23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Unilever tar stark ställning mot fejkföljare

Livsmedelsjätten bryter med alla influencers som köpt följare – vill främja transparens i annonseringen.

I februari röt Unilever, världens näst största annonsör, i från mot onlineplattformar som Facebook och Google – man hotade då med att sluta annonsera på plattformarna om de inte lyckades få bort innehåll som "skapar uppdelning i samhället och främjar ilska och hat", som bolagets marknadschef uttryckte det i ett tal under IAB Annual leadership meeting.

Nu spänner livsmedelsgiganten musklerna igen. Den här gången riktar man ljuset mot influencers som köpt följare.

För Reuters berättar

marknadschefen att man bryter helt med profiler i sociala medier som puffat upp sina siffror genom köpta botar eller liknande tjänster.

Enligt Unilever vill man göra annonseringen mer transparent, samtidigt som man ser att följarköp urholkar ett av de snabbast växande annonssätten.

– Det finns många bra influencers där ute, men några ruttna äpplen förstör hela korgen. Problemet är att alla drabbas när förtroendet väl är underminerat, säger Keith Weed till Reuters.

Bolaget, vars portfölj innehåller varumärken som bland annat GB Glace, Knorr, Milda och Ben and Jerrys, säger att man kommer att prioritera plattformar som vidtar åtgärder mot bedrägeri och samtidigt arbetar för att öka transparensen.

Unilever spenderade under förra året 7,7 miljarder euro (drygt 79,5 miljarder kronor) på marknadsföring, där "några hundra miljoner" användes till marknadsföring via influencers. Det är dock en post som man beräknar kommer att växa i framtiden, säger Keith Weed till Reuters.

Genom ställningstagandet hoppas Unilever skapa svallvågor, något Sveriges annonsörers kommersiella chef tror att de lyckas med:

– Det är klart att det skapar en debatt och ökar medvetenheten. Det finns en stor osäkerhet eftersom marknaden inte är riktigt uppstyrd, säger Lin Eriksson Nordström

till sajten Breakit

angående Unilevers utspel.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078