23948sdkhjf

Unilever tar stark ställning mot fejkföljare

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Livsmedelsjätten bryter med alla influencers som köpt följare – vill främja transparens i annonseringen.

I februari röt Unilever, världens näst största annonsör, i från mot onlineplattformar som Facebook och Google – man hotade då med att sluta annonsera på plattformarna om de inte lyckades få bort innehåll som "skapar uppdelning i samhället och främjar ilska och hat", som bolagets marknadschef uttryckte det i ett tal under IAB Annual leadership meeting.

Nu spänner livsmedelsgiganten musklerna igen. Den här gången riktar man ljuset mot influencers som köpt följare. För Reuters berättar marknadschefen att man bryter helt med profiler i sociala medier som puffat upp sina siffror genom köpta botar eller liknande tjänster.

Enligt Unilever vill man göra annonseringen mer transparent, samtidigt som man ser att följarköp urholkar ett av de snabbast växande annonssätten.

– Det finns många bra influencers där ute, men några ruttna äpplen förstör hela korgen. Problemet är att alla drabbas när förtroendet väl är underminerat, säger Keith Weed till Reuters.

Läs också: Stor reklamsatsning efter nytt sortiment

Bolaget, vars portfölj innehåller varumärken som bland annat GB Glace, Knorr, Milda och Ben and Jerrys, säger att man kommer att prioritera plattformar som vidtar åtgärder mot bedrägeri och samtidigt arbetar för att öka transparensen.

Unilever spenderade under förra året 7,7 miljarder euro (drygt 79,5 miljarder kronor) på marknadsföring, där "några hundra miljoner" användes till marknadsföring via influencers. Det är dock en post som man beräknar kommer att växa i framtiden, säger Keith Weed till Reuters.

Läs också: Matsmart med ny marknadschef

Genom ställningstagandet hoppas Unilever skapa svallvågor, något Sveriges annonsörers kommersiella chef tror att de lyckas med:

– Det är klart att det skapar en debatt och ökar medvetenheten. Det finns en stor osäkerhet eftersom marknaden inte är riktigt uppstyrd, säger Lin Eriksson Nordström till sajten Breakit angående Unilevers utspel.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Veganskt intresserar på nätet

Svenska favabönor kan vara framtidens mat

Framgång för Axfood: varannan flaska pantas

Dr Sannas byter namn

På nytt jobb
Han är ny vd på Polarbröds dotterbolag

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Espresso House tar in ärtdryck

Oatly lanserar antimjölk-kampanj utomlands

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

Fruktad potatisparasit är här

Axfood fasar ut engångsartiklar av plast

Han lämnar Mathems styrelse

Företagen har förtroende för Livsmedelsverket

Potatisdrycksföretag tar in 11 miljoner

Svenska forskare kan förlänga mjölkens livslängd

Försäkringsbolag investerar 2,8 miljarder i minskat svinn

På nytt jobb
Svenska Ägg har ny ordförande

Ökad ekologisk konsumtion – inte nödvändigtvis dyrare

Norska läskproducenten förlorade mot Coca-Cola – igen

Norrmejerier med ny säljpartner – riktad mot Ica

Västerbottensost blir dokumentär

Kiviks Musteri skippar sugrören

Oumph håvade in priser i London

Ätbar bioplast från äpple- och apelsinrester

Snart kan du äta upp engångsmuggen som efterrätt.

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

Alkoglass – endast på systemet

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Cloetta satsar 100 miljoner på fabriker

Produktionen av ekomjölk fortsätter öka

På nytt jobb
Han blir Cloettas nya lösviktschef

Ungas matval styrs av värderingar

Nu kommer Karma till Frankrike

Bakterier i en tredjedel av allt lammkött

Nytt hopp för Boxholms ost

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Se alla Företagens egna nyheter

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Certa™ - senaste innovationen från MasoSine, skaparna av Sinus® pumpteknologin

Advanced Engineering 2019

Synglas till process industrin från Mirit Glas

Lenze ställer ut på Hannover messen 1.-5. april

Stor energisparpotential hos Irlands stormarknader

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Prefabricerade ECI-motorer med planetväxlar

Nomo är utställare i Skellefteå

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefteå 20-21 mars

RPC Superfos mottar CSR-certifikat från Randers kommun

Lätt att missa brytpunkt till ny standard vid inkoppling av större fläktar på nätet

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefteå 20-21 mars

”Digitala produkter löser problem som analog teknik inte klarar av”

Träffa AxFlow på Euro Expo Skellefteå 20-21 mars 2019

EC-lågenergifläktar på ExpoVent i Kalmar, Jönköping och Linköping

Speciella egenskaper får du med Tekniskt glas

FCM utan kompromiss

USON gigantrivare Rabco ska till Munters!

Wellplast AB ingår Europeiskt samarbete

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Kostnadsfritt webinarium - Tema: Hantering av lagkrav

Hur fångar man in världens alla dofter?

Big Science Sweden business dagar i CERN

Träffa oss på IFFA i Frankfurt 4-9 maj

Sänd till en kollega

0.278