23948sdkhjf

Kaffeknappen byter ägare

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Nestlé säljer kaffeleverantören till Convini, som därmed dubblar personalstyrkan.

Nestlé Nordic och mat- och dryckesleverantören Convini meddelar att man har kommit överens om en affär om Kaffeknappen, leverantör av kaffe till arbetsplatser i både Sverige och Norge.

Affären innebär att alla de 144 anställda inom Kaffeknappen går över till Convini, som därmed uppnår en total personalstyrka på omkring 300 anställda. Därtill kommer även återförsäljare och samarbetspartners i Sverige och Norge.

I en kommentar till Dagens industri säger Convinis nytillträdda vd Mats Palmquist att affären är den största på den svenska kaffemarknaden på senare tid, men att man väljer att hemlighålla priset.

Läs också: Utvecklingsmarknader lyfte Unilever och Nestle

I och med köpet av Kaffeknappen, som förväntas gå igenom i juni, beräknas Convinis omsättning nå över 600 miljoner kronor. Man ser också att köpet gör Convini till en "ledande helhetsleverantör":

– Våra gemensamma kunder kommer att gynnas av att ha en ledande helhetsleverantör av både kaffe och mat på jobbet. Convini har uppvisat en väldigt stark utveckling de senaste åren och att kombinera den med Kaffeknappens breda kunskap inom smak och kvalitet ger oss ett ännu bättre kunderbjudande, säger Convinis styrelseordförande Johan Färnstrand i ett uttalande.

Läs också: Nestlé satsar på vegansk tonfisk

Framåt kommer Convini att fokusera på att expandera, vilket vd:n också berättade vid tillträdet för några veckor sedan. Fokus ligger på Sverige, men man ser även ett antal nyckelmarknader i norra Europa med "liknande arbetsplatsmönster", kommenterar Mats Palmquist till Di.

För Nestlés del ser man att försäljningen kan leda till en starkare utveckling för Kaffeknappen:

– Nestlé ser positivt på att Convini, som är marknadsledare vad gäller färdigmat till företag i Sverige, blir ny ägare till Kaffeknappen i Sverige och Norge. Nestlé tror att Convini med sin omfattande erfarenhet, tydliga fokus på tillväxt och digital utveckling kommer utveckla Kaffeknappen, säger Michiel Kernkamp, vd för Nestlé Nordic, i ett pressmeddelande.

Han menar också att försäljningen möjliggör att man kan fokusera på kärnområden och optimera sin portfölj. Vad gäller out of home-marknaden kommer Nestlé fortsatt att investera i verksamhetsdelen Nestlé professionals, som inriktar sig mot just den typen av erbjudanden.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny alkoholfri öl till dumplings

På nytt jobb
Ny ekonomidirektör för Arlakoncernen – ”enastående ung ledare”

På nytt jobb
Han blir ny försäljningsdirektör hos Löfbergs

Beyond Meat i partnerskap med Alibaba

Ingelsta Kalkon stänger tre av fem butiker

Paulig bygger ut sitt lager och förlänger hyresavtalet

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Index: Coronaledarskapet påverkar medarbetarnas lojalitet

Digital kunskapsbank om hygien på arbetsplatsen

Undersökning: Små leverantörer fortfarande utestängda under coronakrisen

Ny pall av återvunnen plast för Systembolaget

På nytt jobb
Hon ska stärka kommunikationen hos Orkla Sverige

Löfbergs hyr ut ryggsäckar med fika

Carlsberg introducerar ”pladdling”

Ny certifieringsstandard för växtbaserade livsmedel

Bayn köper godisföretaget Tweek för 45 miljoner

På nytt jobb
Löfbergs vd går till HK Scan

Midsona köper Gainomax

Dryckesbranschen fortsätter att växa

Öljätten flyttar in ett år tidigare än planerat

Sju av tio livsmedelsföretag är pessimistiska inför sommaren

Ägarskifte i Green Sales Distributions

Ica och Skånemejerier i klimatprojekt om alger i foder till kor

Kinas havsmatsaptit har kraschat efter coronalarm

Klassisk brittisk fotbollsklubb samarbetar med Quorn

Äkta vara: ”Industriella påhitt” i vegokorven

Förtroendet för svensk livsmedelsförsörjning sviktar

Plastbantar kvarg

Veg of Lund startar försäljning i Kina

Foodora i samarbete med el-scooterföretag

På nytt jobb
Lars Appelqvist vice ordförande i europeisk branschorganisation

1

Ny wellpappbox för fryst och kylt

Fazer testar reaktionerna på ny havrechoklad

Ny kokosdryck ska smaka som mellanmjölk

Svensk kvarg på export till Frankrike

Lantmännen köper norskt bageri

Nytt kafferosteri till Sickla

Se alla Företagens egna nyheter

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Glad Sommar önskar Lagafors!

25 000 kvm automatiserat och robotiserat kyl- och fryslager

Teltek C80 Combo – Specialanpassad för torrvaror

JAX utbildning: Smörjmedel och Smörjmedelsteknik, del 2

Fatpump i hygieniskt utförande

Absolutgivare med CIPsafety Ethernet/IP SIL3

Mirit Glas erbjudar Härdat glas

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Färdigmonterade pumpaggregat

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Modulär elektronisk säkring för 24V DC

KIPP önskar

Schmersals säkerhetsljusridåer med Bluetooth® interface

INOXPA omrörare och mixer.

Lasersvetsning av plast

JAX Smörjmedel och Smörjmedelsteknik

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Lenze webcast onsdag 10 juni om Digital Engineering

Eurofins bidrar till storskalig testning av COVID-19

Öka effektiviteten i biogas-processen

​Hydroscand utökar sortimentet inom bevattning

Tekniskt glas tillgänglig från Mirit Glas

Fatpump i hygieniskt utförande

Mer återvinning ser inte helt mörkt ut

Sänd till en kollega

0.157