23948sdkhjf

Ica: ”Prispress är det sista vi vill ha”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

"Det kraftiga kampanjtrycket på svenskt kött är inte början till en prispress."

– Däremot försöker vi sälja så mycket svenskt kött som möjligt för att undvika en press längre fram, säger Ola Fernvall, presschef hos Ica Sverige till tidningen Fri Köpenskap.

Läs också: Ica tar hem baconen

Sommarens torka har kraftigt ansträngt många svenska köttbönder. Bristande skördar har inneburit dyr utfodring och i många fall nödslakt. Slaktköerna har mångdubblats och volymerna ökat.

Som Fri Köpenskap kunde berätta i fredags har kampanjtrycket på svenskt kött ökat med 43 procent mellan veckorna 29 och 32, jämfört med föregående år.

– Det är en enorm ökning, berättar Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.

Aktiviteten har under perioden främst drivits av Coop och Axfood, där de sistnämnda tror att prisminskningar på 30-40 procent på vissa styckdetaljer kan uppstå i branschen under hösten.

Läs också: Ica släpper världsunik tjänst

Under förra veckan gav sig Ica-blocket in i köttracet med ett pris på 59.90 kronor kilot för svensk nötfärs. Det låga priset samt att kampanjen gick på förstasidorna i DR-bladen samt i TV-reklamen har av många tolkats som början till en prispress.

– Det stämmer inte, vi vill till varje pris försöka undvika en prispress, säger Ola Fernvall, presschef hos Ica Sverige.

Kampanjen är enligt honom snarare ett sätt att hjälpa bönderna att sälja större volymer innan priset börjar pressas.

– Många bönder har svårt att utfodra djuren och slaktköerna är väldigt långa. Vi vill sälja så mycket svenskt kött som möjligt innan det kommer till den punkt då de inte längre har råd att stödutfodra djuren och tvingas till nödslakt, säger Ola Fernvall.

Enligt Svenskt Kötts statistik hade Ica under förra veckan planerat för en beställning på 350 ton svensk nötfärs. Något som sedan fördubblades till 700. Fler insatser för att öka den svenska köttförsäljningen är att vänta.

– Vi kommer att kraftigt öka våra kampanjer på svenskt kött, och under ett antal veckor kommer alla våra köttkampanjer att vara på svenskt kött. Vi är oroliga för köttböndernas långsiktiga konsekvenser och gör vårt bästa för att hjälpa till, säger Ola Fernvall.



Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu går engångsgrillen mot sin död

Grossister håller på årets Kalix löjrom

Arla satsar mångmiljonbelopp på forskning

Ska leda till en mer miljöneutral livsmedelsproduktion.

Zoégas minskar sina koldioxidutsläpp

Genom att minska mängden plast reduceras koldioxidutsläppen.

Icas monsterbajs ska lyfta säljet

Hotellkedja firar Apple Week – vill ta vara på höstens skörd

"En win-win-situation"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Santa Marias nya kryddförpackning får tummen upp av Reumatikerförbundet

Certifieras med ”Approved by Swedish Rheumatism Association”.

Kronfågel och KLS Ugglarps i samarbete

"Detta kommer att skapa en solid grund för gemensam tillväxt"

Chokladstout vann Nolia Beer Master 2018

"Jag gillar den moderna stouten med mycket smak och mycket laktos som är chock och krämiga"

Max utökar sitt gröna sortiment

Dafgård installerar pallastare

Leverantör är ängelholmsbaserade Intersystem.

Så gick det för Löfbergs "Drick Upp"-kampanj

Många slöt upp när rosteriet kampanjade mot kaffeslattar.

Det här är årets Hantverksglögg från Blossa

Glöggserien som hyllar nordiskt hantverk.

2

De deltar på Nordic Organic Food Fair-mässan

Stora jättar visar upp trender.

Ölbrist i klimatförändringarnas spår

Förutom brist på den populära rusdrycken väntas även priserna stiga.

Svenskarna äter mer parmesan än någonsin

Liten del matsvinn går till behövande

Dansk startup ska utmana restaurangerna

Anställda anklagas för korruption och människohandel

1

Falafelingrediens återkallas – innehåller farligt färgämne

Färgämnet används för att färga avloppsvatten.

Norsk läsk backar efter påtryckningar

Men Coca Cola är inte nöjda - ser namnbytet som en kränkning.

Niklas Ekstedt i samarbete med Linas Matkasse

Två matprofiler med fokus på näringsberäknad vardagsmat.

City Gross byter fruktgrossist

Livsmedelsverket har upptäckt oegentligheter hos fruktgrossisten Everfresh. Samtidigt ratas företaget av Bergendahls som byter huvudleverantör till Greenfood i en 600 miljoner kronors affär.

Bro Burger öppnar nytt

Lantmännen återkallar müsli – kan orsaka allergiska reaktioner

Mathems vd sågar granskningen

De satsar allt på bananimporten

Nu ska Änglamark förändras i grunden

Priset på mat följer inflationen

Burgerkedja på offensiven

HK Scan säger upp 165

Svenska kött- och charkföretag satsar på export

Då lämnar Axfood sin kvartalsredovisning

”Skitmarginaler”

Trög månad för Ica

Bedragare stal bonuspoäng på Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Absolutgivare med I/O Link från TR electronic

XL crispy panerad kycklingburgare, 140 g

Imorgon ställer Wellplast ut på Scanpack!

IMA dairy food ERCA

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

API och AXXOS byter namn efter den framgångsrika sammanslagningen och är nu OPTIWARE - en nordisk l

Många nyheter i vår monter A01:55 på Scanpack

Kan maskiner tänka?

Besök Wellplast på Scanpack!

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Teltek i Örebro AB på Scanpack!

Safer Food => Better Business

Svenska Pump ställer ut på Scanpack i monter B05:72.

Lönsamma lagersystem, Logistik & Transport

Ses vi i vår monter B07:60.?

Wellplast ställer ut på Scanpack

Bull Salicath ApS

Besök Wellplast på Scanpack!

Chark-SM 2018

Air Liquide presenterar ALIGAL för förpackning i modifierad atmosfär på Sca...

Scanpack 23-26 okt, Göteborg

Sänd till en kollega

0.329