23948sdkhjf

Unilever tar stark ställning mot fejkföljare

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Livsmedelsjätten bryter med alla influencers som köpt följare – vill främja transparens i annonseringen.

I februari röt Unilever, världens näst största annonsör, i från mot onlineplattformar som Facebook och Google – man hotade då med att sluta annonsera på plattformarna om de inte lyckades få bort innehåll som "skapar uppdelning i samhället och främjar ilska och hat", som bolagets marknadschef uttryckte det i ett tal under IAB Annual leadership meeting.

Nu spänner livsmedelsgiganten musklerna igen. Den här gången riktar man ljuset mot influencers som köpt följare. För Reuters berättar marknadschefen att man bryter helt med profiler i sociala medier som puffat upp sina siffror genom köpta botar eller liknande tjänster.

Enligt Unilever vill man göra annonseringen mer transparent, samtidigt som man ser att följarköp urholkar ett av de snabbast växande annonssätten.

– Det finns många bra influencers där ute, men några ruttna äpplen förstör hela korgen. Problemet är att alla drabbas när förtroendet väl är underminerat, säger Keith Weed till Reuters.

Läs också: Stor reklamsatsning efter nytt sortiment

Bolaget, vars portfölj innehåller varumärken som bland annat GB Glace, Knorr, Milda och Ben and Jerrys, säger att man kommer att prioritera plattformar som vidtar åtgärder mot bedrägeri och samtidigt arbetar för att öka transparensen.

Unilever spenderade under förra året 7,7 miljarder euro (drygt 79,5 miljarder kronor) på marknadsföring, där "några hundra miljoner" användes till marknadsföring via influencers. Det är dock en post som man beräknar kommer att växa i framtiden, säger Keith Weed till Reuters.

Läs också: Matsmart med ny marknadschef

Genom ställningstagandet hoppas Unilever skapa svallvågor, något Sveriges annonsörers kommersiella chef tror att de lyckas med:

– Det är klart att det skapar en debatt och ökar medvetenheten. Det finns en stor osäkerhet eftersom marknaden inte är riktigt uppstyrd, säger Lin Eriksson Nordström till sajten Breakit angående Unilevers utspel.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Köttfrågan får inte polariseras"

LRF har vänt trenden

Medlemstalen ökar igen.

Sia slutar med palmolja

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Svenska bönder satsar på sol

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Svenskarna vill ändra sina matvanor

Axfood backar efter matbluffen

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Systembolaget varnar vinleverantör

Kvalitetsfisk växer med förvärv nummer tre

Lantmännen Unibakes australiska köp klart

Inga fossil för kryddföretaget

Systemet med returlådor sprids

Bergendahls minskade svinnet 2018

Sveriges första rödbetskokeri invigt

Food Supply pratar med Sydgrönts vd om den nya produktionen i Findus gamla lokaler i Bjuv.

Fazer satsar 400 miljoner i ny produktionsenhet

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

Atria åtalas efter dödsfall

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

Stabila priser under julen

De prisar sina leverantörer

HKScan prisar gris-, lamm-, och nötleverantörer.

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

På nytt jobb
Ny CFO på Scandi Standard

Matförpackningar i återvinningsprojekt

Svampgruvan i Kiruna stängs

Vad hände med nyheterna?

På nytt jobb
Nicks rekryterar för expansion

Utebliven registrering kostar

På nytt jobb
Livsmedelsföretagen med ny chef

Lågt transfett kan bli lag

På nytt jobb
Ny vd på Circle K

Årstiderna expanderar

Lidl går bananas

På nytt jobb
Krasse tar över Rootfruit

Se alla Företagens egna nyheter

Kall mjölk i affären tack vare Secomea (TR Electronic Nordic)

Möt Christian Berner på EuroExpo i Västerås

Carsten Ederer ny VD på ebm-papst AB

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Västerås 23-24 januari

ebm-papst har öppnat ett Center of Excellence i Melbourne

Mirit Glas erbjdar kemiskt härdat glas

Träffa AxFlow på Euro Expo Västerås 23-24 januari

SmartLight-indikeringsenhet för tydliga uppgifter från produktionen

Högt i tak - Trånga golvytor?

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Synglas till process industrin

Ny försäljningsingenjör på ebm-papst OEM-avdelning

Tekniskt glas er mer än bara syns skull

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Beneo lanserar en ny funktionell "Clean Label" risstärkelse

God Jul & Gott Nytt År

Westhove Yellow lentil - gult linsmjöl

Hållbar installation i Coop Dals Ed

God Jul & Gott Nytt År

God jul och gott nytt år till er alla

Önskar vi på KIPP Scandinavia AB

God Jul

Hög miljömedvetenhet när City Gross öppnade i Eskilstuna

Ny video om förpackningar för mejeriprodukter

New In-Sight 9912 from Cognex

Sänd till en kollega

0.192