Arla planerar ny specialmärkning

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Om mjölkproducenterna låter korna vara ute längre än vad lagstiftningen kräver ska de få mer betalt av Arla – en satsning som går under namnet "sommarmjölk", rapporterar Lantbruksnytt.

Konsumenterna ser ett större värde i mjölk från kor som går ute, ser Arla, som nu håller på med en ny satsning kallad "sommarmjölk". De mjölkproducenter som låter korna beta ute längre än vad beteslagsstiftningen kräver ska få mer betalt, rapporterar Lantbruksnytt.

Satsningen kommer att riktas mot konventionella producenter, som ska få cirka 7 öre mer per kilo mjölk om korna betar ute 25 procent längre än lagstiftningens krav – detta enligt ett utskick till mjölkbönder som tidningen tagit del av.

Märkningen "Sommarmjölk" ska sedan användas till olika produkter där mjölken används. Vilka det blir vill Arla ännu inte avslöja, men enligt tidningen rör det sig bland annat om konsumtionsmjölk, fil och grädde.

Läs också: Fint år för ekomjölken: Upp 12 procent

– Själva produkterna är inte lanserade ännu. Det kommer att bli en satsning riktad mot de konventionella djurbönderna med ökad djuromsorg, säger Erik Bratthall, presschef på Arla Sverige, till Lantbruksnytt.

Läs också: Han ska representera Arla Sverige

Enligt kommentarer till TT är Arla i gång med att sjösätta systemet och hoppas vara klara innan sommaren.

I dagens beteslagstiftning ska mjölkkor vara utomhus fyra månader under betessäsongen i södra Sverige, tre månader i mellersta Sverige och två månader i norra Sverige. En ökning med 25 procent motsvarar alltså 15-30 dagar extra beroende på geografiskt läge.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Willys på vegomarsch

Slakteri riskerar vite

Teföretag måste backa upp "Super"-namnet

Forskare och fiskare oense om dyrbara fisket

På nytt jobb
Krav anställer ansvarig för dagligvaruhandeln

Tar in kompetens från Mat.se.

Svenska kex till 500 Tesco-butiker

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Ny hos Poppels

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

Granskning: Sänkt moms på livsmedel inte effektivt

Den sänkning av moms på livsmedel som gjordes 1996 har inte varit kostnadseffektiv, bedömer Riksrevisionen.

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Nötter återkallas i nytt mögellarm

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

E-handelsgrossist tar upp kampen om kylt och fryst

Frysta varor är först ut när Out of Home lanserar rikstäckande kyl- och fryssortiment. "Jag tror att det finns plats för en fjärde grossist", säger marknadschef Jacob Hillestad.

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Coop uppmanar – med lukt av gammal mjölk

Årets glögg släpps idag

Lösningen på organiserade stölder: ”Vi har tekniken”

De sju personer som frigivits efter miljonhärvan i Göteborg skulle kanske skaka galler om spårbarheten på produkterna vore bättre. Men tekniken finns och är på väg ut i handeln. ”Pilottester beräknas under 2019”, säger Staffan Olsson, produktchef hos den världsledande streckkodsleverantören GS1.

Färdiglagat à la Operakällaren igen

Oumph till Pizza Hut

Efter stöldhärvan – DNA-märkningen sprids till 400 butiker

Ica-handlaren Mikael Ovrells initiativ till DNA-märkning har startat en omfattande expansion i branschen. 200 butiker använder sig av tekniken. ”Vi räknar med att siffran snart fördubblats”, säger Monika Johannesen, försäljningschef på Vindico, som står bakom DNA-sprejen.

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Ny vegandryck får bred lansering

Ärtprotein är basen för nya veganska Sproud.

Hemköp hakar på påstrend

Han ska representera Arla Sverige

"Havet utnyttjas dåligt som skafferi"

1

Vi kommer att skruva ner i framtiden

LRF:s vd går efter tio år

Sex trender som säljer

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

H&M tar över gamla Coop

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Coop hjälper nyanlända

Så mycket måste köttpriset höjas

Nytt flingföretag vill ta in miljoner

Se alla Företagens egna nyheter

APL Robotman: Robot-applicering från All-Print

Svenska Pump ställer på Scanpack i monter B05:72.

Floatglas från Mirit Glas – Materialet som brukas överallt

AF Packaging Solutions

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Falun 26-27 september

TESAB-företag hjälper Delicato att installera miljövänlig processkyla

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Nyhet!

Scanautomatic 2018

Möt Pilz på Scanautomatic mässan 2018 i Göteborg: Monter nr: B05:32

Danskt manipuleringsskydd populärt i USA

Synglas från Mirit Glas

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Falun 26-27 september

Lagafors skeppar produkter till USA – samarbetet med den amerikanska partnern börjar ge resultat

Som handen i handsken

IMA dairy food HAMBA

AxFlow ställer ut på VA-mässan 25-27september 2018

Besök TENTE på mässa i Tammerfors, Finland

Ny bläckstråleskrivare för tuffa, industriella miljöer

IO-Link-konverter för RS232-apparater

Constructor lanserar appen RackCheck

Micro870 PLC system

Mirit Glas erbjudar härdat glas är en stark lösning

AxFlow AB och Pichano Husum AB ingår samarbetsavtal för Nash pumpservice i ...

IMA dairy food BENHIL

Sänd till en kollega

0.277