23948sdkhjf

Coca-Cola i miljardaffär – köper 4 000 caféer

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Läskjätten köper cafékedjan Costa Coffee för 3,9 miljarder pund. Coca-Cola-vd:n beskriver köpet som en "stark plattform" i ett segment där man inte har ett globalt varumärke.

Coca-Cola köper brittiska cafékedjan Costa Coffee från brittiska Whitbread för 3,9 miljarder pund (motsvarande cirka 46 miljarder kronor). Kedjan har i dag nära 4 000 caféer i 32 länder, och 8 000 automater i åtta länder.

Köpet ger enligt Coca-Cola en global plattform, där läskjättens system ska bädda för ytterligare tillväxt runt om i världen.

– Heta drycker är ett av de få segment av det totala dryckeslandskapet där Coca-Cola inte har ett globalt varumärke. Costa ger oss tillgång till den här marknaden med en stark kaffe-plattform, säger Coca-Colas vd James Quincey i ett pressmeddelande.

Enligt Whitbreads vd Alison Brittain är det först under de senaste åren man märkt av intresse från företag som Coca-Cola, efter att man fokuserat mycket internationellt. Det är något hon tror kommer att fortsätta utvecklas efter försäljningen.

– Du skulle kunna se Costa överallt: i varuautomater, hotell, restauranger, pubar, caféer – på alla ställen där du ser Coke i dag, säger hon till BBC Radio 4.

Whitbread kommer nu att söka aktieägarnas godkännande för affären, vilken beräknas ske i mitten av oktober. Ett slutligt genomförande förväntas till någon gång under första halvåret nästa år.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gateau öppnar pop-up butiker i H&M HOME:s nya konceptbutiker

"Ett spännande samarbete"

Nu öppnar Ölands första nätmathandel

Han är ny vd på Sales Support

Ny kommunikationsdirektör för Fazer Food Services Sverige

Tillträder tjänsten i januari.

Arvid Nordquist planerar nytt kafferosteri – kan ge 200 nya jobb

Rosteriet placeras i Järfälla.

Veganexpert granskar utbudet i butikerna

Food Supplys systersajt Fri Köpenskap och bloggaren Gustav Johansson jämför utbudet i fyra butiker.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Från pappersflaskor till bananband

För årets sista Pack@lunch var fokus livsmedelsförpackningar och hade BillerudKorsnäs som värd för cirka 140 deltagare.

Coop återkallar skinka – kan innehålla listeriabakterier

Konsumenterna uppmanas lämna köpta produkter i butik.

Liten handlare blev superföretagare

Så blev Handlar'n i Ursvik en av två på årets superföretagarlista.

Kavlis medarbetare delar ut miljonbelopp till välgörenhet

Köttfärs återkallas – kan innehålla salmonella

Återkallelsen gäller sju produkter.

Så rankas leverantörerna

Matsmart retirerar från Norge

Matverk Närke 2019 vanns av sBread

"När svinn blir win och botten blir toppen"

Felix Risgröt senast ut med märkningen Från Sverige

Märkningen gör det lättare för konsumenter att hitta produkter med svenska mervärden.

Ny vd för Svenskt kött

Tillträder sin post i januari.

Delicato byter säljbolag

Hon tar plats i Löfbergs styrelse

"Ett spännande uppdrag"

Målet är 70 % inblandning av rPET

Svensk, vegansk produkt vann pris på internationell matmässa

Har bland annat lanserats som marinerad burgare.

Klassikerna dominerar på svenska julbord

Vegansk julmat populär bland yngre och fortfarande få som beställer julmaten via matkasse.

Arla kammar hem årets konsumentkampanj

Vann juryns hjärtan.

Sabis öppnar Stockholms-butik

Saluhallskänsla ligger i fokus när dörrarna slås upp i helgen.

Ernsts alkoholfria glögg dras tillbaka – kan explodera

"Vi beklagar givetvis djupt det inträffade"

Matleveranstjänst till Malmö

Saffran hamnar på kryddhyllan

Han är ny hos Altia

Läppja på GW

Student öppnar obemannad butik

Han bjöd snattarna på lunch - då minskade stölderna

Här är årets bästa matböcker

Orkla lägger bud på Kotipizza

Svenska Lantchips tillverkar världens miljösnällaste chips

Vd-skifte på Martin & Servera

Rootfruit flaggar för förlust

Fortsatt förlust för Simris Alg

Se alla Företagens egna nyheter

Trevlig helg

Energieffektiva fläktar för kylkabinett på stormarknader

EC-fläktar som styrs via MODBUS kan på sikt bli självlärande med hjälp av Artificiell Intelligens

ebm-papst tar GreenTech till en ny nivå och lanserar GreenIntelligence

Mirit Glas har ett av det största och mest välsorterade utbud av glasrör och glasstavar

Bull Salicath ApS

Julkalender SSI Schäfer

SSI Schäfer Julkalender 2018

Motordrivna membranpumpar för livsmedelsindustrin

Naturliga "clean label" färger och extrakt för drycker

Carlsson & Möller AB

Universal koppling till IO-Link

Enkel och praktisk IO-Linklösning

Spara energi för en halv miljon kronor per år

Frystorkad avokadopulver - lätt, hälsosamt och minimalt svinn

Biggans såser fylls med komplett fyllningslinje från Christian Berner

Program för fläktval och beräkningsfunktion underlättar för både OEM-företag och installatörer

Trioplast - WE ARE #4

EC-lågenergifläktar på ExpoKyla i Malmö och Helsingborg

Mirit Glas leverar säkerhetsglas – glas for beskyttelse

IMA DAIRY & FOOD Hassia är förhandlad av Bull Salicath ApS

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Örebro ...

Limagrain lanserar CereClean - "clean label" konserveringsmedel för bröd

Komplettera ert Lagafors rengöringssystem med slangupprullare och slang

Trygg lastsäkring räddar liv

Sänd till en kollega

0.233