23948sdkhjf

Ny mejerimärkning stoppar svinn

Nu inför Arla en ny datummärkning för att konsumenterna ska slänga mindre mat.

Den nya datummärkningen, ”ofta bra efter” ska sättas på 340 miljoner förpackningar innehållande produkter som mjölk, yoghurt, fil och grädde.

– Det är ett sätt att hjälpa folk att förstå att de själva kan avgöra om maten är ätbar eller inte genom att lukta, smaka och titta. Målsättningen är att få folk att tänka till omkring det. Det här är en bra åtgärd för att påverka klimatet och minska svinnet, säger Ann Freudenthal, ansvarig för hållbarhetskommunikation på Arla till TT.

På baksidan av förpackningen kommer det att finnas tips om att lukta, smaka och titta för att avgöra om produkten fortfarande är ät- eller drickbar.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
De blir först med svenska ekologiska bönor på burk
Stacky’s tar in kapital
Picadeli är på väg tillbaka – med mer digitaliserad salladsbar
FTI avvecklas: Nytt bolag ska möta framtidens krav på producentansvar
Så klarade Skåne-Möllan prisökningarna
Utmanande kvartal för Midsona
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.157