23948sdkhjf

Höginkomsttagare har störst förtroende för livsmedelsindustrin

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Män, höginkomsttagare och anhängare till allianspartierna är de svenskar med störst förtroende för landets livsmedelsindustri, visar en undersökning från Livsmedelsföretagen.

I Livsmedelsföretagens senaste undersökning om hur allmänheten ser på den svenska livsmedelsindustrin ligger förtroendet generellt högt – precis som i senaste undersökningen för ett halvår sedan har 87 procent av de tillfrågade antingen mycket högt förtroende (14 procent) eller ganska högt förtroende (73 procent).

Samtidigt är det en stor skillnad från början av 2013, då man först gjorde undersökningen: där uppgav endast 63 procent att man hade stort förtroende för industrin.

Om man går ner ett steg i statistiken syns fler intressanta punkter. Till exempel uppger 91 procent av männen i undersökningen att man har högt förtroende – en viss skillnad från kvinnorna, där 83 procent svarar på samma sätt.

I övrigt har många höginkomsttagare ett stort förtroende: hela 27 procent uppger att man har mycket högt förtroende för industrin, jämfört med 13 procent bland både låg- och medelinkomsttagare.

Läs också: Mycket matnyttigt i Almedalen

Och även bland de som sympatiserar med något av allianspartierna (M, L, KD, C) återfinns stort förtroende, där 92 procent säger att man har mycket högt eller ganska högt förtroende. Bland de som sympatiserar med regeringspartierna (MP, S) samt Vänsterpartiet, som här bakas in, ligger siffran på 84 procent.

Dessutom är vi hemkära. Totalt tycker 16 procent att Sverige är bland de bästa länderna i världen när det kommer till mat och dryck, medan 50 procent tycker att vi är bättre än de flesta andra länder

Läs också: De kan vinna årets Livsmedelspris

– Det är fantastiskt att ge sig ut i vida världen och ta del av allt spännande som andra länder kan bjuda på, men uppenbarligen så uppskattar vi svenskar att komma hem igen och få njuta av svensk mat och dryck. Och i och med att en majoritet i riksdagen nu vill tillåta gårdsförsäljning så har vi tagit ett stort steg mot att göra mat- och dryckeslandet Sverige ännu mer attraktivt, både för svenskar och för turister, säger Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.

Undersökningen utfördes av Demoskop under en vecka i slutet av mars, där 1 100 intervjuer genomfördes i Demoskops riksrepresentativa webbpanel.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Net Trading Group tappar i styrelsen

Postnord säljer dagligvarulogistiken

Dryckesbranschen gör gemensam sak för klimatet

Arlas vinst ökade marginellt

Innovativa förpackningslösningar

Så har PakMarkas utvecklats till ett ledande företag inom paketering och märkning.

Systembolaget stämmer danska vinappen Vivino

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nestlé satsar på vegansk tonfisk

Ökad nötslakt och minskad mjölkproduktion

Plast på kartong ett minne blott?

Vinpriset sjunker globalt

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Fiskeriet bygger egen säljkår

Notura byter från metall till kartong

17 av 21 olivoljor höll inte måttet

Lanserar helt ny mässa

En ny mässa kommer att se dagens ljus i år - Nordic Food Industry. Vi har talat med affärsutvecklare Annika Persson på Svenska Mässan om varför Sverige behöver en ny mässa fokuserad på livsmedelsindustrin.

Forskare: Algodling kan bli lönsam industri i Sverige

Lantmännen Årets talangföretag

Slog ut Unilever, H&M och EQT i finalomgången.

Spendrups cementerar förstaplatsen på Systemet – ökade 9,5 procent

Ekomjölk i koldioxidneutral förpackning

Helvegetariskt – nej tack!

Unga säger nej till enbart vegetarisk mat i skolan.

Single-malt veteran i nya kläder

1

Ny bag-in-box-kran lättare att återvinna

Havredrycksbolag först ut i Uppsala

Skal från kaffesump ny bioplastingrediens

Vinstökning för Atria – uppåt för kyckling och convenience

Absolut vodka-ägare sänker prognos efter coronoviruset

Ciderguru till Sverige – intresset bland odlarna ökar

Ökad förlust för Peckas naturodlingar – nytt växthus belastar resultatet

Fodi i konkurs: ”Kunde inte trolla med knäna längre”

Sjöstrand Coffee startar försäljning till 8 länder via Amazon

Entreprenörer pitchade idéer – prisades av Coop

LRF satsar på digitalisering – går in som delägare

Bayn får betala vite för brott mot informationsregler

Återhämtning för Probi

På nytt jobb
Kommundirektören återvänder till Polarica

Dalsspira vill ta in mer kapital

Avtal klart om köp av Pändy

Se alla Företagens egna nyheter

ebm-papst deltar med två montrar på mässan Mostra Convegno

Teltek expanderar

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

INOXPA hygieniska centrifugalpumpar.

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Värmeåtervinning av tryckluft genom unika ERU

KIPP Kulspärrbultar inom maskinbyggnad och konstruktion.

Framtidens plastpallsystem ger unika fördelar

ICA Maxi Stormarknad i Västervik byter till CO2

Miljöklassindelning underlättar rätt val av fläkt

ebm-papst EC-fläktar i kompakta högeffektugnar

Vakuumpumpar från Busch till kinesiska sjukhus

En kyllösning som ett steg i FN:s klimatrapport för 2030

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Uppsala 12-13/2

Ica Supermarket Brunflo får hållbar kyla

Fatpump i hygieniskt utförande

Hjälp med tryckluftsutvärdering - Ingersoll Rand

Mirit Glas är specialister på glasproduktion

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Uppsala 12-13/2

Öka er lönsamhet med ACS II

Nytt nummer av Beyond Surfaces!

Hantering av tryckluft i livsmedelsindustrin

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Energieffektiv förpackning av pizzatopping

Sänd till en kollega

0.172