23948sdkhjf

Organisation kritiserar kedjornas äggpolicys

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Sveriges konsumenter har granskat dagligvarukedjornas egna produkter – flera innehåller burägg, trots annan policy när det kommer till försäljningen av hela ägg.

I dag har de flesta svenska dagligvarukedjor meddelat att man slutat sälja burägg i butikerna, till förmån för ägg från frigående höns utomhus eller inomhus.

Men när det kommer till de egna, sammansatta produkterna som innehåller ägg använder vissa fortfarande ägg från burhöns – något som paraplyorganisationen Sveriges konsumenter kritiserar.

Dessutom har flera av producenterna valt att inte skriva på förpackningen om vilken typ av ägg produkterna innehåller. Det är helt i enlighet med svensk livsmedelslagstiftning när det kommer till sammansatta produkter, men något som organisationen också vänder sig mot.

– Det är jättebra att de flesta matbutiker slutat sälja färska burägg, men nu är det hög tid att de ser över sitt sortiment av färdigprodukter, inte minst sina egna varumärken. Företagen borde visa att de har samma krav på djurskydd även när det gäller matvaror där konsumenten inte kan se vilken sorts ägg de innehåller, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges konsumenter i ett pressmeddelande.

I en granskning av 15 stycken icke-ekologiska produkter i de tre kategorierna pasta, majonnäs och pannkakor, innehöll fem stycken produkter ägg från burhöns. Av de fem var tre produkter under Coops egna varumärke och två stycken under Axfoods varumärke Eldorado.

Till Aftonbladet säger Coop att man är i färd med att ändra detta. Man kanske också kommer att ändra förteckningar för att ta med produktionssätt för äggen, vilket fanns med på en av de tre produkter som innehåller burägg.

– Vårt mål är att vi ska ha frigående ägg även i de här produkterna senast 2020, säger Tobias Rydergren, presschef på Coop, till tidningen.

Läs också: Coop släpper ny e-handelsbomb

Även Axfood uppger att man vill ändra på dagens användande av burägg i de sammansatta produkterna.

– Vi tycker inte att det är bra och håller därför på att se över frågan i den nya kvalitetspolicy som vi just nu håller på att ta fram, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood, till Aftonbladet.

I Sveriges konsumenters granskning undersökte man produkter från varumärkena Coop, Änglamark, Eldorado, Garant, Ica, Ica I love eco, Kungsörnen, Paolos, Findus och Kavli.

Läs också: Efter stormen mot Coop – rörde sig om 20 konton

Lidl valde att inte medverka i undersökningen, men har sedan tidigare uttryckt ett globalt mål om att alla egna produkter med ägg ska vara gjorda på ägg från frigående höns innan 2025. I Sverige har man i de egna produkterna använt endast ägg från frigående höns sedan 2016, uppger Lidl Sverige.

Se mer om organisationens granskning genom att klicka här.

Bland Sveriges konsumenters 22 medlemsorganisationer återfinns bland annat Djurskydd Sverige och Svenska djurskyddsföreningen, men också organisationer som PRO, LO och ABF.

Uppdatering: Dagen efter granskningen gick City Gross, som inte var med i undersökningen, ut med sin ställning i frågan. Sedan januari i år säljer man inte längre ägg från burhöns och kommer framöver även att byta ut burägg som ingrediens i de egna varumärkena Budget och Favorit. Målet är att genomföra detta till 2020.

– Vi har tagit ett stort steg i rätt riktning genom att uteslutande sälja färska ägg från frigående höns i våra City Gross butiker. Som en del av vårt kvalitetsarbete kommer vi nu att påbörja ett arbete med att fasa ut burägg även som ingrediens i våra egna varumärken, säger Annica Hansson Borg, miljö- och kvalitetschef på City Gross.

I en tidigare version av texten stod det endast att Lidl uttryckt ett mål om att erbjuda buräggsfria produkter senast 2025, vilket är den globala policyn för kedjan. Vi har nu lagt till hur situationen ser ut i Sverige: kedjans egna, äggbaserade produkter innehåller sedan 2016 endast ägg från frigående höns.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Arla satsar mångmiljonbelopp på forskning

Ska leda till en mer miljöneutral livsmedelsproduktion.

Hon blev Årets Ölutvecklare 2018

Skapade en Facebookgrupp för kvinnor och ickebinära.

Nu går engångsgrillen mot sin död

Grossister håller på årets Kalix löjrom

Zoégas minskar sina koldioxidutsläpp

Genom att minska mängden plast reduceras koldioxidutsläppen.

Santa Marias nya kryddförpackning får tummen upp av Reumatikerförbundet

Certifieras med ”Approved by Swedish Rheumatism Association”.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Icas monsterbajs ska lyfta säljet

Hotellkedja firar Apple Week – vill ta vara på höstens skörd

"En win-win-situation"

Chokladstout vann Nolia Beer Master 2018

"Jag gillar den moderna stouten med mycket smak och mycket laktos som är chock och krämiga"

Kronfågel och KLS Ugglarps i samarbete

"Detta kommer att skapa en solid grund för gemensam tillväxt"

Max utökar sitt gröna sortiment

Dafgård installerar pallastare

Leverantör är ängelholmsbaserade Intersystem.

Så gick det för Löfbergs "Drick Upp"-kampanj

Många slöt upp när rosteriet kampanjade mot kaffeslattar.

Det här är årets Hantverksglögg från Blossa

Glöggserien som hyllar nordiskt hantverk.

2

De deltar på Nordic Organic Food Fair-mässan

Stora jättar visar upp trender.

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Liten del matsvinn går till behövande

Anställda anklagas för korruption och människohandel

1

Falafelingrediens återkallas – innehåller farligt färgämne

Färgämnet används för att färga avloppsvatten.

Dansk startup ska utmana restaurangerna

Norsk läsk backar efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

Niklas Ekstedt i samarbete med Linas Matkasse

Två matprofiler med fokus på näringsberäknad vardagsmat.

Bro Burger öppnar nytt

Lantmännen återkallar müsli – kan orsaka allergiska reaktioner

Mathems vd sågar granskningen

De satsar allt på bananimporten

Priset på mat följer inflationen

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Burgerkedja på offensiven

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

Då lämnar Axfood sin kvartalsredovisning

”Skitmarginaler”

Trög månad för Ica

Bedragare stal bonuspoäng på Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Vi ställer ut på Elmia underleverantörsmässa 2018

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Absolutgivare med I/O Link från TR electronic

XL crispy panerad kycklingburgare, 140 g

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

IMA dairy food ERCA

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

API och AXXOS byter namn efter den framgångsrika sammanslagningen och är nu OPTIWARE - en nordisk l

Många nyheter i vår monter A01:55 på Scanpack

Kan maskiner tänka?

Besök Wellplast på Scanpack!

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Teltek i Örebro AB på Scanpack!

Safer Food => Better Business

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Lönsamma lagersystem, Logistik & Transport

Ses vi i vår monter B07:60.?

Wellplast ställer ut på Scanpack

Bull Salicath ApS

Besök Wellplast på Scanpack!

Chark-SM 2018

Air Liquide presenterar ALIGAL för förpackning i modifierad atmosfär på Sca...

Sänd till en kollega

0.333