Nestlé betalar mångmiljardbelopp för Starbucks-rättigheter

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Jättarna ingår i vad man kallar en "global allians", där Nestlé ska börja sälja Starbuckskaffe.

Nestlé och Starbucks är överens – genom en betalning på 7,15 miljarder dollar (cirka 63 miljarder kronor) får den Schweiz-baserade livsmedelsgiganten rätten att marknadsföra och sälja den amerikanska kaffekedjans produkter i hela världen, utanför Starbucks caféer.

De både aktörerna ingår därmed i vad man kallar en "global allians", vilket förväntas ge Nestlé en plattform för fortsatt tillväxt i Nordamerika, medan Starbucks ser den stora fördelen i att komma in i konsumenternas hem:

– Denna globala kaffe-allians kommer att leverera Starbucks-upplevelsen till miljoner fler hem runtom i världen tack vare Nestlés räckvidd och anseende, säger Starbucks vd Kevin Johnson i ett pressmeddelande.

Läs också: Här är exemplen som svenska livsmedelsföretag ska ta efter

Bland annat kommer avtalet innebära att Starbucks kaffe ingår i Nestlés kaffekapselsystem Nespresso och Dolce Gusto, samtidigt som bolagen kommer att samarbeta inom bland annat innovation. I samband med affären går även 500 Starbucks-anställda över till Nestlé.

Läs också: Licensavtalet mellan Starbucks och Arla foods förlängs

Dessutom kommer Nestlé få rättigheterna att sälja paketerade kaffeprodukter under varumärkena Seattle’s Best Coffee, Starbucks VIA, Torrefazione Italia samt temärket Teavana.

– Med Starbucks, Nescafe och Nespresso samlar vi tre ikoniska varumärken inom kaffevärlden, kommenterade Nestlés vd Mark Schneider.
Mer om: Nestlé | Starbucks


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Hon blir Spoons nya försäljningschef

" Att få chansen att driva affären framåt känns spännande och roligt"

Ny packlösning för minskat matsvinn

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna. En man från Ramdala, strax utanför Karlskrona, anmäler nu länsstyrelsen till JO, Justitieombudsmannen, efter att ha fått semestern förstörd.

Konsum i Karlstad bygger om

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nu brygger Guinness öl på amerikansk mark

Satsningen är den första i USA på 60 år.

Han blir ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Ölmärket Coronas ägare mångmiljardinvesterar i cannabis

Ett nytt sätt att hitta intäkter under svag tillväxt.

Nu kan du prata med MonICA

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig som ambassadör för hållbart fiske.

Värmen sänker tron på framtiden

Axfood: ”Torkan får långvariga och kraftiga effekter på handeln”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Detta får långvariga och kraftiga effekter på handeln, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Alkoholfri öl mer populärt än någonsin

Det visar en undersökning framtagen på uppdrag av Carlsberg.

Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Ny nod för life science och livsmedel

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Flera detaljhandelskedjor i Tyskland satsar nu på att kunna erbjuda snabbladdstationer utanför sina varuhus.

Hon blir Brand and Category Manager för Oumph

Kommer närmast från Orkla.

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Livsmedelsverket: Spara på dricksvattnet

Trots regnet som kommer nu bör man ändå ta vara dricksvattnet.

Ekologiskt jordbruk klarar torkan bättre

Detta enligt en rad forskningsrapporter.

Wayne’s Coffee breddar sitt veganska utbud

Inför fler rätter med Oumph på menyn.

Läget akut för svenska flodkräftan

Men trots att arten är nära utrotning uppmanas svenskarna att prioritera den före signalkräftor.

Importföretag firar framgångar

Domsjö fabrikers nya produkt kan göra korvskinn av trä

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Nu startar äppelskörden

Ölen kan bli dyrare

Torkan tvingar kedjan till småpotatis

Fransk jätte köper ekokedja

Rekordsommar – för konkurser

Kunderna får övernatta i sval butik

Rekordsommar – för konkurser

Planerad 10 miljoner kronors omsättning

Comeback på Systembolaget för Karmeliten Festbier

Se alla Företagens egna nyheter

Seminarium: Ny utgåva av ISO 22000 – Ledningssystem för livsmedelssäkerhet

Minskat spill till glädje för miljön

Världens bästa automationslösningar

Härdat glas är en stark lösning - Kontakt Mirit Glas

Vägen till innovativa lösningar går genom produktutveckling

Har du ett nytt projekt?

Besök os på FachPack 2018 i September

IMA dairy food GASTI

AF Packaging Solutions

Compact I/O 5069 ger högre prestanda och diagnostik för smarta maskiner

IMA dairy food HAMBA

Nyemission ger Tyringe ny delägare

IMA dairy food BENHIL

IMA dairy food ERCA

SSI SCHÄFER realiserar high-tech distributionscenter för IKEA

Nya produktkatalogen för standard- och fixturelement har äntligen kommit!

Update nr 32 ute nu

Ny kvalitetsansvarig hos Hallins Production AB

Bull Salicath ApS

Flygande start för KUKA smartPAD-2 – smidigare hårdvara.

Lagafors gjorde processen kort på kvalitetsinriktat slakteri

Följ loppet minut för minut

Sommarkampanj Lagerlådor

IMA dairy food HASSIA

Dansk härdningsteknik til rostfritt stål lösa utmaningar hos MAN Diesel & T...

Sänd till en kollega

0.243