23948sdkhjf

Kaffeknappen byter ägare

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Nestlé säljer kaffeleverantören till Convini, som därmed dubblar personalstyrkan.

Nestlé Nordic och mat- och dryckesleverantören Convini meddelar att man har kommit överens om en affär om Kaffeknappen, leverantör av kaffe till arbetsplatser i både Sverige och Norge.

Affären innebär att alla de 144 anställda inom Kaffeknappen går över till Convini, som därmed uppnår en total personalstyrka på omkring 300 anställda. Därtill kommer även återförsäljare och samarbetspartners i Sverige och Norge.

I en kommentar till Dagens industri säger Convinis nytillträdda vd Mats Palmquist att affären är den största på den svenska kaffemarknaden på senare tid, men att man väljer att hemlighålla priset.

Läs också: Ny vd på Nestlé

I och med köpet av Kaffeknappen, som förväntas gå igenom i juni, beräknas Convinis omsättning nå över 600 miljoner kronor. Man ser också att köpet gör Convini till en "ledande helhetsleverantör":

– Våra gemensamma kunder kommer att gynnas av att ha en ledande helhetsleverantör av både kaffe och mat på jobbet. Convini har uppvisat en väldigt stark utveckling de senaste åren och att kombinera den med Kaffeknappens breda kunskap inom smak och kvalitet ger oss ett ännu bättre kunderbjudande, säger Convinis styrelseordförande Johan Färnstrand i ett uttalande.

Läs också: Convini säljer norsk verksamhet

Framåt kommer Convini att fokusera på att expandera, vilket vd:n också berättade vid tillträdet för några veckor sedan. Fokus ligger på Sverige, men man ser även ett antal nyckelmarknader i norra Europa med "liknande arbetsplatsmönster", kommenterar Mats Palmquist till Di.

För Nestlés del ser man att försäljningen kan leda till en starkare utveckling för Kaffeknappen:

– Nestlé ser positivt på att Convini, som är marknadsledare vad gäller färdigmat till företag i Sverige, blir ny ägare till Kaffeknappen i Sverige och Norge. Nestlé tror att Convini med sin omfattande erfarenhet, tydliga fokus på tillväxt och digital utveckling kommer utveckla Kaffeknappen, säger Michiel Kernkamp, vd för Nestlé Nordic, i ett pressmeddelande.

Han menar också att försäljningen möjliggör att man kan fokusera på kärnområden och optimera sin portfölj. Vad gäller out of home-marknaden kommer Nestlé fortsatt att investera i verksamhetsdelen Nestlé professionals, som inriktar sig mot just den typen av erbjudanden.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Återvinningsbara krukor för Svegros örter

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Ny äggförpackning för Stjärnägg

Frukt- och gröntgrossister går samman – blir en av landets största

De vann Lidls hållbarhetspris

Över 10 000 bryggerier inom EU – varav 375 i Sverige

Antalet svenska bryggerier har femdubblats på sex år.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Livsmedelsindustrin är sist på digitaliseringsbollen

Eldorado firar 50 – öppnar butik

Irritation över Icas halloumisatsning: ”Åker snålskjuts”

Ica och Norrmejeriers nya halloumisatsning väcker irritation bland grossister.

Förpackningsmässor slås ihop under varumärket Empack

Coca-Cola testar förarlösa transporter – ihop med Axfood

Pilot dras igång i Jordbro i början av 2020.

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

De gör proteinpulver – av syrsor

Tulips bacon Ä-märks

Ledamot lämnar Simris Alg

Produktnytt
Ny låda för matleveranser direkt till dörren

På nytt jobb
Svegro rekryterar chef från Arla - igen

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Först med veganska revbensspjäll

Löfbergs prisas i Kanada

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Mejerijätten ska bli klimatneutral 2035

De vann ciderupphandling på Systembolaget

Nytt ysteri när Ica och Norrmejerier samarbetar: ”Ta upp konkurrensen”

Ica och Norrmejerier ska ge sig på halloumin tillsammans.

Midsona ändrar i koncernledningen

Spendrups styr om till återvunnet

Impossible foods vill dubbla i värde

Det svenska julbordet blir grönare

Kommunerna köper mer ekologiskt

Fortsatt fransk framfart för Picadeli

1

Krönika: ”Sämre livsmedelssortiment med alkohol i butikerna”

God tillväxt – våldet oroar

Orkla ger klimatsmarta menyer till Scandics gäster

Mars blir först med vegansk choklad

FMCG-stipendier i Skåne att söka

Innovation – ett måste för att lyckas med produktlansering

Se alla Företagens egna nyheter

Vad är kopplingen mellan choklad och RFID?

Fatpump i hygieniskt utförande

Hur minskar du driftstopp hos er?

TESAB-anslutna ABAK i Sundsvall breddar sitt utbud

Stora kostnadsbesparingar efter uppgradering av kondensorer

Balluff ger dig maximal energi!

Recept på framgång: Optimal förpackning till Optimel-sallad

Ingersoll Rand - Rikstäckande tryckluftservice

En ny generation av axialfläktar med ännu högre prestanda

Vilken produkt var på vilken arbetsplats och när?

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Easy Tool-ID 2.0 - enklare kan det inte bli!

Hydroscand delar ut årets stipendium till elev i Sydafrika

Black Friday-priser på ALbee den 25 november - 2 December

En ny generation axialfläktar med optimerade egenskaper

Komplettera ert Lagafors rengöringssystem med slangupprullar

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Ingersoll Rand skruvkompressorer med premium prestanda

En ny motorgeneration med programmerbart gränssnitt

Tack, till alla er som kom och besökte KIPP på Elmia!

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Luleå 2...

Spårbarhet och all information är tillgänglig i realtid!

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Förbättra ditt matarsystem med IO-Link!

Pålitlig och utbytbar detektering av delar med RFID.

Sänd till en kollega

0.151