23948sdkhjf

Nya vd:n trycker på gasen: ”Minst 20 nya butiker per år”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

På måndag börjar Pressbyrån och 7-Elevens nya vd, Mariette Kristenson. Mat och dryck ligger i fokus när kedjan expanderar snabbare än någonsin tidigare.

På måndag den 1 oktober görs en större omställning hos Reitan Convenience som driver 7-Eleven och Pressbyrån. Nuvarande vd Magnus Carlsson kliver av efter tio år på posten. Men det är knappast någon duvunge som tar över. Nya vd:n Mariette Kristenson har spenderat sex år som vd för den norska verksamheten.

Läs också: Mot toppen – med pizzabotten

Marknaderna är ganska lika och jag kliver på i en väldigt expansiv fas vilket är mycket roligt, säger hon till Fri Köpenskap.

Sedan samma period förra året har Reitan Sverige öppnat 20 nya butiker, vilket är den snabbaste takten i modern tid. Och hastigheten beräknas inte avta. Mariette Kristenson vill gasa ytterligare.

Vi siktar på att öppna minst lika många framöver. Konkurrensen har blivit stentuff och alla tävlar med alla. Kaféer, dagligvarubutiker, apotek, restauranger och kiosker. Trenderna passar vår verksamhet och kunderna gillar oss, men vi ska bli ännu bättre, konstaterar Mariette Kristenson.

Fördelningen förväntas ligga på ungefär 80 procent Pressbyrån och 20 procent 7-Eleven. De sistnämnda butikerna etableras främst i Stockholm, Göteborg och Malmö medan Pressbyrån vidgar vyerna över hela landet.

Läs också: Kafferabatt minskar engångsmuggar

– Det är en modell som har fungerat bra och som vi kommer att fortsätta med.

Från sin tid i Norge kommer hon med mycket färsk kunskap. Sockerskatten har påverkat försäljningen negativt då kunderna väljer att bunkra billigt godis men kedjan har lyckats kryssa sig förbi vägblocken och hittat nya affärsmöjligheter.

– Förutom sockerskatten så är marknaderna ganska lika med i princip samma utmaningar. I Norge har vi fokuserat mycket på logistiken. Vi har kapat kostnader genom att effektivisera och minska antalet leveranser, ökat färskheten och tagit vårt ansvar i klimatfrågan. Det har varit en vinst på alla fronter, säger hon.

Blir logistiken en knäckfråga i Sverige också?

Absolut, logistiken kommer att vara ett viktigt fokusområde. Det hänger ihop med att effektivisera leveranserna och erbjuda kunderna färska produkter av hög kvalitet. Störst fokus kommer att ligga just på segmentet mat och dryck. Efterfrågan på klassiska kioskvaror som spel, biljetter, tobak och tidningar minskar till förmån för nya måltidslösningar.

– Konsumenterna är ständigt i rörelse och äter oftare men mindre måltider. Det är här vår största potential finns så det gäller att hela tiden vässa vårt erbjudande med bra och prisvärda produkter. Tiden då man kunde fokusera på konkurrenterna är förbi. Nu måste man tänka kundnytta.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ölproducent öppnar pop up-restaurang i Sundsvall

Oddbird bakom naturskön restaurangupplevelse

På nytt jobb
Hon är Mondelez nya vd

Ny kartong med utpräglad miljöprofil

Stora Enso lanserar innovativ koldioxidsnål kartong för chokladförpackningar.

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Han är ny ordförande i Poppels

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Nya ledamöter i Norrmejeriers styrelse

Endast svenskt mjöl i påsen är målet för Pågen

Johanssons bröd får nytt liv hos Bake my day

Pionjärprojekt med biobaserade plastflaskor

Målet är att ha de första biobaserade flaskorna i butikerna 2023. 

Trots corona stärkte Lantmännen resultatet

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

Mathem dubblar i Göteborg

Orkla köper Havrefras

Tempcon group köper Fiskhamnens åkeri

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Barnmatsföretag i konkurs

Butiken beställer mer Paolos-produkter "Vi vill undvika matsvinn"

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Nu startar Risentas produktion i Mölndal

250 varslas på Martin & Serveras lager

Siljans Chark överlever med nya ägare

Nicks drar in 7,3 miljoner dollar i investeringsrunda

Stor framgång för reko-ring

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Ålfiskeförbudet fortsätter

Atrias grillar på finska bibliotek

Hon är ny i Svenskmärknings styrelse

Även råvaror i Urban Delis nya webbutik

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Coca-Cola med egen veganmjölk

HK Scans utbildning gav jobb direkt

Ny vd för Trensums Food

Därför föredrar konsumenten pappersförpackningar

Ny vd för Peckas naturodlingar

Se alla Företagens egna nyheter

Fatpump i hygieniskt utförande

Mer återvinning ser inte helt mörkt ut

Systemfokus hos AxFlow

Marknadens minsta kodläsare för industriellt bruk

Anders Jonsson ny VD för Oerlikon Balzers

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Hydroscands smidiga tryckluftslang - nu i butik och webbutik

SMART; stilla, stabil och sparsam - och oljefri!

Hydroscand investerar i rörbockningsverksamhet

Ökad efterfrågan av mobil slangservice i kristid

Specialanpassad 3-banig Teltek C80 checkvåg

Lasersvetsning av plast

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Ny hygienisk pump från Waukesha Cherry-Burrell

Lasergivare med IO-Link och omgivningsljusundertryckning.

Underhåll av tryckluftssystemet livsmedelsindustrin

Nytt samarbete med Hitachi

Fatpump i hygieniskt utförande

Färre lyft, fler aromer

Var med på vår virtuella mässa 27-28 maj!

Mobil Lågtrycksenhet – LWP-M II

Praktiska förpackningar till desinficerande våtservetter

Akut produktion av desinfektionsmedel med hjälp av Busch

Lenze webinar idag om framtidssäkra automationssystem

Sänd till en kollega

0.141