23948sdkhjf

Amazon intar Europa med dagligvaror

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Amerikanska nätjätten Amazon har inlett erövringen av dagligvarumarknaderna i Europa. Premiären sker via ett större partnerskap i den franska huvudstadsregionen.

Att Amazon letat efter en samarbetspartner inom fransk dagligvaruhandel har länge varit en offentlig hemlighet. I onsdags kom bekräftelsen: nätjätten inleder ett samarbete med kedjan Monoprix, för att kunna erbjuda "ultrasnabba" leveranser av livsmedel och andra dagligvaror till invånare i Paris med omgivningar.

Försäljningen kommer att ske både i Prime Now-appen och på webbsidan. Där är det redan möjligt att beställa en del matvaror, både från Amazon, ekokedjan Bio c' Bon och gourmetmatgruppen Fauchon. Därutöver finns ett stort utbud av mat från restauranger i Parisområdet.

Varor inom en timme
Prime Now bygger på abonnemang och en tilläggsavgift. Kunder beställer i appen eller e-butiken på nätet och får varorna inom en timme. För dem som enbart har tjänsten Prime, utan tilläggsavgiften för Now, handlar det enligt standardvillkoren om leverans inom två timmar från beställning. Men Frédéric Duval, landschef för Amazon i Frankrike, talar om "ultrasnabba" leveranser.

Enligt European Supermarket Magazine är det 5 000-10 000 artiklar ur Monoprix sortiment som kommer att erbjudas. När leveranserna via Prime Now startar är inte känt, men enligt ett gemensamt uttalande från Amazon, Groupe Casino och Monoprix sker premiären någon gång i år.

Stärker strategin
Monoprix ägs av franska dagligvarujätten Groupe Casino, förnärvarande fyra på den franska marknaden efter Intermarché, Carrefour och Leclerc . Styrelseordföranden och koncernchefen Jean-Charles Naouri talar om ett unikt partnerskap mellan kedjan och Amazon.

”Tack vare det stärker Groupe Casino vår omnikanaldistributionsstrategi och kommer ännu närmare våra kunder och deras behov", säger han.

Monoprix driver cirka 800 butiker i Frankrike, och bolagets styrelseordförande Régis Schulz konstaterar att kedjan kommer att dra nytta av att ingå i den mest omfattande matleveransservicen i Paris.

Inte okontroversiell
Amazons Prime Now är inte okontroversiell i Paris. När tjänsten lanserades i den franska huvudstaden 2016 krävde borgmästaren Anne Hidalgo att företaget skulle garantera att den varken bidrar till ökade luftföroreningar eller minskar mångfalden i det lokala näringslivet, rapporterar The Verge.

Sedan Amazon köpte den amerikanska livsmedelskedjan Whole Foods för motsvarande nästan 113 miljarder kronor har det spekulerats om något liknande kan inträffa i Europa. Samarbetet med Monoprix är det första större strategiska partnerskapet på kontinenten, och bedömare talar om att det kommer att rita om den franska dagligvarukartan.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Espresso House tar in ärtdryck

Oatly lanserar antimjölk-kampanj utomlands

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Fruktad potatisparasit är här

Företagen har förtroende för Livsmedelsverket

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Axfood fasar ut engångsartiklar av plast

Han lämnar Mathems styrelse

Svenska forskare kan förlänga mjölkens livslängd

Försäkringsbolag investerar 2,8 miljarder i minskat svinn

På nytt jobb
Svenska Ägg har ny ordförande

Ökad ekologisk konsumtion – inte nödvändigtvis dyrare

Norska läskproducenten förlorade mot Coca-Cola – igen

Norrmejerier med ny säljpartner – riktad mot Ica

Västerbottensost blir dokumentär

Kiviks Musteri skippar sugrören

Oumph håvade in priser i London

Orklas vd avgår

Ätbar bioplast från äpple- och apelsinrester

Snart kan du äta upp engångsmuggen som efterrätt.

De startar nätmatsmarknad i Malmö

Ska brygga öl med helt ny robotcell

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

Alkoglass – endast på systemet

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Produktionen av ekomjölk fortsätter öka

På nytt jobb
Han blir Cloettas nya lösviktschef

Cloetta satsar 100 miljoner på fabriker

Ungas matval styrs av värderingar

Nu kommer Karma till Frankrike

Bakterier i en tredjedel av allt lammkött

Nytt hopp för Boxholms ost

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Arla vill nolla klimatavtrycken – om 30 år

Så slår Brexit i butikshyllan

Priset på mat ökade i februari

Se alla Företagens egna nyheter

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Certa™ - senaste innovationen från MasoSine, skaparna av Sinus® pumpteknologin

Advanced Engineering 2019

Synglas till process industrin från Mirit Glas

Lenze ställer ut på Hannover messen 1.-5. april

Stor energisparpotential hos Irlands stormarknader

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Prefabricerade ECI-motorer med planetväxlar

Nomo är utställare i Skellefteå

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefteå 20-21 mars

RPC Superfos mottar CSR-certifikat från Randers kommun

Lätt att missa brytpunkt till ny standard vid inkoppling av större fläktar på nätet

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefteå 20-21 mars

”Digitala produkter löser problem som analog teknik inte klarar av”

Träffa AxFlow på Euro Expo Skellefteå 20-21 mars 2019

EC-lågenergifläktar på ExpoVent i Kalmar, Jönköping och Linköping

Speciella egenskaper får du med Tekniskt glas

FCM utan kompromiss

USON gigantrivare Rabco ska till Munters!

Wellplast AB ingår Europeiskt samarbete

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Kostnadsfritt webinarium - Tema: Hantering av lagkrav

Hur fångar man in världens alla dofter?

Big Science Sweden business dagar i CERN

Träffa oss på IFFA i Frankfurt 4-9 maj

Sänd till en kollega

0.145