Vasa bryggeri tar tillbaka klassiker

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Tidigare Trocadero-producenten plockar fram varumärke med anor från tidigt 1900-tal.

I samband med att Spendrups helt tog över rättigheterna för läskedrycken Trocadero innebar det att de andra sju bryggerierna som fram tills nu producerat drycken fick se sig om efter nya alternativ.

För en av licenstillverkarna, Vasa bryggeri, betydde Spendrups köp av märket ett tapp i produktionen – man hade tillverkat produkten sedan 1999 och producerade omkring 1,2 miljoner liter om året.

Nu plockar man istället fram ett ess ur rockärmen i form av dryckesmärket Pomril Special – som precis som Trocadero har smaken äpple/apelsin. Drycken lanserades för första gången 1906, och beskrivs som en föregångare till andra läskedrycker med "Pom" i namnet. Vasa bryggeri har ägt varumärket sedan 1999 och tillverkade drycken under perioden 1999-2003.

Läs också: Bryggeriet gör öl-debut med nygammalt märke

Skillnaden från den tidigare produktionen är man i dag lägger till "Special", vilket syftar på kombinationen av just äpple och apelsin.

Läs också: Glassbolag och bryggerier rekordnjuter i majvärmen

– Det finns en stor efterfrågan på marknaden av läsk inom smakinriktningen äpple/apelsin, och det är en smakkombination vi tidigare hållit med i sortimentet. Många konsumenter hör dagligen av sig till oss med värdefull feedback och önskemål, och denna återlansering grundar sig i alla de önskemål vi fått in som föreslagit att vi borde erbjuda en produkt med smak av äpple/apelsin, säger Niclas Nilsson, vd för Vasa bryggeri, i ett pressmeddelande.

Läskedrycken, som enligt bryggeriet släpps i de flesta stora butikskedjorna inom dagligvaruhandeln och servicehandeln nästa vecka, kommer samtidigt i en sockerfri variant. Bägge versioner tillverkas dessutom i tre olika storlekar, från 33 cl till 1,5 liter.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ännu en ny marknad för chipstillverkaren

Efter intåget på Island är det dags för Rootfruit att söka sig söderut.

Culinars nya såsfabrik invigd

Nybygge för 21 miljoner kronor tredubblar produktionskapaciteten för flytande smaksättare.

Risk för metall i danska tillverkarens godis

Danska Toms gruppen återkallar godis i både Sverige och Danmark efter risk för metallbitar.

Svenska forskare lyfter naturbeteskött

Mindre miljögift i ekoägg

På nytt jobb
Vd-byte hos Reitan convenience

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Arla UK-chef till dansk dagligvaruhandel

Tomas Pietrangeli byter brittisk chefspost mot toppuppdraget hos Dagrofa.

Unilever tar stark ställning mot fejkföljare

Livsmedelsjätten bryter med alla influencers som köpt följare – vill främja transparens i annonseringen.

42 sätt att minska matsvinnet

Ny svensk handlingsplan går under namnet "Fler gör mer" – ska halvera matsvinnet fram till 2030.

Rootfruit till Island via Danmark

Färskpotatis – en förlustaffär

En riklig tillgång ger så lågt kilopris att odlare går back.

På nytt jobb
Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Bryggeriet gör öl-debut med nygammalt märke

Vasa bryggeri tar till en början hjälp av mer etablerade ölbryggare när Sundsvalls öl gör comeback.

Nya riktlinjer för alkoholreklam

25 producenter prisade för "bästa landskapsmat"

Vegangodis-företaget i två nya avtal

Svenska Ec-go gör utlandsdebut hos Nordisk films danska biografer. Samtidigt äntrar man Bergendahls butiker med City gott-konceptet.

Fyra nya till Organic Sweden

2

Findus återkallar persilja – "Kan vara hälsorisk"

Klart för Göteborgs kex Riga-flytt

Efter förvarningen i januari kommer slutbeskedet – då flyttas den traditionsrika kextillverkningen till Lettland.

Fontana vann nyinstiftat pris

Axfood och Lidl naggar på Coop

Kopparbergs startar större produktion i Storbritannien

Brexit en av anledningarna till bryggeriets nya satsning.

Norrmejerier: Brist på Västerbottensost

Livsmedelsverket ryter ifrån i sillfråga

"Grundlöst larmande i media", kommenterar myndigheten angående uppgifter om bristande ursprungsmärkning för svenska sillburkar.

Max lanserar klimatpositiva burgare

Två graders skillnad – nu förstörs kött för miljoner

Grillkedja förlänger med Menigo

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Triumf glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande för Fiskbranschen

Dansk Supermarked byter namn

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Första färskpotatisen är här

Nu tar hon plats hos Lantmännen

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

Seminarie i Norge

NOVOnox Hygienic

AF Packaging Solutions

Plockstationer & Lean Ställage TRILOGIQ

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Snabba leveranser, fri retur och hög service

Är era livsmedel säkra för de allra minsta?

Enkel styrning av skyddsgrindssystemet PSENslock

Nomo visar upp smarta lösningar för gruvindustrin

Ny broschyr

Effektivare packning utan luft

IMA dairy food HAMBA

IMA dairy food BENHIL

Ny säljare i vårt tyska bolag Lagafors GmbH

Säkerhetsbrytaren PSENmag i rostfritt stål – hög säkerhet och maximal tålighet för extrema förhållan

ebm-papst fläktvägg löste problem med Media Markts luftkonditionering i Berlin

Tara Pac

Spårbarhet under rengöringen bidrar till säkrare mat och bättre lönsamhet

IMA dairy food ERCA

Hyllsystem R3000 - en lösning för alla behov 

Lokala experter, världens bästa automation

BITO lanserar miljövänlig lagerlåda av solroskomposit

Förpackningen i centrum

Ekologiska vegetabiliska Proteiner

Kvalitet OnLine Storträff 2018

Sänd till en kollega

0.204