23948sdkhjf

Norge påverkar Cloettas lösviktsförsäljning

Höjd sockerskatt i Norge påverkade Cloettas lösviktsförsäljning. Samtidigt hamnade rörelseresultatet högt över analytikernas förväntan.
Cloettas försäljning ökade med 27,8 procent under årets första kvartal, där Candyking stod för 24,5 procent av tillväxten. Även förpackade varumärken ökade med 2,4 procent, medan försäljningen av lösviktsgodis minskade med 3,3 procent.

Det senare beror främst på Norge, där man sett att försäljningen överlag minskat betydligt. Det är främst den höjda sockerskatten i landet som ligger bakom den lägre försäljningen, meddelar godistillverkaren.

Det justerade rörelseresultatet blev dock bättre än vad analytikernas prognos enligt SME Direkt beräknat – man hamnade på 164 miljoner kronor (en klar förbättring jämfört med 114 miljoner kronor samma period förra året), betydligt högre än förväntade 133 miljoner.

För den svenska marknaden såg man en försäljningsökning, bland annat tack vare påskens infallande.

"Den goda tillväxten i Sverige av såväl förpackade varumärken, genom ökad närvaro i butik, som påskförsäljningen av lösviktsgodis, motverkades av förlusten av det stora lösviktskontraktet med Coop som gradvis avvecklades under kvartalet", skriver Cloettas vd Henri de Sauvage-Nolting i rapporten.

Samtidigt meddelar man också planer på prishöjningar på grund av kronförsvagningen, något som kommer att ta "viss tid att genomföra".
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095