Man lanserar nu Crowdfood accelerator, ett sex månader långt program där företag får hjälp med saker som produktutveckling och finansiering av företagsidéen.
Målet är enligt samarbetsparterna att fånga in den växande startupscenen inom framtidens matteknologi, där målet är att de ska stå bättre förberedda inför en crowdfundingkampanj.
På så sätt är förhoppningen också att de nyetablerade bolagen får större chanser att lyckas i finansieringsprocessen.
Läs också: Cafékedjan slår crowdfunding-rekord
– Vi är övertygade om att nästa generations ledande matföretag kommer att vara crowdfundade, en slags kapitalistisk kooperation, säger Johan Jörgensen, styrelseordförande i Fundedbyme, i ett pressmeddelande.
Läs också: Alvestaglass först ut på ny marknadsplats
Johan Jörgensen är också grundare av Sweden Foodtech, som har ett finger med i samarbetet. De står bakom nätverket Foodtech Village, som har syftet att just hjälpa startups inom foodtech. Det sker genom kontakter med mentorer inom både livsmedel och teknologi, samtidigt som företagen också får uppmärksamhet genom till exempel events och konferenser.
Fundedbyme har tidigare drivit fler kampanjer för företag inom livsmedel – bland annat har företag som butikskedjan Paradiset, dryckestillverkaren Caliente samt Ekobryggeriet gått igenom lyckade finansieringsprocesser via plattformen.
Mer om:
accelerator
|
Crowdfood accelerator
|
crowdfunding
|
foodtech
|
Foodtech Village
|
Fundedbyme
|
Johan Jörgensen
|
startups
|
Sweden Foodtech