23948sdkhjf

Unilever tar stark ställning mot fejkföljare

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Livsmedelsjätten bryter med alla influencers som köpt följare – vill främja transparens i annonseringen.

I februari röt Unilever, världens näst största annonsör, i från mot onlineplattformar som Facebook och Google – man hotade då med att sluta annonsera på plattformarna om de inte lyckades få bort innehåll som "skapar uppdelning i samhället och främjar ilska och hat", som bolagets marknadschef uttryckte det i ett tal under IAB Annual leadership meeting.

Nu spänner livsmedelsgiganten musklerna igen. Den här gången riktar man ljuset mot influencers som köpt följare. För Reuters berättar marknadschefen att man bryter helt med profiler i sociala medier som puffat upp sina siffror genom köpta botar eller liknande tjänster.

Enligt Unilever vill man göra annonseringen mer transparent, samtidigt som man ser att följarköp urholkar ett av de snabbast växande annonssätten.

– Det finns många bra influencers där ute, men några ruttna äpplen förstör hela korgen. Problemet är att alla drabbas när förtroendet väl är underminerat, säger Keith Weed till Reuters.

Läs också: Stor reklamsatsning efter nytt sortiment

Bolaget, vars portfölj innehåller varumärken som bland annat GB Glace, Knorr, Milda och Ben and Jerrys, säger att man kommer att prioritera plattformar som vidtar åtgärder mot bedrägeri och samtidigt arbetar för att öka transparensen.

Unilever spenderade under förra året 7,7 miljarder euro (drygt 79,5 miljarder kronor) på marknadsföring, där "några hundra miljoner" användes till marknadsföring via influencers. Det är dock en post som man beräknar kommer att växa i framtiden, säger Keith Weed till Reuters.

Läs också: Matsmart med ny marknadschef

Genom ställningstagandet hoppas Unilever skapa svallvågor, något Sveriges annonsörers kommersiella chef tror att de lyckas med:

– Det är klart att det skapar en debatt och ökar medvetenheten. Det finns en stor osäkerhet eftersom marknaden inte är riktigt uppstyrd, säger Lin Eriksson Nordström till sajten Breakit angående Unilevers utspel.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Exeotech gör sig av med Österhagen Glass

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

Miljoner till ekoproduktion

Kaffe och potatis höll ner matpriserna

Forskare grottar i hela svinnkedjan på kunskapsfestival

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Greenfood köper finsk verksamhet

De vill göra allt pantbart via app – börjar med Yes diskmedel

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

2

Regeringen sätter mål för matsvinnet

Tomt på ärtor i frysdiskarna

Miljardstöd till lantbrukare – betalas ut nu

I morgon börjar utbetalningen av regeringens nationella krispaket.

Maskin och smakpanel testade knäckebröd – samma resultat

Färska ägg levererade till dörren

Unilever har knäckt koden med svart plast

City Gross tar in landodlad svensk gårdsfisk

WWF till attack mot Halloumin – Fontana försvarar sig

"Våra krav på halloumiproducenten och dess mjölkleverantörer motsvarar de svenska".

Stort pådrag vid brand hos Dafgårds

Löfbergs köper mark av Coop Värmland

Kött- och fiskkoncern köper upp två fiskföretag

Svensk Glasåtervinning får ny vd

Magnus Nilsson tar över Ewerman

”Vi behöver en visionär ledare.”

Finalisterna i Änglamarkspriset

Mycket matnyttigt i Almedalen

Kunglig medalj till Polarbrödsprofil

Oro bland landets äppelodlare

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Norrmejerier vann tvist om Gainomax

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Atria satsar på export av snacksalami

Surtantens lägger ner

Kommun överväger vildsvinskött

Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Se alla Företagens egna nyheter

Svenskt musteri tredubblar lagerkapaciteten med automatisk lösning

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

KIPP önskar er en riktigt Trevlig sommar!

Trevlig Sommar

Vad gör vi på Balluff?

Hur mycket läser du?

Dacapo Stainless blir auktoriserad distributör för GEA Tuchenhagen

RPC Superfos tar emot IMDA-priset 2019 i USA

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Var rädd om dig i Sommarsverige!

Lagafors önskar alla en Glad Sommar

Följ med Wexoe till Rockwell Automation TechED i München 21-24 oktober 2019

Plastburk för mikrovågsugn kan minska matsvinnet

KIPP Teleskopskenor

RS Components får distributionsrättigheter för passiva komponenter från Yageo

Härdat glas - en stark lösning från Mirit Glas

E-Drive från TENTE

Banbrytande koncept för fiskuppfödning som integreras i det svenska lantbruket

Så fick BH Svets snyggare finish på svetsfogarna

... och vinnaren är:

Böjt och rundat glas från Mirit Glas

RPC Superfos ger Cariocas hink med tuschpennor ett nytt utseende

RS Components presenterar ny och mycket prisvärd PoE-testare från Fluke Net...

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Vad är kopplingen mellan Industry 4.0 och IO-Link?

Sänd till en kollega

0.17