23948sdkhjf

Höginkomsttagare har störst förtroende för livsmedelsindustrin

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Män, höginkomsttagare och anhängare till allianspartierna är de svenskar med störst förtroende för landets livsmedelsindustri, visar en undersökning från Livsmedelsföretagen.

I Livsmedelsföretagens senaste undersökning om hur allmänheten ser på den svenska livsmedelsindustrin ligger förtroendet generellt högt – precis som i senaste undersökningen för ett halvår sedan har 87 procent av de tillfrågade antingen mycket högt förtroende (14 procent) eller ganska högt förtroende (73 procent).

Samtidigt är det en stor skillnad från början av 2013, då man först gjorde undersökningen: där uppgav endast 63 procent att man hade stort förtroende för industrin.

Om man går ner ett steg i statistiken syns fler intressanta punkter. Till exempel uppger 91 procent av männen i undersökningen att man har högt förtroende – en viss skillnad från kvinnorna, där 83 procent svarar på samma sätt.

I övrigt har många höginkomsttagare ett stort förtroende: hela 27 procent uppger att man har mycket högt förtroende för industrin, jämfört med 13 procent bland både låg- och medelinkomsttagare.

Läs också: Största varselmånaden i historien

Och även bland de som sympatiserar med något av allianspartierna (M, L, KD, C) återfinns stort förtroende, där 92 procent säger att man har mycket högt eller ganska högt förtroende. Bland de som sympatiserar med regeringspartierna (MP, S) samt Vänsterpartiet, som här bakas in, ligger siffran på 84 procent.

Dessutom är vi hemkära. Totalt tycker 16 procent att Sverige är bland de bästa länderna i världen när det kommer till mat och dryck, medan 50 procent tycker att vi är bättre än de flesta andra länder

Läs också: Löfbergs vd invald i europeisk branschorganisation

– Det är fantastiskt att ge sig ut i vida världen och ta del av allt spännande som andra länder kan bjuda på, men uppenbarligen så uppskattar vi svenskar att komma hem igen och få njuta av svensk mat och dryck. Och i och med att en majoritet i riksdagen nu vill tillåta gårdsförsäljning så har vi tagit ett stort steg mot att göra mat- och dryckeslandet Sverige ännu mer attraktivt, både för svenskar och för turister, säger Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.

Undersökningen utfördes av Demoskop under en vecka i slutet av mars, där 1 100 intervjuer genomfördes i Demoskops riksrepresentativa webbpanel.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Salladsbarer utmanas av krisen

Stor efterfrågan på ägg och knäckebröd

Explosion i både fryst och färsk fisk: ”Det här såg jag verkligen inte komma”

Exporten av färsk norsk lax till Sverige ökade med 53 procent förra veckan.

Trendbrottet: Nu minskar emv-andelen

De skiftar från matproduktion till skyddsvisir

Ska producera 15 000 visir om dagen.

Loka, Lantmännen och Änglamark i hållbarhetstoppen

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ny tjänst för hemkörd mat gör succé

Största varselmånaden i historien

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Kale United drog in 3,8 miljoner rekordsnabbt via crowdfunding

Exklusiv backstage-look på ny förpackning

1

Brist på svensk färs i butikerna

Niklas Ekstedts viltköttbullar på 7-Eleven

På nytt jobb
Ny vd på Aqua Nobel

Kampanj för att rädda bagerier och konditorier

Virtuell öl till stöd för mikrobryggerier

Styrelsemedlem lämnar Veg of Lund

Fortsatt oro bland producenterna

Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Bayn säkrar miljoner från Vinnova

Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Grönsaksodlare drabbas av corona

Förpackningsföretag ställer om på grund av virusepedemin

Pack Point Nordic blir livesänt

Pack Point Nordic kommer att kunna genomföras som webinar.

Pändy har säkrat tre internationella distributionsavtal

Ölprovning på distans ska hjälpa små bryggerier

1

Det råder ingen jästbrist

Svagt uppåt för Atria

Hon går från Martin & Servera till Ica

64 miljoner till forskning om hållbart livsmedelssystem

Säljarna rycker ut och plockar varor

2

LRF erbjuder 8 000 jobb under krisen

Paradiset i konkurs

2

De lanserar frysta fiskköttbullar

Cloetta drar tillbaka utdelning – tappar lösviktskontrakt

Livsmedelsproduktion klassas som samhällsviktig

Se alla Företagens egna nyheter

Biofiltrering med Busch TYR Blåsmaskin

Södersjukhuset får 200 ansiktsmasker av Ingersoll Rand

Ny hygienisk excenterskruvpump från NOV

Lasersvetsning av plast

KIPP SCANDINAVIA AB säkerställer sin leveransförmåga

Perfekt packad skinka med vakuum från Busch

Produktsäkerhet och kontroll

Hur tryckfall påverkar er tryckluft - Informationsbroschyr

KIPP Scandinavia AB

PRO-CONSULT hjälper sjukhus att bli av med sitt avfall.

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Fiskodling med vakuum från Busch Vacuum Solutions

151 MP Area Scan camera

Magneter köper ni hos Larko Magnet A/S

Se över ert reservdelslager

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Träffa AxFlow digitalt!

Kapacitiva smarta nivåsensorer - nu också med IO-Link!

PRO-CONSULT går över gränser för att hålla produktionen igån

Fatpump i hygieniskt utförande

Busch Vacuum Solutions

Magnetiska lösningar från Larko Magnet

Energieffektiv produktion med centralvakuum

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Svensktillverkad kanalplast för snabb leverans

Sänd till en kollega

0.204