23948sdkhjf

Höginkomsttagare har störst förtroende för livsmedelsindustrin

Män, höginkomsttagare och anhängare till allianspartierna är de svenskar med störst förtroende för landets livsmedelsindustri, visar en undersökning från Livsmedelsföretagen.
I Livsmedelsföretagens senaste undersökning om hur allmänheten ser på den svenska livsmedelsindustrin ligger förtroendet generellt högt – precis som i senaste undersökningen för ett halvår sedan har 87 procent av de tillfrågade antingen mycket högt förtroende (14 procent) eller ganska högt förtroende (73 procent).

Samtidigt är det en stor skillnad från början av 2013, då man först gjorde undersökningen: där uppgav endast 63 procent att man hade stort förtroende för industrin.

Om man går ner ett steg i statistiken syns fler intressanta punkter. Till exempel uppger 91 procent av männen i undersökningen att man har högt förtroende – en viss skillnad från kvinnorna, där 83 procent svarar på samma sätt.

I övrigt har många höginkomsttagare ett stort förtroende: hela 27 procent uppger att man har mycket högt förtroende för industrin, jämfört med 13 procent bland både låg- och medelinkomsttagare.

Och även bland de som sympatiserar med något av allianspartierna (M, L, KD, C) återfinns stort förtroende, där 92 procent säger att man har mycket högt eller ganska högt förtroende. Bland de som sympatiserar med regeringspartierna (MP, S) samt Vänsterpartiet, som här bakas in, ligger siffran på 84 procent.

Dessutom är vi hemkära. Totalt tycker 16 procent att Sverige är bland de bästa länderna i världen när det kommer till mat och dryck, medan 50 procent tycker att vi är bättre än de flesta andra länder

– Det är fantastiskt att ge sig ut i vida världen och ta del av allt spännande som andra länder kan bjuda på, men uppenbarligen så uppskattar vi svenskar att komma hem igen och få njuta av svensk mat och dryck. Och i och med att en majoritet i riksdagen nu vill tillåta gårdsförsäljning så har vi tagit ett stort steg mot att göra mat- och dryckeslandet Sverige ännu mer attraktivt, både för svenskar och för turister, säger Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.

Undersökningen utfördes av Demoskop under en vecka i slutet av mars, där 1 100 intervjuer genomfördes i Demoskops riksrepresentativa webbpanel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125