Ostsatsning ska stå emot europeisk våg

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Med en ökande europeisk ostproduktion ser Arla att man behöver stärka konkurrenskraften för svensk ost. Det gör man genom att öronmärka 100 miljoner kronor till investeringar för sin ostproduktion.

I slutet av januari meddelade Arla Sverige att man kommer att investera cirka 760 miljoner kronor i sina anläggningar under 2018, en investering som vd Patrik Hansson då kallade den kanske största investeringen de senaste tio åren.

Av dessa 760 miljoner kronor kommer 100 miljoner kronor att investeras specifikt i ostmejerierna – främst för att kunna stå starkt i en våg av billigare europeisk ost som man ser är på väg in.

– I och med att det finns mer mjölk i världen just nu så finns det också mer ost. Det innebär att det kommer vara en viss press på osten. Det kommer komma in mer över gränserna om inte vi då svarar med väldigt starka erbjudanden, säger Oscar Rosdahl, marknadsdirektör för Arla Sverige, till Food Supply.

Därför ser Arla 2018 som ett år där man kommer att satsa på att vidareutveckla den svenska osten, samtidigt som man står konkurrenskraftiga gentemot den internationella marknaden.

Läs också: Han ska representera Arla Sverige

– Vi måste vara konkurrenskraftiga mot Europa. Det flödar in billig, kanske mindre kvalitativ ost kan man tycka, och vi vill prata om de svenska, unika ostarna med den svenska högkvalitativa mjölken från våra kära bönder, säger Oscar Rosdahl.

Av dessa 100 miljoner går den största biten till en investering i Götene – där ska 60 miljoner kronor möjliggöra bland annat en ny förpackningslösning. Även i mejerierna i Östersund, Kvibille och Falbygden gör man investeringar, tillsammans med en rad mindre investeringar i bland annat Kalmar mejeri.

Läs också: Ny mejerimärkning stoppar svinn

– Vi investerar allmänt i våra anläggningar och våra förpackningslösningar. Likaså att kunna vidareutveckla nya typer av ostar, och då innebär det hela tillverkningsprocesserna. Vi investerar i hela vår produktion för att kunna erbjuda högkvalitativa produkter i högkvalitativa förpackningar framåt, säger Oscar Rosdahl.

På vilket sätt ser ni att investeringarna kan öka konkurrenskraften?

– Ost är en av de få mejeriprodukter som väldigt enkelt kan flytta över gränserna, och det innebär att vi måste kunna vara effektiva mot de andra effektiva anläggningar som finns därute i omvärlden så att vi har så låga kostnader som möjligt – men också så högkvalitativa produkter som möjligt, säger Oscar Rosdahl, och fortsätter:

– Att tro sig kunna konkurrera mot gigantiska anläggningar som spottar ut industri-goudaost, det kanske inte riktigt är relevant. Utan vi kommer ha effektiva anläggningar som producerar den goda svenska osten som smakar fantastiskt. Du måste ha effektiva anläggningar, både för att hålla kostnaderna nere men också för att kunna innovera. Att kunna utveckla morgondagens ost med rätt teknik, helt enkelt.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

E-handelsgrossist tar upp kampen om kylt och fryst

Frysta varor är först ut när Out of Home lanserar rikstäckande kyl- och fryssortiment. "Jag tror att det finns plats för en fjärde grossist", säger marknadschef Jacob Hillestad.

Färdiglagat à la Operakällaren igen

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Lösningen på organiserade stölder: ”Vi har tekniken”

De sju personer som frigivits efter miljonhärvan i Göteborg skulle kanske skaka galler om spårbarheten på produkterna vore bättre. Men tekniken finns och är på väg ut i handeln. ”Pilottester beräknas under 2019”, säger Staffan Olsson, produktchef hos den världsledande streckkodsleverantören GS1.

Coop uppmanar – med lukt av gammal mjölk

Oumph till Pizza Hut

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Hemköp hakar på påstrend

Efter stöldhärvan – DNA-märkningen sprids till 400 butiker

Ica-handlaren Mikael Ovrells initiativ till DNA-märkning har startat en omfattande expansion i branschen. 200 butiker använder sig av tekniken. ”Vi räknar med att siffran snart fördubblats”, säger Monika Johannesen, försäljningschef på Vindico, som står bakom DNA-sprejen.

Ny vegandryck får bred lansering

Ärtprotein är basen för nya veganska Sproud.

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Originalbagarn i konkurs efter extremsommaren

Tre produktionsställen berörs när EMV-bageriet går i konkurs – den varma sommaren nämns som största orsaken.

Zoégas lägger till medgrundare – efter 132 år

Med en ursäkt lägger Zoégas till en grundare i företagets historia – Carlos Zoéga hade mer hjälp av sin fru Maria än vad man tidigare trott.

City gross återkallar nötter

På nytt jobb
Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Cecilia Ceder blir ny vd för Fairtrade Sverige.

Stor omställning hos Coop Värmland

Rootfruit gör nyemission för nytt förvärv

Snacksföretaget Rootfruit Scandinavia köper Exotic Snacks – gör nyemission för att finansiera det nya förvärvet.

Svenska dumplings tar plats i norska butiker

Ett utökat samarbete med Norgesgruppen gör att Beijing 8 får en bredare lansering.

Kommuner får skänka och ta emot mat

Löfbergs nya samarbete del av strategin

Amerikanska Humm Kombucha väljer Löfbergs som säljpartner i Sverige – för rosteriet är det i linje med satsningen på nya affärsområdet Ready to.

De fick Livsmedelspriset

Sju friade efter miljonhärva: ”Det är en enorm skandal”

DNA-sprej avslöjade stöldhärva över hela landet. Samtliga frias och miljoner i rättskostnader läggs på staten.

Ica: ”Vi växer snabbare än marknaden”

Paulig testar nytt kryddgrepp

Han ska representera Arla Sverige

"Havet utnyttjas dåligt som skafferi"

1

Vi kommer att skruva ner i framtiden

LRF:s vd går efter tio år

Sex trender som säljer

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

H&M tar över gamla Coop

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Coop hjälper nyanlända

Så mycket måste köttpriset höjas

Nytt flingföretag vill ta in miljoner

Kryddmix återkallas

Se alla Företagens egna nyheter

Synglas från Mirit Glas

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Falun 26-27 september

Lagafors skeppar produkter till USA – samarbetet med den amerikanska partnern börjar ge resultat

Som handen i handsken

IMA dairy food HAMBA

AxFlow ställer ut på VA-mässan 25-27september 2018

Besök TENTE på mässa i Tammerfors, Finland

Ny bläckstråleskrivare för tuffa, industriella miljöer

IO-Link-konverter för RS232-apparater

Constructor lanserar appen RackCheck

Micro870 PLC system

Mirit Glas erbjudar härdat glas är en stark lösning

AxFlow AB och Pichano Husum AB ingår samarbetsavtal för Nash pumpservice i Sverige

IMA dairy food BENHIL

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Lund 12-13 september

Hinkar

Besök os på ScanPack 2018 i Oktober

SSI Schäfer levererar automationslösning år PostNord/Stadium

Industrikamera

Danskutvecklad plastbägare gör skillnad för bredbar choklad

Skyddslock för inbyggda givare

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Lund 12...

Flex 5000 I/O system

IMA dairy food ERCA

Den nya processorn 5380 anpassad för snabba applikationer som kräver hög pr...

Sänd till en kollega

0.266