Glassbolaget tar ställning – möts av både ris och ros

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Unilever-ägda Ben and Jerry's är sedan tidigare ett politiskt aktivt företag. Nu har de uttryckt sitt stöd till att låta ensamkommande flyktingar få stanna i Sverige, vilket både skapat heja-rop och bojkott.

Glassbolaget Ben and Jerry's är vana vid att ta ställning – man gjorde det för Barack Obama och därefter Bernie Sanders under presidentval i USA. Man har kritiserat klyftorna i det amerikanska samhället samt hyllat legaliseringen av samkönade äktenskap, i bägge fall med dedikerade glassmaker.

Nu har man även gjort ett ställningstagande som skapat uppmärksamhet i Sverige: På sin hemsida har man under rubriken "Hoppa på kärlekståget med oss" gått ut med att de stödjer beslutet om att låta 9 000 ensamkommande flyktingar få stanna i Sverige.

"Vi på Ben & Jerry´s tror på social rättvisa och på att vara medskapare av de samhällen vi vill skapa. Vi kommer att fortsätta att stödja den humanistiska folkrörelsen som river de murar som stänger ute människor och vara delaktiga i att skapa medmänskliga och interkulturella samhällen", skriver man i ett inlägg.

Ris och ros
Det har skapat debatt – särskilt i sociala medier – där bolaget både hyllas och dissas för ställningstagandet.

Läs också: Dansk innovation: Glass med ölsmak

Bland kritikerna syns politiker från både Moderaterna (Ann Heberlein) och Sverigedemokraterna (riksdagsledamoten Sven-Olof Sällström), där den förre via Facebook ifrågasätter strategin: "Ett privat företag får naturligtvis göra precis som de vill. Men om ambitionen är att sälja så mycket som möjligt – i det här fallet glass – kanske man bör fundera några varv innan man väljer att ställning i en extremt infekterad politisk fråga".

Den senare har lagt upp en bild på Twitter med Unilever-varumärken och menar att han kommer att bojkotta koncernens alla produkter framöver.

Läs också: Ben and Jerrys ber om extra betalt för koldioxidkrediter

Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar tycker däremot att tilltaget är tappert: "Modigt och smart av Ben & Jerry’s. Finns så klart folk som blir förbannade, men B&J gör sin grej. Gott är det också", skriver han via Twitter.

"Inget vanligt glassföretag"
Från företagets håll står man fast vid värderingarna, och pekar mot sin historiska bakgrund:

– Vi är inget vanligt glassföretag. Ben and Jerry’s grundades av två aktivister, och vi har alltid tagit ställning i olika frågor, säger Soledad Piñero Misa, chef för socialt engagemang på Ben and Jerry’s i Norden, till Aftonbladet.

Man har sedan tidigare också aviserat ett samarbete med den internationella organisationen International Rescue Committee, så stödet till beslutet kommer kanske inte som en överraskning. Men det historiskt politiskt aktiva företaget kan också fungera som en trendskapare genom den här typen av aktioner.

– Det blir mer och mer av den typen av ställningstagande för att man vill visa att man är relevant för sin samtid och att det är något som företaget står för. Det är inte enbart för att attrahera kunder utan även för att attrahera de som ska jobba i företaget och verksamheten, säger Eva Ossiansson, doktor i marknadsföring vid Göteborgs universitet, till TT.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bryggeriet gör öl-debut med nygammalt märke

Vasa bryggeri tar till en början hjälp av mer etablerade ölbryggare när Sundsvalls öl gör comeback.

Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Nya riktlinjer för alkoholreklam

Vegangodis-företaget i två nya avtal

Svenska Ec-go gör utlandsdebut hos Nordisk films danska biografer. Samtidigt äntrar man Bergendahls butiker med City gott-konceptet.

2

Findus återkallar persilja – "Kan vara hälsorisk"

Fyra nya till Organic Sweden

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

25 producenter prisade för "bästa landskapsmat"

Klart för Göteborgs kex Riga-flytt

Efter förvarningen i januari kommer slutbeskedet – då flyttas den traditionsrika kextillverkningen till Lettland.

Axfood och Lidl naggar på Coop

Fontana vann nyinstiftat pris

Livsmedelsverket ryter ifrån i sillfråga

"Grundlöst larmande i media", kommenterar myndigheten angående uppgifter om bristande ursprungsmärkning för svenska sillburkar.

Norrmejerier: Brist på Västerbottensost

Kopparbergs startar större produktion i Storbritannien

Brexit en av anledningarna till bryggeriets nya satsning.

Di Luca kungligt prisad

Zeta-grundaren om näringslivsmedaljen: "Lite av kronan på mitt livsverk"

På nytt jobb
Hon ska hålla i hållbarheten

Svensk Dagligvaruhandel rekryterar före detta chef från Lidl.

Investering ska ge nytt liv åt spillbröd

Blekinge-bageriet brottades med tonvis av överblivet bröd – genom miljoninvestering ska det nu bli till ny produkt.

Beuc sätter europeiska etikett-trick i rampljuset

Europeiska konsumentorganisationen Beuc:s medlemmar rapporterar om tre vanliga trick som tillverkare använder sig av vid märkning av produkter. Nu uppmanar man till hårdare regler.

Destilleriet får tillstånd för att dubbla

På nytt jobb
Hero möblerar om i Semper

Sempers vd går vidare mot nya uppdrag hos ägarkoncernen – nya vd:n hämtas in från tyska livsmedelsföretaget Schwartauer Werke.

Förslag: Så kan sanktionerna för livsmedelsbrott se ut

Efter riksdagens beslut om ändring i livsmedelslagen har Livsmedelsverket nu tagit fram förslag på utformning av sanktionsavgifter.

Svegro fortsätter papperssatsning

Myndighetens varning: Släng inte chark i naturen

Utländska charkvaror kan sprida sjukdomen afrikansk svinpest. "Mycket stort hot mot svenska grisar och vildsvin", konstaterar Jordbruksverket.

Partnerskap i proteinets tecken

Bergfalk och Co sammanstrålar med Johan i Hallen för distribution av kött och fisk till restauranger – bildar ny koncern tillsammans.

Portal ska förenkla myndighetskontakter

Max lanserar klimatpositiva burgare

Två graders skillnad – nu förstörs kött för miljoner

Grillkedja förlänger med Menigo

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Triumf glass kör helgpass i värmen

Ny ordförande för Fiskbranschen

Dansk Supermarked byter namn

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Första färskpotatisen är här

Nu tar hon plats hos Lantmännen

Restaurangerna fortsätter att växa

Se alla Företagens egna nyheter

AF Packaging Solutions

Plockstationer & Lean Ställage TRILOGIQ

En fin sked i locket är inte en stad i Ryssland

Snabba leveranser, fri retur och hög service

Är era livsmedel säkra för de allra minsta?

Enkel styrning av skyddsgrindssystemet PSENslock

Nomo visar upp smarta lösningar för gruvindustrin

Ny broschyr

Effektivare packning utan luft

IMA dairy food HAMBA

IMA dairy food BENHIL

Ny säljare i vårt tyska bolag Lagafors GmbH

Säkerhetsbrytaren PSENmag i rostfritt stål – hög säkerhet och maximal tålighet för extrema förhållan

ebm-papst fläktvägg löste problem med Media Markts luftkonditionering i Berlin

Tara Pac

Spårbarhet under rengöringen bidrar till säkrare mat och bättre lönsamhet

IMA dairy food ERCA

Hyllsystem R3000 - en lösning för alla behov 

Lokala experter, världens bästa automation

BITO lanserar miljövänlig lagerlåda av solroskomposit

Förpackningen i centrum

Ekologiska vegetabiliska Proteiner

Kvalitet OnLine Storträff 2018

Bull Salicath ApS

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Södertä...

Sänd till en kollega

0.175