23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Nestlé betalar mångmiljardbelopp för Starbucks-rättigheter

Jättarna ingår i vad man kallar en "global allians", där Nestlé ska börja sälja Starbuckskaffe.

Nestlé och Starbucks är överens – genom en betalning på 7,15 miljarder dollar (cirka 63 miljarder kronor) får den Schweiz-baserade livsmedelsgiganten rätten att marknadsföra och sälja den amerikanska kaffekedjans produkter i hela världen, utanför Starbucks caféer.

De både aktörerna ingår därmed i vad man kallar en "global allians", vilket förväntas ge Nestlé en plattform för fortsatt tillväxt i Nordamerika, medan Starbucks ser den stora fördelen i att komma in i konsumenternas hem:

– Denna globala kaffe-allians kommer att leverera Starbucks-upplevelsen till miljoner fler hem runtom i världen tack vare Nestlés räckvidd och anseende, säger Starbucks vd Kevin Johnson i ett pressmeddelande.

Bland annat kommer avtalet innebära att Starbucks kaffe ingår i Nestlés kaffekapselsystem Nespresso och Dolce Gusto, samtidigt som bolagen kommer att samarbeta inom bland annat innovation. I samband med affären går även 500 Starbucks-anställda över till Nestlé.

Dessutom kommer Nestlé få rättigheterna att sälja paketerade kaffeprodukter under varumärkena Seattle’s Best Coffee, Starbucks VIA, Torrefazione Italia samt temärket Teavana.

– Med Starbucks, Nescafe och Nespresso samlar vi tre ikoniska varumärken inom kaffevärlden, kommenterade Nestlés vd Mark Schneider.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062