23948sdkhjf

Unilever tar stark ställning mot fejkföljare

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Livsmedelsjätten bryter med alla influencers som köpt följare – vill främja transparens i annonseringen.

I februari röt Unilever, världens näst största annonsör, i från mot onlineplattformar som Facebook och Google – man hotade då med att sluta annonsera på plattformarna om de inte lyckades få bort innehåll som "skapar uppdelning i samhället och främjar ilska och hat", som bolagets marknadschef uttryckte det i ett tal under IAB Annual leadership meeting.

Nu spänner livsmedelsgiganten musklerna igen. Den här gången riktar man ljuset mot influencers som köpt följare. För Reuters berättar marknadschefen att man bryter helt med profiler i sociala medier som puffat upp sina siffror genom köpta botar eller liknande tjänster.

Enligt Unilever vill man göra annonseringen mer transparent, samtidigt som man ser att följarköp urholkar ett av de snabbast växande annonssätten.

– Det finns många bra influencers där ute, men några ruttna äpplen förstör hela korgen. Problemet är att alla drabbas när förtroendet väl är underminerat, säger Keith Weed till Reuters.

Läs också: Matsmart med ny marknadschef

Bolaget, vars portfölj innehåller varumärken som bland annat GB Glace, Knorr, Milda och Ben and Jerrys, säger att man kommer att prioritera plattformar som vidtar åtgärder mot bedrägeri och samtidigt arbetar för att öka transparensen.

Unilever spenderade under förra året 7,7 miljarder euro (drygt 79,5 miljarder kronor) på marknadsföring, där "några hundra miljoner" användes till marknadsföring via influencers. Det är dock en post som man beräknar kommer att växa i framtiden, säger Keith Weed till Reuters.

Läs också: Stor reklamsatsning efter nytt sortiment

Genom ställningstagandet hoppas Unilever skapa svallvågor, något Sveriges annonsörers kommersiella chef tror att de lyckas med:

– Det är klart att det skapar en debatt och ökar medvetenheten. Det finns en stor osäkerhet eftersom marknaden inte är riktigt uppstyrd, säger Lin Eriksson Nordström till sajten Breakit angående Unilevers utspel.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Hon ska förnya läskjättens image

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Pressbyrån och 7-Eleven har Sveriges bästa korv

Korvarna vann stort på årets Chark-SM.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

"Det händer så mycket inom det här området"

Åsa Domeij om transporter, hållbarhet och tio år på Axfood.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

De är först i Sverige med svensk ekologisk sriracha

Chilifrukterna odlas utanför Landskrona.

Synliga svenskar rider på trendvåg

Här är OLW:s nya reklamsatsning

Uppmuntrar Sverige att ta livet "med en nypa salt".

Här strålar världens mattrender samman

Rapport från en av världens största matmässor i Paris.

Vegetarisk rätt Söderbornas favorit

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Lanserar ett parti i november.

Hon vann Mack-SM med klimatsmartare alternativ

Stockholmsbagare bakom Sveriges bästa macka.

Ny vision och design från Stjärnägg

Företaget ska få svenskarna att äta fler ägg.

Årets julkaffe är redan slutsålt

2018 nytt rekord för Zoégas.

Scan lanserar närproducerad julskinka

"Vi kommer fortsätta erbjuda samma uppskattade smak och kvalitet som den vanliga Scan Piggham-skinkan har"

Nu ska PET-flaskorna återvinnas

Inför prisutdelningen i Sustainability Awards hölls seminariet Sustainability Packaging Summit på Superbrandscenen under Scanpack.

Nytt biologiskt nedbrytbart förpackningsmaterial

Storslam för kycklingjulskinka på Chark SM

"Givetvis jätteroligt"

Probi med ny CFO

Minskat klimatavtryck för returlådor

De blev årets marknadsförare på Umeågalan

"Otroligt stolta"

Från Arla till LRF

Mejerijättens kommunikationschef efterträder Linda Segerblom på LRF.

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

Besvikelse för HK Scan

Matsmart med ny marknadschef

Scandi Standard ökar omsättningen

Han blir ny CFO för Menigo

Carlsberg ökade försäljningen i sommarvärmen

Kunderna rasar – bojkottar Arla

Svegro går mot papper

Mer vegetariskt på tallriken

Ölbrist är inte ett problem – ännu

Balkow om Axfoods lagerplaner

Värmen dämpade svenskarnas sug efter godis

Grossister håller på årets Kalix löjrom

Se alla Företagens egna nyheter

Förpackningar för en grönare framtid!

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Vi har monterat Waste Queen matavfallskvarn på Norra Tornen till och med den 20:e våningen idag.

Nu lanserar vi vår uppdaterade och förbättrade Golvskumningsenhet FFU II C/DC.

Stora Charkdagen

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Tekniskt glas från Mirit Glas – för mer än bara syns skull

AF Packaging Solutions

Nomo är utställare på Elmia Subcontractor

Large hollow shaft encoders with Industrial Ethernet from TR Electronic

Träffa AxFlow på Euro Expo Örebro 28-29 november 2018

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

Välkommen till Elmia!

Termiska flödesregulatorer

Mirit Glas erbjudar synglas

ebm-papst DC-motor i transportsystem som eliminerar risken för kollisioner i monteringslinjer

IMA dairy food HAMBA

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Örnsköldsvik 7-8 november

Träffa oss på KIPP Scandinavia under Elmia Subcontractor 13-16 november

Lager-plock och transportlådor

Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

Träffa oss på Elmia Subcontractor

Vi ses väl på Chark SM?

Coop Nord storsatsar på butiken Coop Åre

Motordrivna membranpumpar för livsmedelsindustrin

Sänd till en kollega

0.171