23948sdkhjf

Stor tillväxt ger lägre licensavgift

Från Sverige-märkningen växer "snabbare än väntat" – det gör att det blir billigare för licensbetalande företag att använda märkningen.
Cirka två år efter att ursprungsmärkningen Från Sverige gjort entré på marknaden har cirka 140 företag märkt 7 900 produkter med den blågula etiketten. Det är mer än vad Svenskmärkning, bolaget som förvaltar märket, räknat med.

Därför kommer man nu att sänka licensavgiften, vilket betalas av företag med en årsomsättning över 25 miljoner kronor. Tidigare 0,08 procent på omsättningen blir nu 0,07 procent, från 1 juli i år.

– Märkningen har utvecklats mycket positivt och möter våra prognoser tidigare än förväntat. Och det är företagen som använder märkningen som genererar resultatet. Det är då också rimligt att de får del av framgången genom en lägre licensavgift, säger Karin Brynell, ordförande för Svenskmärkning, i ett uttalande.

Svenskmärkning lägger även till att man ser att märket i dagsläget är välkänt bland konsumenterna – enligt egna siffror ser man att ungefär 8 av 10 vet vad det är.

Bolaget bakom märket ägs i sin tur av de gemensamma grundarna Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och LRF.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063