23948sdkhjf

Vändningen: ”Dagligvaruhandeln tar mark från restaurangerna”

Restaurangernas försäljning avtar enligt SCB:s statistik. Ett historiskt läge för dagligvaruhandeln menar Johan Kaij, vd på Movement Consulting. "Butikerna knaprar andelar", säger han till Fri Köpenskap.

SCB:s restaurangindex visar att restaurangernas volymförsäljning på halvårsbasis tappade med 0,9 procent procent jämfört med föregående år. Siffrorna visar på en tydligt bromsande trend jämfört med tidigare.

Det är historiskt. Restaurangerna har tagit stora andelar från dagligvaruhandeln sedan början av 2000-talet. Nu tar man upp kampen och börjar knapra tillbaka andelarna, säger Johan Kaij.

Den minskande försäljningen beror delvis på personalbrist men också på att dagligvaruhandeln steppar upp sina färdigmatserbjudanden. De delar som konkurrensutsätts mest från livsmedelsbutikerna presterar sämre. Personalrestaurangerna backade med 10,9 procent och kaféer och konditorier tappade 5 procent under det andra kvartalet. Lunch- och kvällsrestaurangerna presenterade en svag volymtillväxt på 1,5 procent. De områden som gick bäst var i stället hotellrestauranger och trafiknära restauranger.

Om man tittar på USA så har man kommit en bra bit på vägen att ta tillbaka marknadsandelarna till dagligvaruhandeln. I Sverige har vi legat några år efter i utvecklingen men vi har breddat våra erbjudanden och börjat komma ikapp, säger Johan Kaij.

När det gäller servicegraden har dagligvarubutikerna svårt att slå restaurangerna eftersom konkurrenterna är väldigt entreprenörsdrivna, men det finns stora volymer att hämta igen relativt enkelt. Många butiker vidgar sina lunch- och middagserbjudanden och snor om kundvarvet och installerar snabbkassor för att erbjuda bättre tempo i köpen. Många startar dessutom finare restauranger med alkoholservering, och matlagningskurser. Pizza och hamburgare i butik är andra områden som intresserar.

Vi ser många typer av dessa satsningar och det går snabbt för butiker att lära om sina kunder om erbjudandet är bra. Kunderna rör sig ofta i butiken så det går snabbt att få dem att testa, förklarar Johan Kaij.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066