23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Ölbröd och laxkorv bland veckans nyheter

Food Supply samlar ihop de produktlanseringar som skett under senaste veckan.

Slutet av veckan nalkas och Food Supply har sammanställt veckans produktlanseringar för vecka 16 – se nedan för korta beskrivningar av nyheterna:

Bonjour

(Lantmännen Unibake) kombinerar bryggeri och bakning i två nya bröd. Till surdegsbröden, som går under namnet Eat my brew, har drav och malt från bryggprocessen av lager- samt stout-öl använts. Lantmännen Unibake fyller dessutom på med lanseringar av ett fullkornsbröd med stor del havre via varumärket

Hatting

, samt ett burgarbröd bakat med olivolja och italienska örter (Italian burger buns) under varumärket

Korvbrödsbagarn

.

Fisk- och skaldjursföretaget

Korshags

gör också en ovanlig kombo – senaste lanseringen är två nya laxkorvar, gjorda på norsk laxfilé som sedan varmrökts. Korvarna kommer i två varianter – en original och en med vitlök och örter, med 80 respektive 78 procent laxhalt.

På tal om kombinationer har

Triumf glass

samarbetat med Nestlés och brittiska R&R Ice creams samverkansbolag

Froneri

för ett nytt glassmärke. Varumärket, som går under namnet Glimra, kommer nu till butiker med smakerna blåbärspaj, äpple och kanel samt svarta vinbär och vit choklad. Framöver kommer man även satsa på att ta fram nya smaker (bland annat rabarber, tranbär samt skogsbär) och varianter som gräddglass.

Friggs

(Midsona) lanserade för några år sedan majskakor, där man fyller på med en ny variant innehållandes bovete och chiafrön. Man följer samtidigt upp med ännu en ny sort sort – nästa bas för kakorna blir linser, när man lanserar linskakor i smakerna ost, pizza samt gräddfil och lök. Kakorna är dock inte helt baserade på linser, utan innehåller också majs.

Barsproducenten

Get raw

har ingen ny lansering i dagsläget, men däremot kommer man in hos en ny återförsäljare. Från nästa vecka dyker de ekologiska produkterna från Malmö-företaget upp hos alla svenska Starbucks-caféer, något man själva kallar "en milstolpe".

Ytterligare lanseringar inkluderar:

  • Skogaholm (Fazer) – Sörmländsk surdegslimpa.
  • Brewski och Brewdog – Manic Mango, en kombinations-IPA baserad på svenska Brewskis Mangofeber DIPA och skotska Brewdogs öl Jackhammer.
  • Chill out (Altia) – Sparkling fläder, ett alkoholfritt mousserande vin med flädersmak.
  • Herrljunga cider – Päroncider light. Tidigare lanserade lightversionen av äpple får tillskott av päronsmak.
Produktnytt Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.144