23948sdkhjf

Blekinge delikatesser snart i hamn med nya investeringar

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Nya linjer ska öka produktionskapaciteten för både sallad och majonnäs. Vd om investeringarna: "Det är tack vare att moderbolaget satsar på oss".

Livsmedelsproducenten Blekinge delikatesser, som under 2016 köptes upp av tyska storföretaget Wernsing group, har under de senaste åren satsat på nya investeringar i fabriken i Karlshamn.

Med investeringar på cirka 24 miljoner kronor har man nu installerat nya linjer för majonnäs och sallad, där den senaste linjen just nu testas – förhoppningen är att den ska vara redo för full produktion i slutet av månaden. Samtidigt bygger man även ett nytt kylrum på cirka 400 kvadratmeter.

Redan i januari 2017 stod den första delen av investeringen klar, i form av en majonnäslinje. Den andra linjen, som alltså nu också är på plats, kommer att producera bland annat rotfrukts- och skaldjurssallader.

Totalt innebär investeringarna att man ökar kapaciteten med omkring 20-25 procent – samtidigt har man ökat effektiviteten och automatiserat mer. Till följd har det inneburit att personalstyrkan ökat från 22 till 24 anställda.

Framförallt har man gjort investeringarna för att kunna stå bättre rustade gentemot kundernas behov, säger Blekinge delikatessers vd Tony Bay till Food Supply. I dagsläget producerar man ett 40-tal produkter som EMV, utöver det egna varumärket.

– Det har gått mer och mer emot EMV, säger Tony Bay, och fortsätter:

– Ska vi klara av kundernas ökande volymer så måste vi investera i nytt. En stor del av den tidigare maskinparken var gammal och behövde rustas upp. I samband med att vi rustat upp har vi även kunnat öka kapaciteten. Till exempel robotar, det har vi aldrig haft innan, säger Tony Bay om de nya robotstyrda packningslinjerna.

Är det en direkt följd av att ni köptes upp av Wernsing group som ni har kunnat göra de här investeringarna?

– Ja, det är tack vare att moderbolaget satsar på oss, säger Tony Bay.

Jämfört med 2016 års omsättning på 76 miljoner kronor beräknar Tony Bay att Blekinge delikatesser ökat till 106 miljoner under fjolåret, vilket till stor del beror på att man tagit in en storkund. Det i sig är också en av anledningarna till att den nya majonnäslinjen installerades och företaget ser att majonnästillverkningen nästan fördubblades tack vare detta.

Resultatet, där man beräknar gå jämt upp, hade man hoppats skulle vara bättre, men förhoppningen är att investeringarna ska ge ett bättre resultat under 2018.

– Det var tufft förra året med extrakostnader på grund av underhåll och att vi fick ta in extrapersonal, och det var det som gjorde att vi inte gick så bra som vi hoppats. Delvis beror det på att vi inte hade tillräcklig kapacitet, därav ökar vi nu för att kunna möta kundernas behov.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ökad ekologisk konsumtion - inte nödvändigtvis dyrare

Norrmejerier med ny säljpartner – riktad mot Ica

Västerbottensost blir dokumentär

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Kiviks Musteri skippar sugrören

Oumph håvade in priser i London

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ätbar bioplast från äpple- och apelsinrester

Snart kan du äta upp engångsmuggen som efterrätt.

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Orklas vd avgår

De startar nätmatsmarknad i Malmö

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

Alkoglass – endast på systemet

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Efter dödsfall – då hålls rättegången mot Atria

Cloetta satsar 100 miljoner på fabriker

Produktionen av ekomjölk fortsätter öka

Här är Årets rätt – av Årets kock

På nytt jobb
Han blir Cloettas nya lösviktschef

Santa Maria startar egen kryddmarknad

Ungas matval styrs av värderingar

Nu kommer Karma till Frankrike

Ny storägare i Taylors & Jones

Bakterier i en tredjedel av allt lammkött

Nytt hopp för Boxholms ost

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Arla vill nolla klimatavtrycken – om 30 år

Priset på mat ökade i februari

Så slår Brexit i butikshyllan

Hälften av hamburgerhaken har hafsig hantering

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Toppår för äggkoncernen

På nytt jobb
Krav rekryterar djurexpert

Efter kritiken: Max avbryter införande av veganmärkning

Inte bara mjöl – utan mjölmask i nytt norskt bröd

Se alla Företagens egna nyheter

Lenze ställer ut på Hannover messen 1.-5. april

Stor energisparpotential hos Irlands stormarknader

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Prefabricerade ECI-motorer med planetväxlar

Nomo är utställare i Skellefteå

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefteå 20-21 mars

RPC Superfos mottar CSR-certifikat från Randers kommun

Lätt att missa brytpunkt till ny standard vid inkoppling av större fläktar på nätet

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefteå 20-21 mars

”Digitala produkter löser problem som analog teknik inte klarar av”

Träffa AxFlow på Euro Expo Skellefteå 20-21 mars 2019

EC-lågenergifläktar på ExpoVent i Kalmar, Jönköping och Linköping

Speciella egenskaper får du med Tekniskt glas

FCM utan kompromiss

USON gigantrivare Rabco ska till Munters!

Wellplast AB ingår Europeiskt samarbete

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Kostnadsfritt webinarium - Tema: Hantering av lagkrav

Hur fångar man in världens alla dofter?

Big Science Sweden business dagar i CERN

Träffa oss på IFFA i Frankfurt 4-9 maj

Kipp`s låsbara inställningsbultar

Boka demokörning redan idag på en ScanCut 225S Portion Cutter Single-lane

ebm-papst visar gasfläktar för digitala värmekoncept och nya centrifugalflä...

Teknisk Säljare sökes till avdelning Ventilation Retrofit hos ebm-papst

Sänd till en kollega

0.139