23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Gintillverkarens nyemission ska ge besökscenter

Hernö gin tar in drygt 5,6 miljoner kronor i kraftigt övertecknad nyemission.

Hernö gin satsar på att bli turistmål med planer på ett besökscenter i anslutning till destilleriet – detta efter att man ökat intäkterna från besöksverksamheten med 173 procentenheter under 2017 jämfört med året innan.

För att få in kapital till investeringen, som beräknas kosta cirka 8 miljoner kronor, valde man därför att göra en nyemission. Efter att teckningstiden gått ut i början av veckan stod det klart att nyemissionen blev kraftigt övertecknad: cirka 1 300 tecknade nyemissionen till drygt 31,50 miljoner kronor, motsvarande en täckningsgrad om 560 procent.

– Den erfarenhet vi har av våra tidigare nyemissioner är att intresset för att köpa aktier i Hernö gin är stort. Men det här resultatet överträffar våra förväntningar med råge, säger Jon Hillgren, vd och grundare av Hernö gin, i ett pressmeddelande.

Därmed tillförs också Hernö gin det eftersökta beloppet på cirka 5,6 miljoner kronor före emissionskostnader.

Planerna framöver omfattar inte bara ett nytt besökscenter – man siktar också på att anlägga en ny buteljeringslinje samt bygga kontorsytor för den ökande personalstyrkan.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047