23948sdkhjf

Nestlé: "I Sverige var 2017 ett bra år"

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Nestlé Sverige tog marknadsandelar inom sin största kategori under förra året. Globalt sett visar livsmedelsjätten dock upp den lägsta försäljningsökningen på sedan 1990-talet.

Schweiziska Nestlé, som nyligen sålde sin amerikanska chokladverksamhet till Ferrero, rapporterade en organisk försäljningsökning på 2,4 procent under 2017. Det är lägre än förra årets 3,2 procent och den lägsta sedan man började mäta den indikatorn i mitten av 1990-talet.

– Försäljningsökningen i Europa och Asien var uppmuntrande medan Nordamerika och Brasilien fortsatte se en utmanande miljö, säger vd Mark Schneider, som tillträdde i början av förra året, i samband med rapporten.

Framförallt minskade försäljningen mot slutet av året. Totalt omsatte man 770 miljarder kronor, med ett nettoresultat på runt 62 miljarder kronor.

För Nestlés svenska verksamhet ser man att 2017 var ett bra år, uppger Nestlé Sveriges vd Magnus Nordin. Bland annat fick man ett genombrott på kaffemarknaden där man för första gången är marknadsledande, om man räknar in bryggkaffe, snabbkaffe och kapslar.

Läs också: Nestlé vill bli fossilfria

Bland annat ser man en lyckad lansering av produkten Mellanrost Stockholm som en av anledningarna, tillsammans med en god utveckling för produkten Skånerost, bägge under varumärket Zoégas.

Läs också: Ny vd på Nestlé

– Nestlé Sverige har gjort ett starkt 2017 i samtliga kanaler med utmärkta tillväxttal och en ökning av vår totala marknadsandel. Flera kategorier har presterat ”all-time-high” bland annat vätskeersättningar som Resorb, modersmjölksersättningar, Nescafé snabbkaffe, frukostflingor och konfektyr, Magnus Nordin i ett pressmeddelande, och fortsätter

– Om vi tar kaffe, som är den största kategorin för Nestlé Sverige, kan vi se att fler svenskar vill ha olika kaffevarianter vid olika tider på dygnet, och de vill kunna välja mellan många smaker. Vi har jobbat hårt för att möta detta behov samtidigt som vi har fullt fokus på omställningen till hållbar produktion både i rosteriet i Helsingborg och i våra projekt att stötta odlarna, säger Magnus Nordin, vd för Nestlé i Sverige.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Återvinningsbara krukor för Svegros örter

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Ny äggförpackning för Stjärnägg

Frukt- och gröntgrossister går samman – blir en av landets största

De vann Lidls hållbarhetspris

Över 10 000 bryggerier inom EU – varav 375 i Sverige

Antalet svenska bryggerier har femdubblats på sex år.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Livsmedelsindustrin är sist på digitaliseringsbollen

Eldorado firar 50 – öppnar butik

Irritation över Icas halloumisatsning: ”Åker snålskjuts”

Ica och Norrmejeriers nya halloumisatsning väcker irritation bland grossister.

Förpackningsmässor slås ihop under varumärket Empack

Coca-Cola testar förarlösa transporter – ihop med Axfood

Pilot dras igång i Jordbro i början av 2020.

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

De gör proteinpulver – av syrsor

Tulips bacon Ä-märks

Ledamot lämnar Simris Alg

Produktnytt
Ny låda för matleveranser direkt till dörren

På nytt jobb
Svegro rekryterar chef från Arla - igen

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Först med veganska revbensspjäll

Löfbergs prisas i Kanada

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Mejerijätten ska bli klimatneutral 2035

De vann ciderupphandling på Systembolaget

Nytt ysteri när Ica och Norrmejerier samarbetar: ”Ta upp konkurrensen”

Ica och Norrmejerier ska ge sig på halloumin tillsammans.

Midsona ändrar i koncernledningen

Spendrups styr om till återvunnet

Impossible foods vill dubbla i värde

Det svenska julbordet blir grönare

Kommunerna köper mer ekologiskt

Fortsatt fransk framfart för Picadeli

1

Krönika: ”Sämre livsmedelssortiment med alkohol i butikerna”

God tillväxt – våldet oroar

Orkla ger klimatsmarta menyer till Scandics gäster

Mars blir först med vegansk choklad

FMCG-stipendier i Skåne att söka

Innovation – ett måste för att lyckas med produktlansering

Se alla Företagens egna nyheter

Vad är kopplingen mellan choklad och RFID?

Fatpump i hygieniskt utförande

Hur minskar du driftstopp hos er?

TESAB-anslutna ABAK i Sundsvall breddar sitt utbud

Stora kostnadsbesparingar efter uppgradering av kondensorer

Balluff ger dig maximal energi!

Recept på framgång: Optimal förpackning till Optimel-sallad

Ingersoll Rand - Rikstäckande tryckluftservice

En ny generation av axialfläktar med ännu högre prestanda

Vilken produkt var på vilken arbetsplats och när?

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Easy Tool-ID 2.0 - enklare kan det inte bli!

Hydroscand delar ut årets stipendium till elev i Sydafrika

Black Friday-priser på ALbee den 25 november - 2 December

En ny generation axialfläktar med optimerade egenskaper

Komplettera ert Lagafors rengöringssystem med slangupprullar

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Ingersoll Rand skruvkompressorer med premium prestanda

En ny motorgeneration med programmerbart gränssnitt

Tack, till alla er som kom och besökte KIPP på Elmia!

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Luleå 2...

Spårbarhet och all information är tillgänglig i realtid!

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Förbättra ditt matarsystem med IO-Link!

Pålitlig och utbytbar detektering av delar med RFID.

Sänd till en kollega

0.25