När Food Supply samlar ihop vilka produktnyheter som släppts under vecka 14 är det främst drycker som tar plats – allt från premiumvatten till äpplemust på bag-in-box syns som nya tillskott.
Se nedan för korta beskrivningar av veckans nyheter:
Norrmejeriers
släpper en ny produktserie med fem nya drycker – två vitamindrycker och tre energidrycker. Gemensamt för samtliga är att de innehåller BCAA, det vill säga samlingsnamnet för de tre aminosyrorna L-leucin, L-isoleucin och L-valin. Dryckerna släpps 9 april i butik.
Vitamin Wellpassar på att fira tioårsjubileum med sin senaste lansering, som går under namnet "Celebrate". Med drycken, som har smak av mango och ananas, vill företaget "hylla alla som har varit med på resan" sedan starten 2008. Drycken ses som företagets sommarnyhet och kommer i butik nästa vecka.
Carlsberg och
Ramlösapassar också på att släppa ett nytt vatten, som man lanserar som ett "premiumvatten". Med två smaker, där en är kombon citron, mandel och vanilj, vill man hoppa på det man ser som en växande vattentrend där oväntade smakkombinationer är populärt. Vattnet kommer i Ramlösas kristall-liknande flaska och kallas ett "lite lyxigare alternativ" av producenten. Drycken går ut till försäljning nästa vecka.
Spendrups har tidigare aviserat att man kommer satsa på nyförvärvet, den klassiska läskedrycken
. Nu gör man en modern tappning av drycken i form av sockerfria Trocadero Zero sugar. Enligt bryggeriet är det fortfarande samma smak, men helt enkelt utan socker. Den ersätter därmed den light-variant som sålts i några delar av landet sedan tidigare. Läsken har redan släppts i servicehandeln och kommer till dagligvaruhandeln i nästa vecka.
Lagom till vårsolen släpper
Kiviks musterien treliters bag-in-box, innehållande senaste äppleskörden. Totalt ryms must från cirka 27 skånska äpplen i boxen, som nu lanseras i hela landets dagligvarubutiker.
Utifrån sin egna undersökning Matometern ser
Coopatt många vill laga thailändsk mat i hemmet – men även japansk och vietnamesisk mat lockar. Därför väljer man att lansera en egen linje asiatiska produkter – först ut är tre smaksättare i form av ostronsås, sesamolja och fisksås.
Med soligare väder kan också grillen åka fram på en del ställen, vilket Atria och
Lithellspassar på att tajma med sitt grillsortiment. Där fyller man i år på med två nyheter. Den ena, en smal grillkorv, kallar man "en fusion av storsäljarna" och syftar då på smak från den tjockare varianten och form från wienerkorven. Därtill lanseras en kycklinggrillkorv utan skinn, riktad mot barn.