Tyska bryggeriet Eichbaum hamnade i blåsväder förra veckan efter en marknadsföringskampanj relaterad till sommarens fotbolls-VM. Inför världsmästerskapen tryckte man alla 32 deltagande länders flaggor på sina ölkapsyler – däribland Saudiarabiens.
Det ledde till tusentals reaktioner på Facebook och Twitter,
. Vad flera reagerade på är
den islamska trosbekännelsen – vilken figurerar på Saudiarabiens flagga – på en alkoholhaltig dryck. Saudiarabien har dessutom totalförbud mot alkohol i landet.
Efter att ha rådfrågat både polis och myndigheter meddelade Eichbaum via sin Facebook-sida på fredagen att man slutat tillverka de VM-relaterade kapsylerna och att man arbetar på att dra tillbaka de flaskor som har den saudiarabiska flaggan. Anledningen var att man varken ville "göra religiösa eller politiska ställningstaganden" samtidigt som man också ville "förhindra ytterligare förolämpningar", skriver Deutsche Welle.
Förutom diskussionsstormen på Facebook-sidan
, det lägsta betyget som går att ge via Facebook. Bland motiveringarna fanns både de som tyckte att bryggeriet utnyttjade islam för att sälja alkohol och de som tyckte att bryggeriet var fega för att de slutade med kapsylerna.