23948sdkhjf

Beuc sätter europeiska etikett-trick i rampljuset

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Europeiska konsumentorganisationen Beuc:s medlemmar rapporterar om tre vanliga trick som tillverkare använder sig av vid märkning av produkter. Nu uppmanar man till hårdare regler.

Beuc, paraplyorganisationen som består av 43 nationella europeiska konsumentorganisationer (däribland Sveriges konsumenter), har nyligen släppt en ny rapport där man sätter produktmärkning i fokus.

Med hjälp av sina medlemsorganisationer har man i rapporten "Food Labels: Tricks of the Trade" identifierat tre typer av etikettmärkningar som man anser utnyttjar europeiska regler.

Enligt Beuc använder livsmedelsproducenterna dessa kryphål för att få konsumenterna att tro att de köper hälsosammare produkter eller produkter av högre kvalitet än vad de egentligen är.

Tre vanliga trick
Det första av de tre vanligaste sätten är etiketter som anspelar på kvalitet – med det menar man beskrivningar som "traditionell" eller "naturlig", vilket kan ha liten eller ingen koppling alls till den faktiska produktionen av livsmedlet.

Ett annat vanligt sätt är att avbilda frukter på produkter som har lite eller inget fruktinnehåll, alternativt avbildning av de dyraste frukterna i en produkt som innehåller väldigt liten del av dem. Man pekar även på fullkorn, som man ser används för att lyfta fram produkter som knappt innehåller just fullkorn.

Läs också: Organisation uppmanar till stopp för maskotar

Rapporten tar upp ett exempel från Norge, där en produkt märkt "naturlig kalkonfilé" endast innehöll 53 procent kalkon. Resten av produkten bestod av kyckling och tillsatser.

Ett annat exempel tas från Belgien och Nederländerna, där ett mejeriföretag kallade en produkt "Röd frukt-yoghurtdrink" och bildsatte med jordgubbar och hallon – fruktinnehållet bestod i själva verket bara av 2 procent fruktjuice, där äpple stod för majoriteten.

Hårdare regler
Därför propsar man nu för att etiketterna, likt ingrediensbeteckningarna, ska gå i linje med verkligheten. Därför ser man också att reglerna kring märkning bör bli hårdare.

Bland annat föreslår man att EU ska definiera nyckeltermer som används för att beskriva kvalitetsaspekter – exempelvis "naturlig" och "traditionell". Man anser också att det bör sättas en lägstanivå för att få använda sig av ordet "fullkorn" som märkning. Dessutom föreslår man att innehållet av ingredienser som används i marknadsföringen, också bör redovisas i procent på förpackningen.
Mer om: Beuc
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Pinchos satsar internationellt – och byter vd

På nytt jobb
Han lämnar Cloetta

Hälsingestintan i konkurs – mobila slakteriet får inte ihop ekonomin

Avslöjar: Panini släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta snabbmatskedjan in i den tekniska framtiden.

Här är City Gross nya convenience-butiker

Butiker på 700 till 1 200 kvadratmeter med brett utbud och större tillgänglighet.

Sista chansen nominera till Dagligvarugalan

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Kraftig kritik mot livsmedelskontrollerna

Branschen smörar för veganerna

Veganska smörgåspålägg breder ut sig

Dämpad vår för livsmedelsföretagen

Glutenfritt bageri till Ica – via Fazer

Striden om vegoburgarna intensifieras

Burger King och Max lanserar varsitt vegoalternativ.

Njie breddar – lanserar klädkollektion

På nytt jobb
Skånemejerier med ny hållbarhetschef

Jordgubbsskörden väntas bli riklig

Nu kommer svenskodlad Pak Choi

Ekobutik i konkurs

På nytt jobb
Ny kommunikationschef på Orkla

Kraftig fläskprisökning – snart i Sverige

Vitlöksodlare gynnas av handelskrig

Kopparbergs backar

Coop tar in omtalad vegoburgare

Coop vill inte slänga ägg – kritiserar EU-regler

IVL och livsmedelsbranschen ska minska svinnet

På nytt jobb
HK Scans HR-direktör går till Coop

Ica går över till svenskodlade plommontomater

På nytt jobb
Han går från Spotify till Gastrofy

På nytt jobb
Ny kommunikationsdirektör på Scandi Standard

Mackmyra ökar i omsättning men även i förlust

Nu kommer ölglassen

Nu träder nya transfettsreglerna i kraft

Stora Enso satsar på intelligenta automater

Japansk bank investerar miljard i indisk nätmathandel

Peckas naturodlingar i universitetsstudier

På nytt jobb
Ny vd på Pizza Hut

Dystert läge för 4 av 10 matfiskar

Rekord i matavfallsinsamling

Se alla Företagens egna nyheter

Möjlighet att ha översikt på temperaturen i många olika applikationer samtidigt, går det?

Testa dig själv: Hur mycket kan du om plast och hållbarhet?

R 5 RD Nya generationens vakuumpump

Studio 5000 Logix Designer Tips & Trix

Tillförlitlig information av era automationsprocesser i realtid!

Kan plast förhindra matsvinn?

Välj rätt bland våra belysningsmetoder!

Industrimässa med brett multibrand sortiment från Nomo

Glasrör och glasstavar från Mirit Glas

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Uddevalla 22-23 maj

RS Components introducerar en IoT-utvecklingssats med Bluetooth® Low Energy från ON Semiconductor

Lagafors i fokus när världens ledande fackmässa för köttindustrin ägde rum i Frankfurt

Exakta positioner med pneumatiska cylindrar!

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

RS Components lancerar Hartning kontaktdon med påmonterad anslutningskabel

RS Components ingår partnerskap med TE Connectivity för att lansera ett TE-lärcenter på teknikforum

När du vill transportera gasflaskor i din personbil

ebm-papst fläktserie AxiBlade utökas med fläktar i mindre storlekar

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Uddevalla 22-23 maj

RS Components introducerar LoRa-kommunikationsmoduler med utökad prestanda för IoT-tillämpningar

Norskt eko-mejeri väljer bägare från RPC Superfos

KUNBUS-industridatorer som bygger på Raspberry Pi finns nu hos RS Component...

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

Synglas i hög kvalitet - Mirit Glas

RS Components introducerar Renesas Synergy™ S5D3-mikrokontroller och -utvec...

Sänd till en kollega

0.244