretag

För att göra det och för att sätta tryck på nyheterna satsar Löfbergs på en egen säljkår för det nya segmentet. Företaget har tecknat ett samarbetsavtal med Sales Support, som ska jobba med försäljningen av Ready to-produkterna.

– Vi har också rekryterat en ny försäljningschef från Froosh, och internrekryterat en ny internationell försäljningschef, berättar Björn Norén.

En annan ny produktlinje är funktionellt vatten med koffein.

– Det kommer bara att vara naturliga ingredienser och en kort innehållsförteckning, säger Björn Norén.

Läs också: Selecta premiärsäljer från egna rosteriet

Allt för att leva upp till företagets kärnvärden som naturligt, hälsosamt och gott.
Det nya segmentet med den unga målgruppen är också mer trendkänslig än traditionella kaffedrickare.

– Vi räknar med att ha en hög lanseringstakt med nya produkter, säger Björn Norén. Vi backar också upp med varumärkes- och produktutveckling.

Han tror att den nya kategorin med kalla kaffedrycker kommer att kunna växa minst 20 procent under året.

– Och då vill vi vara med och bidra till tillväxten med lönsamhet och försäljning.

För att bygga på trenden mot mer naturligt och hälsosamt har Löfbergs också förvärvat Karlstadföretaget RNT Nutrition, med varumärket Super Bonobo.

– Det tillverkar snacks; rawbars och rawbollar som bland annat säljs mycket i kassalinjen, säger Björn Norén.

Mer om: Kaffe | Löfbergs
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Utvecklingsmarknader lyfte Unilever och Nestle

"Enorm potential med havren som råvara"

Mats Liedholm vd på Fazer Sverige berättar i Chefsintervjun om hur anrika företag blir innovativa och om hur fler borde testa att jobba på Ica.

Keso i ny förpackning

Kvinnan bakom tallriksmodellen: "Livsmedelsverket är alldeles för flata"

Njie köper Sveriges största hinderbana i stadsmiljö

Bättre än väntat för Pepsi

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Anamma med ny plattform - recept blir till färdig matkasse

Han får fängelse för hästköttsskandalen

Fler butiker börjar med komposterbara påsar

Världsrekord i whiskyprovning

Guinness World Records har godkänt rekordet.

En tredjedel av den svenska potatisen har försvunnit

De tävlar om att uppdatera kostråden

1

Ägg ökar - men inte de Krav-märkta

Pilotprojekt ska göra bönder koldioxidneutrala

Köttföretag får böta efter sågolycka

De slopar burägg i EMV

Trendbrottet: Vi äter mer fisk

Picadeli fortsätter expandera

Slakteri skållade levande kycklingar

Vill korta livsmedelskedjorna – Livsmedelsverket utlyser miljoner

Atria satsar på Lönneberga – går in i nya kategorier

Priserna stod stilla under mars

Menigo köper ut Arla

Hälsingestintan i samarbete med Glada utegrisar

Änglamark och Lantmännen hållbarast i branschen

Kafferabatt minskar engångsmuggar

"Larvigt" bröd en succé i Norge

Picadeli tar bort knivarna – och lanserar nytt protein

Orkla köper bagerileverantör

Coopbutik levererar svinnmat till finmiddag

Efter köttkrig – restauranggrossist i konkurs

Reitan ser kraftigt minskat resultat

Gateau poppar upp hos H&M i påsk

På nytt jobb
Han blir inköpsansvarig på Urban Deli

På nytt jobb
Ny marknadschef på Pernod Ricard

Tre blir ett - certifieringsbolag går ihop

Se alla Företagens egna nyheter

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Sänk kostnaderna med Balluffs in-/utgångshubbar och IO-Link teknik!

Varför använda mikrovågsgivare?

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

Innovation inom livsmedelsindustrin!

Reducerad utvecklingstid och ökad produktivitet för maskinbyggare

Hållbara lösningar: RPC Superfos-hink i toppkvalitet med återvunnen plast

USON Matavfallskvarn - Waste Queen

Vad är egentligen en Logimat?

-Hur kan IO-Link öka prestandan i ert nätverk?

Mirit Glas framställer kemiskt härdat glas till industrier

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Norrköping 10-11 april

Försäkra dig om att du inte har några fula fiskar i ditt sortiment

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Lenze har medverkat på Hannover mässan med spännande nyheter

Vässa era interna revisioner - Webinarium 26/4

Webinar Motion Analyzer Online Tool

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Norrköping 10-11 april

Alla behöver en hylla

ebm-papst fläktar AxiCool kyler nytt distributionscenter i Kapstaden

Nomo investerar i en lagerautomat

Träffa AxFlow i Norrköping 10-11 april 2019

TREFA marshmallow-linje

Politiker på besök hos RPC Superfos Ja tack till en mer nyanserad plastdeba...

Mirit Glas leverar glasrör och glasstavar

Sänd till en kollega

0.164